Myslíme na globálnější zásah
Po Slovensku a Polsku jste se svým reklamním nosičem – oboustranným brandovaným držadlem ve vozech MHD – prorazili na jaře i na srbském trhu. Jak silná je tamní angažovanost?
Protože srbský reklamní trh je v tomto segmentu skutečně “tabula rasa”, počítáme s kapacitou přes 40 tisíc nosičů. Na Slovensku jsme zahájili v únoru a v současnosti evidujeme také cca 40 tisíc držadel. V Polsku, kde první kampaň proběhla ještě loni v prosinci, máme zatím 65 tisíc nosičů. Cílový stav by měl podle našich představ atakovat hranici čtvrt milionu nosičů. Jednáme také v Chorvatsku, Rumunsku a Bulharsku. V budoucnu bychom rádi nabídli globálnější kampaně v širším prostoru střední a jihovýchodní Evropy.
Uvažujete o další expanzi?
Uvažujeme o Rakousku a Německu. V dubnu proběhla první jednání s německou outdoorovou jedničkou – společností Ströer. Domluvili jsme se na zkušebním provozu našich držadel v Essenu. Model spolupráce v SRN, stejně jako v jiných rozvinutějších zemích, se bude trochu lišit od mechanismu, který aplikujeme ve střední Evropě, ale základní principy zůstanou zachovány.
Pro domácí aktivity jste loni počítali se 120-150 tisíci nosičů (M&M 6/2006), současná realita je zhruba poloviční. Nepřecenili jste síly?
Možná jsme v některých ohledech měli velké oči. Na druhou stranu, když připočtete potenciál Prahy v počtu 40 tisíc kusů a drobných provozovatelů, dostanete se na spodní hranici Vámi zmíněného intervalu. V každém případě dnes provozujeme na základě kontraktů s dopravními podniky a ČSAD náš formát 140 x 126 cm prakticky po celé ČR. Jediné dopravní podniky, s nimiž jsme dosud neuzavřeli smlouvy, jsou z Liberce, Karlových Varů a Prahy.
Především v Praze, kde dosud fungujete jen v rámci příměstské dopravy, máte velkou mezeru. Zacelíte ji?
Stále jsem optimistou. Myslím, že se věci mohou pohnout relativně rychle. Zatím jsme aktivní v metropolitní příměstské dopravě a nově také ve vozovém parku autobusů pražského letiště.
Je celý projekt po více než roce fungování na českém trhu výdělečný?
Nestěžujeme si. Zatím byla praxe taková, že většinu zisků pohltily investice do rozvoje sítě a zahraniční expanze.
Rozšíříte portfolio o další formáty?
V průběhu mojí nedávné obchodně inspirativní cesty po Číně, odkud celý koncept pochází, jsem měl možnost vidět i některá specializovaná řešení v rámci našeho formátu. Šlo o nástavby nebo 3D motivy. Jeden z výrobců nápojů tak dokázal do držadla instalovat plechovku, jiný zase doplnil svůj vzorek o tematické aroma.
Tuzemští klienti o takové věci nestojí?
Přes všechny pokroky pořád učíme klienty zacházet s naším médiem v klasické variantě. Snažíme se jim např. vysvětlit, že pouhé rutinní zmenšení printu nebo billboardu do našeho formátu nemůže fungovat. Dnes pracujeme především se zadavateli z řad mobilních operátorů, farmacie a finančního sektoru. Ale zpátky k otázce: ano, na základě zvýšeného zájmu uvažujeme o výběrovém zavedení 3D formátu našeho nosiče. Počítáme, že k tomu dojde v druhé polovině roku. Inspirací jsou pro nás třeba zmíněné plechovky s nápojem. Tento typ kampaně ale chápeme spíš jako bolusový.
Podepřete své tvrzení daty?
Dnes již disponujeme čísly, která např. říkají, že naše nosiče zaznamená přes 90 % pasažérů ve veřejné dopravě. Délka pobytu ve vozidle MHD přitom činí až 15 minut. Celkově má šanci vidět reklamu na handy media 34 % české populace. Náklady na oslovení tisícovky cestujících se pohybují okolo 60 korun. Zajímavé je, že platí přímá úměra: malé město = dobrá efektivita.
Není úniku. Naše nosiče vidí přes 90 % pasažérů MHD, říká Herbert Brynda.