Kdo si zasloužil titul Časopis roku?
Jestliže jsme přesně před rokem při příležitosti bilancování soutěže Časopis roku konstatovali, že se v zásadě vybírá z omezeného okruhu titulů, po oznámení výsledků letošního ročníku není důvod toto tvrzení měnit. Naopak.
Letošními novými výherci jsou v podstatě tituly z kategorie Hvězda roku (nejlepší nový časopis), kde se změna předpokládá, a dále Skokan roku, kde je pravděpodobnost, že vyhraje totožný titul jako před rokem, velmi nízká. To samé lze rovněž vztáhnout na výběr nejlepší obálky roku. Ve skupinách časopisů, které mezi sebou soutěží v “obsahových” kategoriích, má tak letošní ročník pouze dva vítězné nováčky: mezi časopisy pro ženy a mezi specializovanými tituly pro muže.
Protože konkrétní titul může být přihlášen pouze do jedné z kategorií, je dobré pečlivě zvážit, do které titul nominovat. Kdo ví, jak by dopadlo, kdyby třeba Joy soutěžil v kategorii Hvězda roku, na což by měl nárok. Nebo kdyby loňský vítěz mezi časopisy pro ženy, Žena a život, který se letos dostal na shortlist v časopisech životního stylu, byl nominován do téže kategorie jako vloni. Jenže na kdyby nebo třeba se nehraje.
Ve společnosti první Reflex
Společenské časopisy jsou v této soutěži doménou týdeníku Reflex. Titul, který vykazuje stabilní vývoj prodaného nákladu (v r. 2006: 53 866) a čtenosti, stále potvrzuje své významné postavení mezi společenskými týdeníky. V loňském roce na sebe upozornil především projektem divadelních DVD ze 60. let, na který letos navazuje řadou z let sedmdesátých. Tímto projektem se Reflex odlišil od vlny filmových DVD, která ke svému titulu nabízí řada časopisů.
Před vítěznou bránou skončil v této kategorii, stejně jako vloni, měsíčník 21. století. Společně se sesterským titulem Epocha tak mělo vydavatelství RF Hobby dva zástupce na shortlistu. Epocha přitom bodovala i v kategorii skokan roku, kde se probojovala mezi pět nejlepších.
Bouřlivý rok v Respektu
Při neúčasti Týdne se mezi zpravodajskými a ekonomickými týdeníky dostal nejvýše dlouholetý rival Respekt. Respekt má za sebou velmi bouřlivý rok. Poté, co majetkový vstup do vydavatelství R-Presse oznámil Zdeněk Bakala, začaly přípravy relaunche týdeníku. Ty ale provázely neshody mezi redakcí a managementem. Výsledkem byly hromadné výpovědi redaktorů, poté jejich stahování, když byl novým šéfredaktorem jmenován Martin M. Šimečka. K 1. dubnu letošního roku se měl Respekt představit v časopiseckém vydání, zůstalo však zatím u rozšíření obsahu a navázání spolupráce s The Economist. Na novou podobu týdeníku se čeká, měla by být ale představena ještě letos.
Ženám vládne Svět ženy
Radost může mít i vydavatelství Burda Praha, protože jeho časopis Svět ženy dokázal zvítězit v kategorii časopisů pro ženy. Svět ženy se od svého startu v roce 2002, kdy na trh doslova vlítl, vyhoupl na pozici nejprodávanějšího ženského měsíčníku a tato pozice mu náleží dodnes. Titul, který je určen aktivním ženám ve věku 30-45 let, prodá každý měsíc cca 300 tisíc kusů, a to v zásadě při stabilním vývojovém trendu. Svět ženy porazil v soutěži své konkurenty Blesk pro ženy, Claudii a Tinu.
