Postup Aha! rozčílil Blesk

28. 5. 2007 00:05

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Demagog.cz varuje v nové kampani před dezinformacemi

Projekt Demagog.cz spustil kampaň s cílem bojovat proti šíření dezinformací v České republice. Mottem „Dezinformace nás mohou zasáhnout více, než si myslíme“ se projekt snaží zdůraznit naléhavost osvěty veřejnosti o rizicích, která pro společnost čím dál více představují dezinformace.

Reklama
SDG

Mezi bulvárními deníky Blesk a Aha! vzplál mediální konflikt. Jeho příčinou je způsob, jakým oba deníky referují o životní situaci herečky Veroniky Žilkové.


V článku, který vyšel v Blesku v úterý 22. května, napravuje tento deník z jeho pohledu mylné informace objevující se v souvislosti s uvedeným tématem v jiných médiích. Píše o smyšlených informacích a mediální štvanici rozpoutané na herečku Žilkovou, žádný titul ale konkrétně nejmenuje.


Deník Aha! však vztáhl tento text na sebe a o den později svým čtenářům sděluje, že Blesk zpochybňuje některé informace deníku Aha! ohledně Veroniky Žilkové. „Je docela legrační sledovat, jak se Blesk pokouší bránit dynamickému růstu deníku Aha!, který se nebojí přinášet pravdivé informace a také si za nimi stát,“ stojí v článku Aha!.


Odlišný přístup


Může se sice zdát, že jde o žabomyší spor, ale není tomu tak. Tato přestřelka se dotýká etického přístupu bulvárních médií obecně.


Spor má kořeny ve vydání deníku Aha! z pátku 18. května. Aha! přinesl v tento den na titulní straně informace o špatném zdravotním stavu narozeného dítěte Veroniky Žilkové. Celostránkový materiál provázel obří titulek „Smrt“. V daném kontextu tak jednoznačně indikoval, že novorozenec svůj životní zápas prohrál. Nebyla to pravda. „Vycházeli jsme z informací, které jsme od Veroniky Žilkové měli,“ zdůvodňuje šéfredaktor Aha! František Nachtigal.


Šéfredaktor Blesku Vladimír Mužík však považuje postup Aha! za podivný. „To, co udělal Aha!, je naprosto nepřijatelné. Poškozuje to bulvár jako celek,“ říká s tím, že i bulvární deníky musí ctít určitá etická pravidla. Oba deníky zvolily dost odlišnou dikci při pokrývání daného tématu. Blesk hledal v tomto případě spíše pozitivní emoce.


Dopady pro všechny


Postupy podstatně překračující hranici etických pravidel odrazují nejen celebrity, na kterých bulvár stojí, ale také zadavatele reklamy.


Etická komise Syndikátu novinářů ČR už v souvislosti se zveřejňovanými informacemi v případě úmrtí Karla Svobody konstatovala, že většina médií porušila několik paragrafů etického kodexu.


22obr_Aha.jpg


22obr_Blesk.jpg


Proti sobě. Inkriminovaná titulní stránka Aha! a ochranářský postoj Blesku.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Demagog.cz varuje v nové kampani před dezinformacemi

Demagog.cz varuje v nové kampani před dezinformacemi

Projekt Demagog.cz spustil kampaň s cílem bojovat proti šíření dezinformací v České republice. Mottem „Dezinformace nás mohou zasáhnout více, než si myslíme“ se projekt snaží zdůraznit naléhavost osvěty veřejnosti o rizicích, která pro společnost čím dál více představují dezinformace.