Děti lezou na kabely
Nicméně dětské tematické stanice na sebe zatím nestáhly výraznou pozornost dětí ve věku 4-14 let, nejvíce je stále zajímá program TV Nova. Ta dosahuje u cílové skupiny 4-14 let za první čtyři měsíce letošního roku 41,42 % u celodenního share, což je zhruba o 0,5 % více než za stejné období vloni.
Meziročně narostla i ČT1, a to asi o 1 %, výraznější je však pohyb u Primy, která v této cílové skupině meziročně poklesla asi o 4,5 % na 14,72 %. Právě u Primy je rozdíl mezi sledovaností u 15+ a 4-14 nejmarkantnější. “Při vytváření programové nabídky se soustředíme na jiné věkové skupiny, proto ani nepřipravujeme pro děti ve věku 4-14 let žádné výrazné změny,” vysvětluje mluvčí Primy Ladislav Pavlík.
Děti chtějí i tematické
Zajímavý je však růst zájmu dětského publika o ostatní televize mimo velkou čtyřku. Tematické televize posílily v elektrickém měření sledovanosti v domácnostech realizovaném Mediaresearch i u skupiny 15+, nicméně zlepšení podílu na trhu je ještě vyšší u skupiny 4-14 let. Zatímco ještě vloni za první čtyři měsíce dosahovaly tematické stanice 7,95% share, za stejné období letos to už bylo 11,95 %. Děti tedy stále zatím jenom objevují tematické stanice, nevyjímajíce ty se zaměřením na ně samotné.
Ráno také táhne
To potvrzuje také posilování stanice Jetix. V březnu tohoto roku dosáhl Jetix denního zásahu 105 tis. diváků starších 4 let, což představuje nárůst o 36 % oproti stejnému měsíci v roce 2004. “V současnosti tvoří chlapci a muži 59 % diváků. Mezi nejsledovanější období patří ranní vysílání před odchodem dětí do školy a o víkendu, odpoledne pak děti sledují Jetix po návratu ze školy,” říká marketing account Jetixu Nariman Charhouliová. Jetix je jediný specializovaný dětský kanál, který má v ČR data z elektronického měření nebo CAPI dotazování, jež provádí agentury GfK Praha a Median.
Mattel vede
Jelikož Jetix umísťuje do svého vysílání také reklamu i sponzoring, je dobrou příležitostí pro klienty cílící na děti a jejich rodiče. Mezi nejsilnější letošní zadavatele patří např. Mattel, Maspex-Walmark, Lego, Danone a Epee.
Reklamu lze umístit také na kanály Minimax nebo Anime +, jež zastupuje Big partnership media. Stanice jsou přítomné ve 462 tis. domácnostech v republice, nicméně nedisponují daty sledovanosti.
Pozor na rodiče!
Konzumace televize ze strany dětí a její měření je stále problematické. Děti jsou při sledování ovlivněny rodiči. Obecně sledují televizi nejvíce o víkendu ráno a dopoledne, každý den odpoledne, vpodvečer hlavně v období Večerníčku a pak do 22,00 hod. “Nejvyšší vliv rodičů je samozřejmě v podvečerních hodinách, kdy jsou rodiče doma ze zaměstnání a po 20. hodině, kdy ve většině případů dospělí rozhodují o tom, na co se bude rodina dívat v televizi,” vysvětluje Hana Dolečková ze společnosti ARBOmedia, jež zastupuje také Jetix.
Večerníček neláká všechny
Mezi pravidelnými dětskými pořady si prim stále drží Večerníček na ČT1. Jeho 128 uvedení v letošním roce dosáhlo průměrné sledovanosti u 4-14 let 173 tis. diváků, což odpovídá téměř 16% úrovni. I v průběhu Večerníčku se však kolem 47 % dětí u obrazovek dívalo nebo muselo dívat na jiný program. Zajímavých výsledků dosahuje i sledovanost Kouzelné školky (letos průměrně 111 tis. diváků ve věku 4-14 let) nebo nedělního Hřiště 7 (163 tis.).
Po snídani. První denní vrchol v sledovanosti u skupiny 4-14 let je mezi 8.00 a 9.00 h. a je ovlivněn hlavně víkendovými pořady. Večer jsou děti spíše v područí rodičů.