Po letech rozrůstání ČRo dojde k jeho omezení

19. 10. 2009 00:10

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Jaké projekty z pozice generálního ředitele ČRo plánujete?

Jsem ve funkci teprve tři neděle, a tak bych požadoval alespoň nějaký čas, abych si mohl řadu věcí srovnat a připravit si pro jejich realizaci určité zázemí. Nyní považuji za předčasné zveřejňovat záměry pro příští rok. Prioritou je však vyřešit nepříznivý finanční vývoj, který nyní před Českým rozhlasem stojí, cestou hledání úspor.

Kde všude chcete ušetřit?

Po letech extenzivního rozrůstání se ČRo rozkročil až příliš doširoka, což bylo v některých oblastech spíše neefektivní a kontraproduktivní. Zároveň s ekonomickými vlivy lze proto očekávat spíše nepříznivý finanční vývoj. Pokud bychom nepřijali adekvátní rozpočtová opatření, mohli bychom očekávat deficitní rozpočet již příští rok. Trendu červených čísel chceme zabránit cestou racionálního šetření.

Vykázal ČRo v prvních třech čtvrtletích letošního roku ztrátu?

Nikoli. Za první pololetí letošního roku jsme hospodařili se ziskem 198 mil. Kč. Údaje za tři čtvrtletí roku 2009 budeme předkládat Radě ČRo, teprve poté je budeme moci zveřejnit.

Ekonomická krize se ale jistě odrazí na příjmové straně. Již pociťujeme nižší výnosy z reklamy a sponzoringu.

Vraťme se k plánovaným úsporám. Budete propouštět zaměstnance? Při volbě jste uvedl, že do 

r. 2012 snížíte počet lidí o 150.

Uváděl-li jsem číslo 150, měl jsem na mysli průběh celého šestiletého funkčního období. Nyní vedení rozhlasu připravuje úpravu organizační struktury. Chceme-li výrazným personálním škrtům zabránit, pak v průběhu následujících tří let musíme snížit náklady celkem o 10 %. V tuto chvíli jsme po prvním kole jednání o podobě rozpočtu na rok 2010 a je předčasné říkat, kterých oblastí a divizí se snižování bude týkat.

Neohrozíte šetřením programovou nabídku?

Kvalita programu a programové nabídky je jednoznačnou prioritou, vysílání nebude jakkoli ohroženo. Otázkou však zůstávají určité duplicity stanic. Ty bychom rádi eliminovali.

Jakým způsobem je vyřešíte?

Ze zákona by měl mít ČRo své regionální studio v každém z krajů, není však hospodárné udržování určitých programových i neprogramových překryvů, které v síti regionálních stanic existují. Konkrétní řešení nemám, je součástí koncepce Petra Duhana.

V plánu máte také navýšení koncesionářských poplatků o 3 Kč. Myslíte, že je to reálné?

Chtít v době ekonomické krize navyšovat jakékoliv poplatky je asi zcela nereálné. V kandidátském projevu jsem předestřel úvahu týkající se horizontu celého mého funkčního období. Rozhlas bude existovat i po skončení mého funkčního období, a jestli se na jeho konci podaří rozhlasové poplatky navýšit, budu mít dobrý pocit, že jsem něco udělal i pro mého nástupce.

Hodláte dále zavést stanici mluveného slova. Co přinese?

Jsem přesvědčen, že Český rozhlas by měl mít stanici 24 hodin vysílající mluvené slovo. Novou stanici lze ale spustit jedině, bude-li založena na nezpochybnitelných legislativně-právních základech. Moje původní koncepce počítala s jakýmsi kompilátem stávajících stanic orientujících se na zpravodajství a publicistiku na dlouhé vlně, rozhodnutí ale musí být v součinnosti s Radou ČRo.

Richard Medek, generální ředitel Českého rozhlasu

Od r. 2004 působí v Českém rozhlase. Nejprve jako ředitel stanic Regina a Region, od února 2007 byl programovým ředitelem. 30. září 2009 byl zvolen generálním ředitelem ČRo.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.