Média a zábavní průmysl v České republice porostou v příštích pěti letech tempem pěti procent ročně. Nahoru je potáhne především digitální oblast. Naopak novinám budou u nás i ve světě příjmy klesat. Specialitou Čechů jsou ovšem knihy, těch nakupujeme nejvíc v Evropě. Vyplývá to ze studie PwC Global Entertainment & Media Outlook 2018–2022, kterou vydala společnost PricewaterhouseCoopers

Tištěné noviny čekají těžké časy, jejich výnosy poklesnou od roku 2017 do roku 2022 z 9,2 miliard korun na 7,3 miliard korun ročně, tedy tempem 4,5 procenta každý rok. Čísla táhne dolů úbytek finančních prostředků z předplatného, který se pohybuje ve výši 11,8 procenta za rok, a také výnosů z reklamy, konkrétně o 2,4 procenta ročně.

„Českým specifikem je nízký význam předplatného na financování médií. Zatímco v ostatních zemích Evropy zůstanou výnosy z předplatného vyšší než výnosy z inzerce, u nás bude naopak předplatné představovat jen asi 20 procent celkových příjmů,“ říká Olga Řehořková, specialistka na média a zábavní průmysl v PwC Česká republika. Propad tištěných časopisů je v porovnání s novinami pomalejší, má se pohybovat kolem 1,8 procenta za rok.

On-line médiím se vydělávat daří, jejich výnosy porostou do roku 2022 tempem sedmi procent ročně. Ekonomický význam digitálu je ale v porovnání s tištěnými médii zanedbatelný. Zatímco v roce 2017 činily výnosy tištěných médií celkem 9,2 miliardy korun, on-line média podle studie ve stejném roce vydělala jen 768 milionů korun. „On-line média rostou relativně rychle, bohužel ale z malého základu. Propad tištěných médií tedy výhledově vyrovnat nemohou,“ dodává Řehořková.

Internetovým časopisům se pak daří ještě lépe, jejich výnos se bude do roku 2022 zvyšovat o 13,7 procent ročně. Nahoru je táhnou především specializované odborné časopisy pro podnikatele. Stejně jako u novin ale platí, že digitální obsah představuje jen zlomek trhu.

V mezinárodním srovnání se v České republice daří knihám. Zatímco v západní a východní Evropě roste tento trh tempem 0,5 procenta ročně, Češi za knihy zaplatí do roku 2022 každoročně o 2,3 procent víc. Prodej elektronických knih se bude dokonce zvyšovat až o 12 procent ročně, jeho podíl na celkových výnosech za prodej knih ale zůstane zanedbatelný, v roce 2022 bude představovat pouhých 3,4 procenta.

Všechny uvedené údaje pocházejí z aktuální studie PwC Global Entertainment & Media Outlook 2018–2022, kterou vydala společnost PricewaterhouseCoopers, jež poskytuje auditorské, daňové a poradenské služby. Studie mapuje trendy v oblasti zábavního průmyslu a médií v 53 zemích světa.

reklama
reklama

 

reklama