1. Vláda chce sebrat České televizi stovky milionů ročně

18. 6. 2018 00:06

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Demagog.cz varuje v nové kampani před dezinformacemi

Projekt Demagog.cz spustil kampaň s cílem bojovat proti šíření dezinformací v České republice. Mottem „Dezinformace nás mohou zasáhnout více, než si myslíme“ se projekt snaží zdůraznit naléhavost osvěty veřejnosti o rizicích, která pro společnost čím dál více představují dezinformace.

Reklama
SDG

Rozpočtům České televize a Českého rozhlasu hrozí, že se ztenčí o stovky milionů korun. Vláda v demisi schválila návrh daňového balíčku, jehož součástí je i změna výpočtu DPH pro obě veřejnoprávní média. Zatímco loni jim tehdejší vláda Bohuslava Sobotky přilepšila, letošní změna by je o peníze, které se obě média chystala použít například na digitalizaci, znovu připravila. Celý problém je v tom, jestli veřejnoprávní média mohou uplatňovat nárok na odpočet DPH za pořízené zboží nebo služby ve stejném rozsahu, jako to mohou dělat soukromé rozhlasové a televizní stanice. Minulá vláda s tím souhlasila. Ta současná pod vedením Andreje Babiše naopak tvrdí, že by to bylo proti pravidlům Evropské unie. Podle televize to není pravda. „Možnost odpočtu DPH pro veřejnoprávní média není v rozporu s evropským právem. Úpravy zákona, které ČT před přijetím daňového balíčku diskutovala s ministerstvem financí, byly plně v souladu s evropskými směrnicemi,“ prohlásila mluvčí Karolína Blinková. Pokud vládní změnu posvětí i parlament, přijde Český rozhlas ročně o 120 milionů korun a Česká televize o 350-400 milionů korun. Změna účtování DPH měla mimo jiné kompenzovat České televizi náklady na tzv. druhou digitalizaci, kterou nařídila Sobotkova vláda. „Navzdory našemu varování a relevantním argumentům renomovaných daňových poradců ministerstvo financí protlačilo změnu zákona. Tím byl porušen princip, že až do roku 2021 bude ČT výnosy z DPH investovat do digitalizace,“ upozornil ředitel stanice Petr Dvořák. 400 milionů korun se podle něj nedá jen tak snadno najít v úsporách a hrozí tedy omezení služeb pro diváky.

 

ČT tvrdí, že daňové změny mohou ohrozit dostupnost volného vysílání pro diváky, protože by kvůli úsporám bylo nutné rychleji vypnout současný digitální signál. Diváci ale na ten nový ještě nemají přijímače.
Foto: Česká televize

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Demagog.cz varuje v nové kampani před dezinformacemi

Demagog.cz varuje v nové kampani před dezinformacemi

Projekt Demagog.cz spustil kampaň s cílem bojovat proti šíření dezinformací v České republice. Mottem „Dezinformace nás mohou zasáhnout více, než si myslíme“ se projekt snaží zdůraznit naléhavost osvěty veřejnosti o rizicích, která pro společnost čím dál více představují dezinformace.