Záložky jsou pro servery spíše marketingem

22. 2. 2010 00:02

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Lze využít potenciálu sociálních sítí ke zvýšení návštěvnosti zpravodajských serverů? Jak nasměrovat uživatele zanícené pro sdílení osobních hlášek či soukromých fotografií z jejich profilů na bannery přeplněné obsahové servery a monetizovat je?

Manažeři tuzemských zpravodajských serverů nestojí nad statistikami růstu Facebooku se zděšeným obličejem, byť nejistota plynoucí ze složitého odhadu vývoje zájmu o sociální sítě nepřidává na entuziasmu. Jistě je uklidňuje dosavadní dlouhodobý vývoj – konzumenti mají zájem o zpravodajství a majitelé sociálních sítí prozatím nekladou kolegům z obsahových webů překážky v rozvoji.

Momentálně usilují provozovatelé zpravodajských serverů o čtenáře z řad návštěvníků sociálních sítí dvěma základními způsoby. Jednak vytvářejí vlastní fanouškovské skupiny, jejichž členové dostávají do svých profilů upozornění na články, fotografie či videa umístěné na zpravodajském serveru nebo jiné, třeba i servisní, redakční informace. Druhým způsobem je umožnění čtenáři, aby odkaz na článek odeslal do svého profilu sám a tím ho předhodil všem svým virtuálním přátelům. Obě cesty mají své nedostatky – časté zasílání irelevantních odkazů fanouškovské základně může za několik týdnů způsobit znechucení a odhlášení ze skupiny. V druhém případě je sice odkaz personalizovaný, ovšem pouze pro velmi omezenou bázi několika desítek či stovek virtuálních přátel.

Na Facebooku vede iDnes.cz

Všechny důležité zpravodajské servery kromě tn.cz experimentují na obou polích. Snaha Facebooku profitovat právě z užitku, jež způsobuje třetím stranám však může časem finančně zatížit přesměrovávání uživatelů. Obavy jsou však předčasné; nejvíce fanoušků má ze zpravodajských serverů iDnes.cz, a to pouhých devět tisíc (vzhledem k měsíční návštěvnosti 1,1 mil. v sekci Zprávy iDnes.cz).

Přestože je podle statistik serveru Alexa.com sociální síť Facebook druhou nejnavštěvovanější stránkou v ČR, nemá zatím potenciál odesílat na zpravodajské servery masy lidí. Čtyři z pěti manažerů oslovených M&M deklarují, že ze sociálních sítí, a to v drtivé většině z Facebooku, přichází pouhé procento, resp. do 1 % návštěv. Jen Jakub Unger, šéfredaktor Aktuálně.cz, mluví o podílu do 5 %. Zcela zanedbatelné jsou služby jako Twitter (z hlediska návštěvnosti obecně přeceňovaná internetovou komunitou).

Blízká budoucnost ovšem přeje těm provozovatelům, kteří dokážou s Facebookem vhodně pracovat. "Sociální sítě ještě porostou. Nečekáme ale, že by se jejich podíl na návštěvnosti iDnes.cz příliš zvyšoval," předpokládá ředitel tohoto serveru Jaroslav Kábele. "Ze sociálních sítí nám nejvíce návštěv na Novinkách generuje Facebook. V lednu 2010 jich bylo 180 210. Oproti prosinci 2009 představuje nárůst 18 %," říká produktový manažer Novinek Norbert Gulevič. Odhaduje, že v blízké době se meziměsíční tempo růstu udrží v úrovni 20 %. "Počty příchozích ze sociálních sítí budou určitě ještě stoupat, ale neočekávám, že někdy překročí řády procent z celkových návštěv," míní Aleš Miklík, vedoucí redakcí Internet Info (DigiZone.cz, Lupa.cz či Měšec.cz). Jakub Unger předpokládá, že podíl návštěv ze sociálních sítí se u Aktuálně.cz stabilizuje na asi jedné desetině.

Alespoň na image

Než dostanou provozovatelé serverů uspokojivou odpověď na otázku, v jaké míře investovat do řízení aktivit na sociálních sítích, může jim ikonka Facebooku, Twitteru či sdílecí platformy Delicious pomoci marketingově – spojením jejich značky s pozitivně vnímanými globálními on-line inovátory. "Možnosti poslat link do ,záložek‘ považujeme nyní spíše za komfort pro uživatele než platformu pro skokové zvýšení návštěvnosti," souhlasí ředitel korporátního a produktového rozvoje Economie (iHNed.cz) Jiří Holna.

"Podíl návštěvníků ze sociálních sítí se příliš nezvýší," míní Jaroslav Kábele, ředitel iDnes.cz ze skupiny Mafra.

"Facebook je nyní hlavně komunikační kanál pro rozšíření zpětné vazby se čtenáři," říká vedoucí redakcií Internet Info Aleš Miklík.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.