UM: Právě žijeme rok sociálních médií

12. 10. 2009 00:10

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Řada tzv. pasivních aktivit, které vykonávají uživatelé na internetu již dosáhla svého vrcholu. Aktivní participace v prostředí sociálních médií je však pořád na vzestupu. To jsou hlavní závěry rozsáhlé kontinuální studie mediální agentury Universal McCann Wave 4. Jedná se o největší projekt svého druhu, jenž ve své poslední vlně zahrnuje téměř 23 tis. respondentů ze 38 zemí světa. Od loňského roku je součástí výzkumu rovněž Česká republika.

Podle dat serveru internetworldstats.com si v žebříčku zkoumaných zemí držíme 24. místo v penetraci internetu u dospělé populace. Ta dosahuje podle tohoto zdroje 48,8 %, nejlépe jsou na tom z okolních zemí Rakousko s 68,3% a Německo s 67% penetrací.

Roste placené video

Pozoruhodná situace nastala v oblasti uploadování videa na stránky jako je YouTube.com, kde výzkum prokázal stagnaci. Došlo k mírnému snížení podílu aktivních uživatelů, kteří umísťují svá videa na internet. V celkové populaci došlo ke snížení z loňských 35,5 % na letošních 35 %. To se netýká pouze ČR, kde klesl počet takovýchto uživatelů z 27 % na 24 %, ale srovnatelná je situace např. v Německu. Tam došlo k snížení z 34 % na 28 %.

Stagnací je ovšem postihnuta i konzumace videa. V předchozích letech jsme byli svědky rapidního růstu podílu diváků on-line videa, v letech 2006 až 2008 se jejich úroveň zvedla z 32 % na 84 %, ale v letošním roce reflektuje výzkum mírné snížení na 83 % aktivních uživatelů internetu. "Nicméně, placené stahování videa i hudby kontinuálně roste, což je samozřejmě pozitivní," shrnuje jeden ze zajímavých trendů studie Wave 4 Ondřej Novák, ředitel výzkumu mediální agentury Universal McCann.

Velmi podobná jako u videa je situace v poslechu rozhlasových stanic nebo obecně audia, u kterého také došlo k zastavení růstu (na aktuálních 76 %). Ve sledování videa je ČR někde uprostřed globálního žebříčku s 86% zastoupením aktivních uživatelů, jež sledují video přes internet. Je zde ovšem významný meziroční růst, až o téměř 11 %, což je po Rusku a USA třetí nejvýznamnější v globálním srovnání.

Pokud jsme zmínili, že sledování videa stagnuje, rozhodně se to netýká těch spotů, jež jsou uveřejněny na sociálních sítích nebo na stránkách blogů. Prozatím jsme sice svědky stagnace růstu podílu uživatelů, kteří uploadují video, lepší situace ovšem přetrvává ve sdílení fotografií. Tam se trend nezastavil a opět meziročně narostl podíl takovýchto uživatelů z 50 % na 54 %.

Firemní blogy s poklesem

Tvrzení o stagnaci růstu pasivních a pokračujícím vzestupu aktivních činností na internetu podporuje situace v oblasti blogování. Čtenářů blogů je globálně stejně jako loni kolem 70 % z aktivních uživatelů internetu, zato komentování pod jednotlivými příspěvky na blozích nebo přispívání na vlastní blog má stoupající trend. V prvním případě dosáhlo 56 % a v případě vlastního webblogu 40 %.

Je až překvapivé, jaký podíl uživatelů bloguje, je nutné připomenout, že se jedná o aktivní návštěvníky internetu od 16 do 54 let, kteří jsou on-line den co den. Blogy už nejsou jen textové příspěvky, kolem 77 % blogerů umísťuje ke svým textům i fotografie, více než 45 % doporučuje svým čtenářům další stránky a téměř 40 % upozorňuje na hudbu, kterou poslouchá. Zvyšuje se rovněž podíl blogerů, kteří uploadují do svých blogů videa nebo se svěřují se svými názory na brandy a produkty. Pozoruhodné je, že roste podíl všech specifikovaných druhů blogů, jako jsou osobní, rodinné nebo hudební, zato klesá pouze podíl blogerů, jež se věnují firemním blogům, nebo těm, které jsou zaměřeny na propagaci značek – ze 14 na 11 %.

