12. listopadu

Asociace komunikačních agentur: Tendr MPSV na komunikaci za 30 miliónů nedává smysl

Ministerstvo práce a sociálních věcí vypsalo tendr na komunikační aktivity Evropského sociální fondu a Operačního programu Zaměstnanost

číst

Ministerstvo práce a sociálních věcí vypsalo tendr na komunikační aktivity Evropského sociální fondu a Operačního programu Zaměstnanost v celkové hodnotě 30 miliónů korun. Nesmyslně formulované požadavky nezaručují férovou soutěž ani možnost vybrat nejlepší nabídku. Je to paskvil – říká AKA (Asociace komunikačních agentur).

Právě z řad členů této nejvýznamnější oborové organizace by se měly rekrutovat profesionální nabídky. Ty ovšem není možné podle poptávky zformulovat. Proto se AKA obrátila na zadavatele s konkrétními výhradami k zadávací dokumentaci.

„Na odpověď jsme dlouho čekali. Přišla až v den odevzdání nabídek a s našimi výhradami se nevypořádala. Buď jde o absolutní neznalost nebo o záměr,“ popisuje zkušenost s ministerstvem výkonný ředitel AKA Marek Hlavica.

Největším problémem zakázky je nejen fakt, že převažující kritérium je cena, ale zejména skutečnost, že dokumentace nestanoví jasně, co má vlastně uchazeč nacenit. O možnosti, že by byl zadavatel schopen objektivně srovnat nabídkové ceny pak již nemůže být řeč vůbec. Zadavatel například požaduje cenu televizního spotu, přičemž ale nespecifikuje kreativní a produkční prvky, které má předmětný spot obsahovat. Tedy jeden uchazeč může nacenit animovaný spot a druhý hraný. Zcela logicky tedy nejde o porovnatelná plnění. Takovými nesmysly se zadání jen hemží. Dodatečné dotazování příliš světla do poptávky nevneslo.

„Jako byste si chtěl vybírat auto a nebyl schopen říci, jestli poptáváte náklaďák nebo elektrické vozítko. Prostě jedno auto – kdo nabídne méně, vítězí!“ přibližuje Marek Hlavica.

Psali jsme
Effie 2019: Hlavní cenu získala kampaň Nepozornost zabíjí

Ministerstvo se brání s tím, že požaduje od soutěžitelů kvalifikaci, která zaručí profesionální výstupy. To ale problém neřeší. Sebelepší profesionál není schopen objektivně nacenit nejasnou poptávku.

Navíc posuzovat nabídku na zakázku, která je v zásadě strategická a kreativní, především podle ceny, je podle AKA nesmysl. Strategie a kreativita rozhodují o výsledku kampaně a to, že ministerstvo vůbec nezajímají, je další doklad nekompetentnosti zadavatele. V konečném důsledku není podle AKA výběrové řízení kvalifikovaným výběrem, nýbrž loterií, na jejímž konci mohou být vyplýtvány veřejné prostředky. Navíc jde o druhé výběrové řízení na MPSV v krátké době, k němuž měla AKA výhrady. Jakoukoliv pomoc MPSV sice s díky, ale tvrdošíjně odmítá.

AKA ve spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj připravila Metodiku zadávání veřejných zakázek v komunikaci. Podle ní úspěšně vybíralo dodavatele například ministerstvo zemědělství, Český rozhlas, ministerstvo vnitra, magistrát hl. města Prahy, Jihomoravské inovační centrum, Český statistický úřad a další.

Marek Hlavica, ředitel AKA

Jak Kofola sedm let ladila novou identitu? Čtěte v MAM 12/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení