Jak zápolí licenční časopisy?

24. 11. 2008 00:11

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Český tiskový trh se za uplynulý rok rozšířil o několik mezinárodně silných časopiseckých značek, které vstupovaly do přehuštěného prostoru. Všeobecně se má za to, že start známé značky bude snazší, protože zadavatelé reklamy i čtenáři už o ní mají nějaké povědomí. Druhou věcí je ale pak vlastní zpracování, které tuto výhodu může promarnit. Významné licenční tituly, které v poslední době v Česku odstartovaly (Marie Claire, FHM, Homie), neměly na začátku snadnou pozici, protože obecně je možnost prorazit na českém trhu stále těžší.


Přestože oficiální výsledky o prodejích těchto titulů ještě nejsou k dispozici, dílčí výsledek je už možné sledovat: přímí konkurenti těchto titulů nebyli prozatím jejich vstupem prodejně ohroženi. Letošní prodané náklady magazínů Maxim, Elle a Marianne, které byly nejvíce na mušce při vstupu magazínu FHM a Marie Claire, jsou letos na vyšší úrovni než vloni. V případě Homie. lze těžko hledat přímou konkurenci a porovnávat. Nejblíže má zřejmě k magazínu Dolce Vita, jehož prodeje ale známy nejsou.


Inzerce lepší než prodej

Jistou úspěšnost nových titulů naznačuje monitoring inzerce. Přestože Marie Claire vstoupila na trh až na konci dubna, její letošní souhrnný výkon je z portfolia titulů Sanomy třetí nejvyšší – do září činil v hrubém 65 mil. Kč. „Objem inzertních příjmů předčil naše očekávání. Zadavatelé oceňují, že časopis odpovídá jejich představám z hlediska cílové skupiny a mediálního prostředí, nutného pro prémiové značky,“ říká generální ředitel József Steff.


Hrubý inzertní objem FHM, který vychází od února, činil do září 34 mil. Kč, což je zhruba polovina toho, kolik vykazuje zavedený Esquire, a dvě třetiny celkového objemu magazínu Maxim. „Věděli jsme, že s FHM vstupujeme do poměrně kompetitivního segmentu na nesmírně kompetitivním trhu. Z tohoto úhlu pohledu byla naše očekávání naplněna stoprocentně,“ přibližuje šéfredaktor Luděk Staněk.


Vydavatel Homie, Ahead Media, přivedl na konci loňského roku do Česka magazín, jenž v originále vychází pod názvem Home a který je v německy mluvících zemích lídrem ve svém segmentu. „Pozměnili jsme situaci na trhu, když vůbec poprvé zahraniční firmy, jako např. b&b, Flexform či Polifor, umístily své mezinárodní kampaně do českého magazínu,“ říká CEO vydavatelství Alexander Geringer, podle něhož představuje prodaný náklad časopisu 14 tisíc výtisků. „Časopis má potenciál dalšího růstu jak v prodejích, tak inzertně. Očekáváme, že růst by mohl činit 10-20 %,“ dodává Geringer. Vydavatelství zároveň připravuje v Česku na konec příštího roku ostrý start módního magazínu Flair.

Vyhlídky do budoucna?

Otázkou ale je, jaké šance mají nové luxusnější časopisy na českém trhu. Luděk Staněk poznamenává, že díky situaci na globálních trzích se uvolnila licenční politika mnoha velkých vydavatelství. Dnes tedy není problém přijít s víceméně jakoukoli časopiseckou značkou. „Otázka je, zda to bude ještě zajímat české čtenáře nebo inzerenty. Trh je dlouhodobě přesycen a uvést novou značku tak, aby byla viditelná a úspěšná hned po svém startu, je dnes nejen daleko složitější než ještě před pár lety, ale také daleko dražší. A s daleko nejistější šancí na úspěch,“ dodává.


József Steff se domnívá, že mezinárodní značky mají obecně dobré vyhlídky, protože inzerenti je znají a čtenáři rádi zkoušejí věci, o kterých už slyšeli nebo četli v jiných jazycích. „Bohužel se ale zdá, že český trh méně podporuje projekty, které nejsou zaštítěny silným brandem. Kvalita sama o sobě nestačí a dokonce prémiové časopisy jsou prodávány na základě kvantitativních měřítek,“ říká.


Skeptický je k šancím luxusnějších značek Tomáš Renč z mediální agentury Mediaedge:cia. „Šance na větší zájem čtenářů a inzerentů je poměrně malá. Jedná se o úzkou cílovou skupinu, kde si myslím, že na další nové tituly není prostor,“ uvádí.


Dagmar Jindrová z mediální agentury OMD Czech vidí situaci poněkud jinak. Myslí si, že šance luxusnějších značek uplatnit se na našem trhu je vysoká. „Dokonce bych řekla, že je to jediný prostor na našem časopiseckém trhu, ale neplatí to tak úplně obecně, protože záleží na typu časopisu a segmentu, v němž operuje.“ Upřesňuje, že je to zřejmé i z konkrétní situace nových časopisů. „Marie Claire i FHM si vedou po krátké době na trhu celkem dobře. Přesto, že je čeká dlouhá a nesnadná cesta, mají dobře našlápnuto. Homie. to má složitější vzhledem ke specifikaci do určitého segmentu,“ uzavírá.


26_jak.jpg


Českým čtenářům se v uplynulém roce představily mezinárodní tituly, které tu do té doby nevycházely.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.