Dlouholetý skeptik ohledně budoucnosti tištěných médií Ján Simkanič na konferenci Czech Internet Forum 2018 představil podmínky vzniku projektu Nový deník. Ten bude od 28. října u nás vycházet v placené on-line i tištěné verzi. První číslo bude speciál ke 100. výročí republiky.

Aktualizace 17. 10.: Na papíře i na webu už nový deník ponese jméno Deník N. Vydavatelství totiž ve středu 17. října oznámilo, že se mu nakonec podařilo získat doménu denikn.cz.

Ačkoliv reklama i prodej tištěných médií klesá, nový obchodní model podle Simkaniče má šanci na úspěch. To prý dokazují i výsledky jeho crowdfundingové kampaně. Spuštěna byl 12. září a skončila 16. října. Cíl 3000 digitálních předplatitelů byl splněn za 26 dnů, stejně tak došlo k naplnění plánů tištěné verze s tisíci abonenty o pár dní později.

reklama
reklama

Celkově si Nový deník předplatilo 5433 lidí, na zahájení svého provozu projekt získal sedm milionů korun.

Předobrazem mu je slovenský Denník N, který je i jedním ze spoluvlastníků. Za čtyři roky dokázal nasbírat 27 tisíc předplatitelů.

Za vzor si Simkanič bere také holandský web zaměřený na hluboké analytické texty De Correspondent, který má aktuálně 60 tisíc předplatitelů na obdobně velkém, ale ekonomicky výkonnějším trhu.

Polská Gazeta Wyborcza na větším trhu dosáhla 133 tisíc abonentů.

Podle Simkaniče se postupně daří vyvracet mýtus, že Češi nejsou za obsah ochotni platit. Tzv. early adopters už platí za hudební služby, to samé může podle něj nastat i u mediálního obsahu.

Pro Nový deník stejně jako pro slovenský Denník N je tištěný tisk pouze doplňkem, což je hlavní rozdíl oproti tradičním médiím. Proto jim ani nutně nemusí přebírat čtenáře, ale očekává, že získá spíše novou generaci aktivních čtenářů digitálních informací. Ti si uvědomují, že za důležité zprávy je nutné platit.

Současná situace v Čechách se prý podobá té, kdy finanční skupina Penta koupila slovenský deník SME a došlo k založení Denníku N. Ačkoliv už k oligarchizaci českých médií došlo dříve, v té době si to nikdo ještě neuvědomil. „Ta doba, kdy to chceme řešit, je teď,“ říká Simkanič a dodává: „Rozdíl je v tom, že nedošlo k náhlému impulsu, kdy se sebrala část redakce a odešla jinam. My jsme si ji museli postavit na zelené louce.“

První setkání ke vzniku Nového deníku proběhlo v březnu 2018. Během tří měsíců získali 40 členů redakce. K známosti mu údajně pomohla kauza falešné doktorky Horákové, ve které prý novináři Nového deníku došli nejdále. V důsledku toho opustila Lidovky i reportérka Petra Procházková, která pro nový deník bude psát.

reklama