Opera slibuje levnější média

14. 9. 2009 00:09

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Agentura roku: porota za vášnivé diskuse vybírala odpovědnou agenturu

Již třetí zasedání poroty v rámci Agentury roku, kterou pořádá týdeník Marketing & Media, mělo za úkol vybrat odpovědnou agenturu. Odborným garantem této kategorie je Asociace společenské odpovědnosti.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Nákupní uskupení Opera, které sdružuje mediální agentury OMD, Attention!Media a PHD (komunikační skupina Omnicom), přišlo v minulém týdnu s novou obchodní nabídkou. Zadavatelům reklamy v ní nabízí zvýhodnění cenových podmínek v médiích pro rok 2010, a to na úrovni 15-20 %. "Jsme pevně přesvědčeni, že Vám v tuto chvíli můžeme nabídnout zlepšení Vašich stávajících nákupních podmínek pro rok 2010 minimálně o 15-20 %, což nepochybně představuje významnou úsporu marketingových výdajů Vaší společnosti," uvádí Opera v dopise adresovaném nejen svým klientům. V něm je žádá o osobní schůzku, na které je chce seznámit s detaily nabídky.

Pochybnosti u konkurence

Aktivita Opery je pro trh překvapením. Nabídku totiž rozeslala ještě před tím, než největší tuzemská média zveřejnila své ceny na příští rok. Údiv vyvolala hlavně u konkurenčních agentur, které požadují řešit situaci na půdě AKA.

Ředitel Group M pro střední Evropu (skupina WPP), David Lhota, se pozastavuje právě nad tím, že ceny médií pro rok 2010 zatím nejsou známy. "Je tedy tato sleva reálná? Není naopak příliš vysoká nebo nízká? Ať už jako stávající klient OMD či nový klient zvažující tuto, z mého pohledu vysoce netransparentní nabídku, bych se ptal, z jakých prostředků chce OMD případný rozdíl mezi jejich garancí vylepšení podmínek o min. 15 – 20 % a následnou realitou pokrýt, jelikož se může jednat o ‚kompenzace‘ v úrovni desítek, ne-li stovek milionů korun," ptá se.

Martina Říhová, ředitelka agentury Starcom (skupina Publicis), se domnívá, že Opera tímto krokem nahlas pojmenovala skutečnost, že z médií se stává jen komodita. "Jediným argumentem pro změnu agentury je tak pouze cena bez přihlédnutí ke kvalitě služeb, tedy schopnosti vytvořit fungující kampaň. Sleva na CPP ale neznamená, že kampaň funguje. Mě naopak těší, že naši klienti si nás vybrali právě proto, že víme, jak kampaň zefektivnit, nikoli pouze zlevnit," říká.

Podobně Marek Svoboda, ředitel Universal McCann (skupina Interpublic), vyjadřuje pochybnosti, zda Opera může dostát svým slibům. "Při vyjednávání o podmínkách pro rok 2010 budou všechny agentury na stejné startovní čáře a situace znalý klient se musí objektivně ptát, z jakých zdrojů by případně toto uskupení chtělo financovat rozdíly mezi svými proklamacemi a budoucí skutečností. Je také nutné se ptát, jaký vliv má na volnou soutěž na mediálním trhu současná spolupráce mezi touto skupinou a agenturou Médea pana Soukupa, a zda jejich obchodní praktiky jsou v mezích daných pravidel," dodává.

Média ceny připravují

Klíčová tuzemská média potvrzují, že jejich ceny na příští rok zatím nejsou veřejnou záležitostí. Televize Nova chce svou obchodní politiku a cenovou hladinu na rok 2010 zveřejnit na začátku podzimu. "Domníváme se, že díky principům, na nichž reklamní trh funguje, k takto dramatickému poklesu cenové hladiny v příštím roce nedojde," uvedla za televizi Nova její mluvčí Michaela Fričová. Také ceník mediální skupiny Mafra je zatím neznámý. "Přestože jsme už začali uvažovat o cenách na příští rok, ještě nemůžeme říci, jakým směrem se budou vyvíjet," řekl k cenové politice společnosti pro rok 2010 člen představenstva Petr Marek.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení