Analýza speciálního vysílání České televize k americkým prezidentským volbám, kterou si televize nechala zpracovat od agentury Media Tenor, vyvrátila většinu výtek, které k pořadu "Americká volební noc" měla Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Oznámila to šéfka výzkumu Renata Týmová.

Vysílací rada upozornila Českou televizi na to, že při vysílání pořadu porušila zákon. Zpravodajství bylo podle radních nevyvážené a stranilo kandidátce Hillary Clintonové na úkor Donalda Trumpa. Při vysílání byl podle rady například manipulativně spojen obraz a slovo během reportáže o postoji amerických celebrit k oběma kandidátům.

reklama
reklama

Televize také v komentářích ve studiu nebo v předtočených příspěvcích dala podle rady prostor čtyřem americkým občanům, kteří byli všichni příznivci Clintonové a kritizovali Trumpa. ČT také využívala příspěvky americké televize CNN, která před volbami otevřeně sympatizovala s Clintonovou, uvedla vysílací rada. V několika případech údajně také nebyly komentáře odděleny od informací zpravodajského charakteru.

Podle Týmové zadaná nezávislá analýza ukázala, že ČT ve většině vytýkaných bodů nepochybila. Za pravdu dala vysílací radě pouze v jednom bodě ze šesti, a to v odvysílání manipulativního obrazu k zvukové informaci.

Podle šéfredaktora zpravodajství ČT Petra Mrzeny hodnotila rada jen výsek vysílání v délce pěti hodin z celkových 12 hodin. Podle něj ČT nevyužívala jen CNN, ale další zhruba dvě desítky zdrojů.

Výběr hostů pak čítal 24 osob s diverzifikovanou názorovou orientací.

Připustil jen částečné pochybení v okamžiku, kdy v komentáři zněla informace, že proti Trumpovi už mezi hvězdami vznikla i petice a v obraze byly zařazeny fotografie Trumpových podporovatelů Clinta Eastwooda nebo Chucka Norrise. Podotkl, že příspěvek trval 13 sekund z celkem 12 hodin nepřetržitého speciálního vysílání.

reklama