Když jsme měli prezentaci Radio projektu za I. a II. Q. 09 na Forum Media, dostával jsem zprávy, že všude mluvili o rádiu špatně. Úplně jsem to nechápal, protože v té době jsme už věděli, že se krize, panika a hysterie kolem ní, dotkla rádií skoro nejméně ze všech mediatypů, snad kromě internetu. Nenapadá mě žádný mazanější důvod, než že klienti nejsou hloupí. Poměr výkon-cena je prostě příznivý. Nemusíte k tomu mít ani výzkum efektivity rozhlasové reklamy, který MMS nechalo nedávno udělat s podobným výsledkem jako v Británii. Rádio působí jak na regionálních trzích, tak na národním. Posledně jmenovaný trpí ve vztahu k rozhlasu spoustou předsudků a mýtů. Rádio je prý sekundární médium, výrobky v něm nejsou vidět, lidé ho neposlouchají, ale mají jen puštěné a spousta dalších výmyslů. Tohle jsou hlouposti. Že málokterá agentura "umí" rozhlasové spoty, je ovšem pravda boží. Nechci se chlubit, ale nakonec jsme na národním trhu meziročně ztratili jen nějakých 16 % proti prognózovaným 22 %. Lokální trhy fungují úplně jinak a regionální zastoupení i jednotlivá rádia ztratila cca 7 %. Pro letošní rok očekáváme na národním trhu ještě další malý pokles do 8 % a na regionálních trzích kolem 3 %. To je ovšem věštění z křišťálové koule, ovlivněné "těšínskými jablíčky" ekonomů-optimistů. O reklamním trhu a médiích se ví, že fungují hodně setrvačně a špatná i dobrá období se dostavují s určitým prodlením. V každém případě se krize projevila velkými přesuny na trhu. Někteří tradiční inzerenti inzerovat přestali, spousta naprosto neznámých začala. Výsledkem je, že jsme ztratili některé velké zakázky, ale podařilo se je téměř nahradit množstvím menších. Pro letošní rok chci věřit, že by inzerentům mohlo dojít, že v rádiu je za mnohem méně peněz opravdu hodně muziky. Může nás těšit i srovnání se zahraničím. Rok 2009 byl ve Francii -25 %, v Rumunsku -42 %, v Rusku -35 %, v Polsku -13 %, v Německu -5 % a na Slovensku -10 %. Nezbývá než pohlížet do nového roku s ověřeným sloganem: "neexistuje žádná krize ani recese, žádné špatné období, existuje jen nedostatečné prodejní úsilí".
Panika z krize se v rozhlasu projevila téměř nejméně ze všech media-typů.
Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.
Souhlas s cookies
Abychom vám poskytli co nejlepší uživatelský zážitek, používáme na webu cookies pro jeho základní funkce, analytiku a personalizaci reklamy. Používáním webu s tím souhlasíte.
Funkční cookies
Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistické cookies
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketingové cookies
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.