Prověřené stálice
Skupina časopisů životního stylu je obdobně jako v uplynulých letech záležitostí vydavatelství Hachette Filipacchi. Vítězná Marianne nechala těsně za sebou Elle, na shortlist se z titulů HF zařadil ještě Maxim. Vedle titulů z vlastního “hnízda” měla Marianne poměrně silnou konkurenci, a to v časopisech Joy a loňského vítěze ženských časopisů, magazínu Žena a život. Rovněž ve specializovaných časopisech pro ženy uspěl titul HF, měsíčník Apetit. Nejvyšší cenu si odnášel už třetí rok po sobě. Koncept titulu stále láká: časopis vloni zvýšil prodaný náklad v meziročním srovnání o 12 % na 49 118.
Časopis mužů: FotoVideo
Nově oceněným titulem je také měsíčník FotoVideo vydavatelství Atemi. Tento časopis vychází už od roku 1996. Je určen zájemcům o nové technologie, kteří sledují novinky z oblastí foto, video a imaging. Na českém trhu je nejprodávanějším titulem ve svém segmentu s průměrným prodaným nákladem v loňském roce 9234 výtisků. Magazín rovněž pořádá největší fotografickou soutěž Fotograf roku.
Hvězda roku
Označením nejlepší nový časopis se může chlubit magazín Geo vydavatelství Motor-Presse Bohemia. Populárně naučný magazín pro čtenáře se zájmem zejména o přírodu, vědu a cestování vstoupil na český trh v roce 2005. Vůbec poprvé ale Geo vyšlo v Německu v roce 1976 a za téměř 30 let své existence si vydobylo vysoký kredit. V loňském roce dosáhl průměrný prodej magazínu 20 tis. kusů. Geo ale netvoří jen časopis: doprovází ho řada cílených speciálů, je značkou pro TV pořady, různé výstavy atp. Od července se českým čtenářům představí první ze specializovaných vydání Geo, a to titul Geo Sezóna.
Pohled na shortlist v této kategorii naznačuje, že na vítězství mohl pomýšlet také čtrnáctideník TV max, který se po svém vstupu na trh stal nejprodávanějším programovým čtrnáctideníkem a s průměrným prodejem v loňském roce 256 tis. výtisků je v kategorii programových titulů dvojkou segmentu za dominantním TV magazínem.
ABC opět bodovalo
Tradiční čtrnáctideník ABC potvrdil svou pozici v kategorii časopisů pro mládež a stejně jako vloni odolal třem titulům vydavatelství Bauer, které se dostaly na shortlist. ABC vychází od roku 1957, je určený především zvídavým dětem, nabízí informace ze světa techniky, počítačů, přírody a sportu. Neodmyslitelnou součástí titulu jsou soutěže, hry, modely nebo vystřihovánky. U mladých čtenářů je pořád oblíben. I přes proklamovaný odklon mladých od čtení prodaný náklad ABC vloni meziročně vzrostl o 4,5 % na 57 295 kusů.
Když rozhodnou čísla…
Kategorie skokan roku je jediná, ve které nerozhodují porotci, ale čísla. Úspěšnost jednotlivých titulů se vypočítává podle prodaného nákladu a čtenosti a na základě těchto výsledků se určí časopis, který v daných kritériích zaznamenal nejvyšší meziroční růst. Letošním vítězem je měsíčník Žena & kuchyně vydavatelství Sanoma. Sanoma ho na trh přivedla v roce 2005, a přestože konkurenční vydavatelé už měli tento segment částečně obsazený, Žena & kuchyně se stala v prodaném nákladu jeho lídrem. V loňském roce se ho v průměru prodalo 61 224 kusů, což představovalo meziroční nárůst o 16 %.
A tituly, které se umístily za vítězem a podle sledovaných kritérií jim loňský rok rovněž vyšel? Řazeno abecedně: Epocha, Joy, Maxim a Yellow.
A na konec
Kategorie B2B časopisů, ve které stejně jako vloni zvítězil oborový týdeník Marketing & Media, převážně obsadily tituly vydavatelství Economia. Vedle vítězného časopisu se na shortlist dostaly ještě časopisy Trend Marketing a HR Management. Další finalista této kategorie, filmový magazín Cinepur, si nakonec odnesl ocenění za nejlepší obálku roku.