12. října

Stručné dějiny politického kompra v Česku

Nejlepší kompromitace se pozná podle toho, že se o ní nedozvíte. A jistě i takové českým politickým a mediálním životem za poslední čtvrtstoletí proběhly. Ale pokud máme soudit podle těch, které nakonec nechtěně vypluly na povrch, pak jich asi moc nebylo. Amatérismus odhaleného kompra je v Česku občas tak tristní, že to až není k uvěření. Případ „Chovancovy nahé dívky“ […]

číst

Nejlepší kompromitace se pozná podle toho, že se o ní nedozvíte. A jistě i takové českým politickým a mediálním životem za poslední čtvrtstoletí proběhly. Ale pokud máme soudit podle těch, které nakonec nechtěně vypluly na povrch, pak jich asi moc nebylo. Amatérismus odhaleného kompra je v Česku občas tak tristní, že to až není k uvěření. Případ „Chovancovy nahé dívky“ je toho dokonalým příkladem.

Pokud nepřijmeme hodně divokou verzi, že si toto kompro na sebe přichystal ministr vnitra Milan Chovanec sám, pak je celá zveřejněná fotomontáž naprosto nepochopitelná. A rozum stojí nad tím, že novináři bulvární redakce, která patří do mediálního impéria Chovancova protivníka Andreje Babiše, vůbec s tak odfláknutou věcí za ministrem přišli. Nikdo se nemůže divit, že Chovanec okamžitě využil příležitosti a obvinil Babiše ze snahy o politickou likvidaci.

Jestli se hodně špatná fotomontáž něčemu podobá, tak to není nic z politického života, ale z historie toho nejzoufalejšího českého bulváru. V roce 2005 deník Aha! přinesl portrét nahé Anety Langerové, tehdejší hvězdy SuperStar. Náklad se prodal bleskově, ale každému musela být fotka pro smích. Nasazení hlavy zpěvačky na nahé tělo bylo tak odfláknuté, že na první pohled šlo o sprostou fotomontáž. Fotka s Chovancem je úplně ze stejného ranku, i když autor se svůj technický amatérismus snaží zakrýt větším rastrem.

Politici mohou být vlastně rádi. Od dob tajemného Zemanova kufříku z roku 1997, který byl nakonec plný falz, jsme se naštěstí zas tak o moc dál neposunuli. Politici mají jistě schopnější PR, ale kompro jim rozhodně nejde. Hanopis na Hanu Marvanovou, vířivka Vlastimila Tlustého či naposled lživý inzerát o Karlu Schwarzenbergovi v předvolební kampani nebyly ničím zvlášť promyšleným, co by zásadně změnilo politiku. Pokud kompro dál budou vytvářet lidi, kteří si teprve včera stáhli Photoshop, pak se – zatím – není moc čeho bát.

David Klimeš

komentátor, Hospodářské noviny

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení