28. července

Pojďme to zkusit pojaponsku

S japonskou reklamou je to jednoduché. Buď ji milujete, a tedy všemi deseti „žerete“, nebo ji zkrátka a dobře nechápete.

číst

Reklama je nástroj, kterým si zástupci značek plní sny. Těmi jsou zejména zisk a profit, které dokážou spoty a jiné reklamní formáty v závislosti na kvalitě a dosahu vygenerovat. Úkolem agentur je pro uskutečnění takových snů vytvořit ty správné podmínky a zajistit, aby byl profit co nejvyšší po co nejdelší dobu. Dobře víme, že to souvisí se znalostí značky, která se dobrou reklamou rozhodně může zvýšit.

V dnešní době jsme ale doslova bombardováni různými informacemi a sděleními a naše pozornost je roztříštěná. Reklamy je hodně, splývá s okolím a dalšími jejími vizuálními konkurenty. Proto je někdy zkrátka fádní, často i nevýrazná, a kvůli tomu nám není vždy po chuti. A právě proto je dobré se někdy zamyslet a … zkusit to tak zvaně pojaponsku!
S japonskou reklamou je to jednoduché. Buď ji milujete, a tedy všemi deseti „žerete“, nebo ji zkrátka a dobře nechápete. Myslíte si, že je šílená, nevyzpytatelná, příliš zvláštní.

Pokud se podíváme na světovou reklamu obecně, můžeme zjistit, že evropská, americká a právě japonská se celkem zásadně liší. Evropan je jedinec hloubavý. Je rád, když ví, jak věci do detailu fungují. V reklamním spotu chce vždy odhalit zápletku, pochopit rozuzlení a chce také znát odpověď i na tu nejbanálnější otázku, jaká se objeví. Naopak Američan je jedinec hlavně vztahový. Nezajímá ho, proč se to, či ono děje. Spíš mu vrtá hlavou, kdo, co, s kým ve spotu má a proč je tomu tak. Je zkrátka víc na vztahy.

A nakonec je zde Japonec. Ten je hlavně osobou orientovanou na přítomný okamžik, která se ráda nechá šokovat tady a teď. Zápletka vlastně nemusí mít opodstatnění a vztahy se také příliš neřeší. Je rád, když v něm reklama prostě vyvolá výraznou emoci. Hlavní je, aby mu navodila neobvykle dobrý pocit. A proto i v nás, Evropanech, vyvolává japonská reklama tak netradiční emoce, díky kterým vyniká v šedi řady průměrných evropských reklam.

Na chvíli se teď zkuste zamyslet. Zavřete oči a vzpomeňte si na nějakou dobrou reklamu. Takovou, která vás dostala vtipem, scénou, hudbou, jedinečnou postavou či jakoukoli trivialitou. Zkrátka a dobře, vybavte si takovou reklamu, která ve vás vyvolala nějaký déle trvající silný pocit. Víte o nějaké takové? Možná lovíte v paměti, ale pokud si nějakou vybavíte, tak je to pro pochopení základní charakteristiky japonské reklamy skvělé. Právě jste si totiž pravděpodobně vybavili reklamu v japonském stylu.

Klienti si zkrátka dnes zaslouží víc dobré reklamy. Takové, která bude efektní i efektivní a rozhodně nezapomenutelná. Právě díky ní se zvýší znalost značky produktu nebo služby v dlouhodobé perspektivě, a splní se tak nejeden sen o jednoduché a přesto neobyčejně účinné a zapamatovatelné reklamě. 

Pavol Lukáč je manažerem týmu konzultací display reklamy Seznam.cz

Pavol Lukáč, Seznam.cz

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení