Limity PPC? Kapacita search

26. 10. 2009 00:10

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Tolik obdivovaný inzertní on-line nástroj začal kvůli relativně vysokému zájmu zadavatelů narážet na své limity. Pay per click (PPC) reklamní systémy, z kterých jsou v tuzemsku nejvíce používané AdWords od Googlu a Sklik od Seznamu jsou provázané především s vyhledáváním a u toho dochází v některých komoditách k významnému stupni uspokojení poptávky uživatelů. Konkurence pro vysoce frekventované výrazy, jako např. lednice nebo kurz AJ, je již velmi vysoká. Reklamní clutter v PPC systémech souvisí především s kapacitou internetu a hlavně zmíněného vyhledávání. "Většinu limitů PPC lze překonat, ale ten hlavní, jímž je kapacita, ne," potvrzuje Michal Tůma, ředitel marketingu prodejce zájezdů on-line Invia.cz. Podle něho lze kapacitu PPC zvyšovat umísťováním inzerátů do obsahových sítí, jež ze dvou zmíněných hráčů nabízí zatím jedině Google díky své komplementární aplikaci AdSense. U obsahu umožňují inzerovat i okrajové systémy jako např. AdFox od Centrum Holdings. "Kvůli omezené kapacitě poslední tři roky stagnují výdaje Invie do PPC reklamy a absolutní zvýšení zaznamenáváme kvůli investicím na našich zahraničních trzích," dodává Tůma. Invia.cz přitom dosahuje v návštěvnosti kolem 10% podílu uživatelů nasměrovaných z PPC systémů. Kapacitní důvody limitů PPC potvrzuje i Lukáš Krejza z provozovatele aukčního serveru Aukro.cz. "PPC přesto považujeme za nejefektivnější nástroj z pohledu ceny za konverzi, i když se díky rostoucí konkurenci cena za proklik zvyšuje," dodává Krejza. Zvyšující se zájem zadavatelů o PPC přivádí do tohoto prostředí i firmy, které potřebují krátkodobě navýšit návštěvnost a jsou ochotné investovat vysoké částky v aukci na klíčová slova. "Vždy se najde někdo, kdo se na nejžádanějších klíčových slovech ustřelí," potvrzuje Tůma z Invie.cz. Někdy až nesmyslně nadsazené částky v aukci na atraktivní klíčová slova přinášejí provozovatelům PPC systémů vyšší zisky, a to i tím, že nutí ostatní reagovat. "Vysoké částky za proklik nejsou pro zadavatele rozumné. Musí sledovat rovněž to, aby PPC nevydělávalo pouze na sebe," komentuje Jiří Chomát, produktový manažer PPC systému Sklik. Marketérům, kteří mají menší finanční objemy, doporučuje klást důraz na správu kampaně a výběr méně frekventovaných klíčových slov, které jsou zároveň levnější, tzv. long tail.

 

"PPC je nejefektivnější on-line reklama," říká L. Krejza z Aukro.cz.

"V obsahové síti jsou nižší konverze," říká M. Tůma z Invia.cz.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.