Mediální zastupitelství rozhlasových stanic pro příští rok zachovají ceny reklamy.
Pouze u společnosti Big partnership media (BPM) dojde k navýšení ceny, zde je ale nárůst ceny důsledkem rozšíření sítě Direct o nové členy, o Rádio Haná a Rubi. "Nedojde ke změně CPT, cena poroste pouze s nově příchozími rádii," upřesnil Jiří Lichý, ředitel BPM.
Media Marketing Services (MMS) hodlá podle obchodního ředitele Petra Lágnera svou nabídku pro následující rok maximálně přizpůsobovat individuálním potřebám jednotlivých zadavatelů a pokračovat v intenzivnější komunikaci se zákazníky. Regie Radio Music (RRM) se začátkem příštího roku zaměří především na nové produkty, které těží ze spojení zásahu rozhlasu a internetu.
Letošní rok se hospodářská krize projevila v poklesu investic také u rozhlasu. U společnosti MMS došlo ke zhruba pětinovému snížení investic do národní rozhlasové reklamy, u lokálních klientů byl pokles méně výrazný, přibližně 15 %. "Důvodem bylo krácení marketingových výdajů na straně klientů, které se v různé míře dotklo všech mediatypů," zdůvodnil Lágner. Pro RRM dopadl tento rok podle očekávání, neboť zde došlo k určitému krácení reklamních investic u řady velkých zadavatelů již na konci roku 2008 a snížení bylo tedy na letošek podle obchodního ředitele RRM Michala Berana předem anoncováno. Beran odhaduje, že celkový meziroční pokles investic na rozhlasovém trhu nepřekročí 15 %. Pokles některých segmentů byl částečně kompenzován nárůstem jiných. "Letos došlo k nejvýraznějším změnám v pořadí top 100 klientů za posledních 10 let," dodává Beran.
Optimistické vyhlídky
Vyhlídky zástupců reklamního trhu na příští rok jsou poměrně optimistické. "Nesdílíme obavy z dvouciferných poklesů, naopak na konci roku 2010 již očekáváme mírný meziroční růst," uvažuje Beran. RRM předpokládá následující rok velmi mírný pokles reklamních investic, a to v řádu několika procent. MMS s postupným oživováním ekonomiky očekává v příštím roce dokonce mírný nárůst investic. "Významným faktorem bude také vliv zahraničních centrál. Klienti budou jistě s marketingovými rozpočty nakládat opatrně a rádio by jako pružný a nákladově efektivní mediatyp mohlo ze situace vytěžit," myslí si Lágner.
Jiří Lichý predikuje pro příští rok stagnaci rozhlasového trhu.