Mikroblogování na chvostu

Uživatelé z ČR mají co dohánět v oblasti mikroblogování, využívání služeb jako je například Twitter.com. V pořadí zemí jsme se umístili až na sedmém místě od konce. Máme pouze 10 % aktivních on-line uživatelů, kteří mikroblogují. Pro zajímavost – nejvyšší podíl dosahují Čína, Filipíny a Indie. Mikroblogování je pořád taženo muži (64 %). Nejlépe je zastoupeno u věkové skupiny 16-24 let, kde dosahuje až 40 % aktivních uživatelů a dále s věkem klesá. Přitom hlavními pohnutkami pro mikroblogování je sebevyjádření, sebepropagace a snaha být tvořivým. V globálním srovnání je ČR v čtení blogů na 23. místě. Takovouto činnost vykonává více než 69 % tuzemských uživatelů. V případě aktivního vytváření záznamů na svém blogu jsme však na chvostu zkoumaných zemí, až na 33. místě s 26 % aktivních uživatelů, kteří blogují. Dosahujeme však jeden z nejvyšších růstů, hned za Maďarskem a Rumunskem.

Projekt Wave agentury Universal McCann považuje za sociální médium rovněž audio podcasty, vodcasty nebo používání RSS (syndikace obsahu neboli přihlášení odběru novinek). Zatímco stahování podcastů ještě rostlo o asi 2 % na 44 %, vodcasty už vykazují stagnaci na 42 %. Pozitivní trend je u zajištění zmíněných RSS, které si polepšily meziročně o 5 procentních bodů na 35 %.

Je to rok Facebooku

Internetové prostředí zaznamenává, alespoň podle Wave 4, překotný růst sociálních sítí (např. Facebook). Třeba ještě v roce 2006 mělo vlastní profil na některé ze sítí 27 % aktivních uživatelů internetu, letos je to až 63 %. Nejmarkantnější růst vykazovala tato činnost mezi roky 2007 a 2008, nyní dochází ke zpomalení, ale nijak závratnému.

"V loňském roce spočívala největší aktivita na sociálních sítích v hledání svých starých známých. Letos je to o zasílání vzkazů a sdílení fotografií s nimi," konstatuje kvýsledkům studie Ondřej Novák. Hlavní motivací pro využívání sociálních sítí je nalézání nových lidí, ale hned na druhém místě respondenti uvádějí možnost zůstat v kontaktu se stávajícími přáteli.

Studie uvádí i jeden klíčový moment v sociálních vazbách, který přinesla doba akcelerace on-line médií. Ještě vloni respondenti uváděli, že jsou ve skutečném kontaktu face to face s 38 osobami. U sociálních sítí měli kontakt s 33 přáteli. Nyní se situace obrátila a jasně vedou sociální sítě, přes které jsou aktivní uživatele internetu v kontaktu až s 53 osobami, zatímco přímá komunikace narostla pouze na 46 osob. Rostou i další digitální formy komunikace: e-mail (44 osob), fóra a zdi pro vzkazy (35 osob), telefon (34 osob) nebo SMS (28 osob). Negativní trend se projevil pouze u instant messagingu (ICQ, GTalk, Skype atp.), u kterého se počet kontaktů za poslední rok snížil z 39 na 37 lidí.

Masové rozšíření sociálních sítí ovšem není tak typické pro tuzemský trh. Podle projektu Wave 4 je ČR čtvrtá od konce v žebříčku zemí podle podílu aktivních uživatelů, jež si vytvořili profil na některé ze sociálních sítí. Je jich necelých 48 %. Zato je u nás patrná akcelerace podílu takovýchto uživatelů, jelikož došlo meziročně k až 40% zvýšení, což je po Dánsku a Francii třetí nejvyšší růst ze sledovaných zemí. Právě sociální sítě považuje pro letošní rok agentura Universal McCann za klíčové v oblasti aktivit na sociálních médiích.

"Loni hledali uživatelé své staré známé. Letos zasílají vzkazy a sdílejí fotky," říká o dynamice rozvoje sociálních sítí Ondřej

Novák z Universal McCann.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.