10 minut s …

7. 9. 2009 00:09

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Marián Nič, spolumajitel Crazy Tomato

"Agentury a klienti škrtali rozpočty i na nové technologie a média, kde je paradoxně poměr cena a výkon nejlíp sledovatelný a dá se zde nejrychleji reagovat," říká Nič.

Proč by měli zadavatelé věřit, že online reklama v mobilech funguje, když banner je příliš malý a často ve špatném rozlišení?

Zadavatele by mohla přesvědčit čísla. U nejúspěšnějších kampaní s využitím mobilních bannerů, které jsme pro klienty realizovali, přesahoval poměr prokliků hranici 8 %. Celkově se dá říct, že míra prokliků u mobilních telefonů se pohybuje v procentech, nikoliv desetinách procent, jak je běžné u bannerů na webových stránkách. Je zřejmé, že když někdo používá starší typ mobilního telefonu s velikostí displeje 128×128 pixelů, není možné zobrazit banner větší velikosti, nicméně jednoznačně všichni vidíme, jak rychle se mobilní přístroje mění.

Jaký objem prostředků ze strany zadavatelů očekáváte za celý český trh v letošním roce? Jak se tento objem meziročně zvýší, případně sníží, v příštím roce?

Trend růstu mobilní reklamy je logický a neodvratný. Otázkou však zůstává, jak rychle a v kterých regionech se budou předpovědi naplňovat. Vtomto roce jsou čísla, tak jako ve všech jiných oblastech, ovlivněna hospodářskou krizí. Agentury a klienti škrtali rozpočty i na nové technologie a média, kde je paradoxně poměr cena a výkon nejlíp sledovatelný a dá se zde nejrychleji reagovat. Od začátku roku jsme se zúčastnili jako sub-contractor celé škály agentur různých tendrů, ale následně, i když agentura tendr vyhrála, plánované položky pro mobilní marketing z finálních verzí rozpočtů vypadly. Jsem daleko od toho, abych si stěžoval, taková je realita. Za první dva kvartály jsme v tomto roce zvedli objem v prodeji mobilních kampaní o 60 % proti loňskému roku a příští rok očekáváme minimálně dvojnásobně vyšší nárůst.

Co je vhodné pro zadavatele – kam mají bannery v mobilu uživatele odkazovat, aby byla komunikace efektivní?

Mobilní telefon nabízí unikátní možnosti interakce – po kliknutí na banner je možné přímo z telefonu zavolat, stáhnout si aplikaci, kontakt do seznamu, fotku, MP3 nebo video do paměti telefonu nebo zákazníka odkázat na mobilní prezentaci. Určitě nedoporučujeme, aby směroval odkaz na klasickou webovou prezentaci určenou primárně pro internetové prohlížeče. Opět zde ale platí doporučení, aby agentura zadavatele posoudila, zda kupříkladu kreativa jednoduše převzatá z původně printové reklamy bude na displeji mobilního telefonu působit stejně profesionálním dojmem.

Jak zajistit, aby uživatele reklama v mobilech neobtěžovala – banner je prvek, který objem zvyšuje a je ze strany uživatele nevyžádaný.

Za přenesená data na portálech všech tří domácích mobilních operátorů se již delší dobu neplatí. Hlavní sekce portálů jsou zdarma a platí se jen za využívaní jednotlivých položek, což je označeno upozorněním. U služeb, které neposkytují přímo operátoři, je to závislé na tarifu uživatele. Datová velikost banneru podle doporučení mezinárodní Mobile Marketing Association se pohybuje od 5 do 7 kB. Toto doporučení převzali zatím dva ze tří operátorů a věříme, že bude totožné i pro rodící se "industry standard", který se snad do konce roku podaří vytvořit pod sdružením SPIR.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.