Duben v TV: -16 %
S poklesem nezápasí pouze TV, menší zájem je také o rozhlas. Podle posledních dat z Radio projektu klesla týdenní poslechovost z 86,7 % na 85 %. O 2,3 procentního bodu klesla také denní poslechovost.
U televize je však snížení zájmu markantnější a má i zásadnější vliv na reklamní trh.
Neklesají pouze tematické
Meziroční poklesy se téměř bez výjimek projevují od začátku elektronického měření, nicméně za první čtyři měsíce letošního roku jsou nejvýznamnější (viz graf). Ruku v ruce s poklesem sledovanosti dochází i ke snížení průměrného času stráveného populací starší 15 let před obrazovkou (ATS total). Na poklesu parametru ATS total se nejvíce podílela Nova, které za první čtvrtletí věnovali diváci starší 15 let denně o asi 16 min. méně než loni. Klesají všechny čtyři hlavní kanály – kromě Novy i Prima, ČT1 a ČT2. Růst v ATS total vykazují pouze tematické stanice, a to jen mírný – o necelé 2 minuty, což je přibližně o 10 % (viz graf).
Ztracení 25-34
Podle analýzy výzkumné agentury Mediaresearch, která elektronické měření realizuje, se dubnový pokles nejvíce projevil u skupin lidí ve věku 10-14, 25-34 a 45-54 let. Z geografického hlediska pak v krajích Karlovarský, Ústecký či Liberecký. Podstatný meziroční pokles v cílových skupinách 10-14 let a 25-34 se už objevil v březnu, v únoru a v případě žen ve věku 25-34 let i v lednu.
Také problém programování
Jaké jsou příčiny poklesu zájmu diváků o televizi? Podle Martina Nováčka, vedoucího nákupu elektronických médií mediální agentury OMD, souvisejí dva důvody spíše se změnami životního stylu obyvatel a dvě další příčiny je potřeba hledat v programování televizních stanic. “O diváky soupeří TV s jinými zdroji informací a zábavy, jako je internet. Dochází ke změnám způsobu trávení volného času, lidé se více baví mimo domov a mají koníčky, jež si dříve nemohli dovolit,” vysvětluje Nováček.
Problém je také v programování televizních stanic. U těch nejdůležitějších dochází k programové jednotvárnosti, která se projevuje v protiprogramování, kdy proti sobě nasazují zejména seriály a filmy.
Právě o filmy je však menší zájem. Díky možnosti stahovat je přes internet či rostoucí vybavenosti domácností DVD už diváky tento žánr natolik nepřitahuje.
Nízký meteoindex
Podstatným faktorem může být počasí. Za první čtyři měsíce roku 2005 dosáhl meteoindex průměrné hodnoty 68, loni to bylo za stejné období 72 a letos jen 65. Čím je meteoindex vyšší, tím bylo více srážek a teplota vzduchu byla naopak nižší. To drží obyvatele v domácnostech a nahrává to sledovanosti.
Snížení konzumace televize nese těžko zejména Prima TV. Její reklamní prostor je vyprodán a kvůli poklesu dokáže vytěžit ze stejného časového objemu nižší profit, než by mohla. Nyní prosadila v Asociaci televizních organizací audit elektronického měření, který má provést specialista určený MTG. Hlavním cílem je prověřit, jestli jsou metodika a procesy vyhovující.
Zabere internet?
Televize Nova chce poslat reklamní sdělení k divákům jiným než televizním kanálem.
“Trend poklesu sledovanosti je možné vysledovat i v západní Evropě,” říká generální ředitel Novy Petr Dvořák a pokračuje: “V USA se s tímto problémem potýkali před 2-3 lety a jeho řešením byla konvergence médií, tedy nacházení různých distribučních kanálů pro šíření obsahu. Nyní připravujeme ještě silnější propojení televizního vysílání a internetu tak, abychom přístup k našim programům umožnili i cílovým skupinám, které v tuto chvíli klasické televizní vysílání sledují málo nebo vůbec.”