Co zvyšuje prodej deníků?

21. 5. 2007 00:05

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Až se bude na konci letošního roku bilancovat, co podstatného se v českých médiích odehrálo, bude do tohoto přehledu určitě patřit i vliv úmrtí hudebníka Karla Svobody na prodej bulvárních deníků. Tato extrémně silně medializovaná událost měla za následek to, že se celkový prodej bulvárních deníků v letošním únoru zvýšil každý den průměrně téměř o 160 tis. kusů v porovnání s předcházejícím měsícem.


Za poslední roky jde z pohledu bulvárních deníků o prodejně nejsilnější událost. Přestože nástup TV reality show v uplynulých třech letech – zejména VyVolení v roce 2005 – pomáhal zvyšovat prodané náklady hlavně bulvárním deníkům, nešlo o tak citelné navýšení jako v případě letošního roku.


Stále silné téma


Navíc se ukazuje, že téma „Svoboda“ prodávalo i v březnu. Z přehledu prodejně nejúspěšnějších dnů v tomto měsíci, který M&M poskytli vydavatelé bulvárních deníků, vyplývá, že čtenáře nejvíce přitahovalo právě toto téma.


Vedle už vyzkoušené podpory v podobě klasické TV kampaně, která tiskovým titulům tradičně s navyšováním prodejů pomáhá, boduje u čtenářů i letošní fenomén mezi deníky – cenově výhodná DVD. Ta letos prodejně vytáhla jak Blesk (Román pro ženy, Asterix a Obelix), tak MF Dnes (Kolja, Pilates). V těchto případech navíc velmi často dochází ke zdvojení obou aktivit, kdy je vydání s DVD podporováno formou TV spotu.


A zpravodajské deníky?


Zatímco bulvární deníky, které jsou orientovány hlavně na stánkový prodej, jsou prodejně velmi závislé na svém titulním tématu, v případě zpravodajských deníků se ukazuje, že prodaný náklad zvyšují spíše tematické přílohy. Např. u prodejně nejsilnějšího zpravodajského deníku, MF Dnes, byly vyšší nárůsty prodejů v letošním únoru a březnu registrovány u vydání, která byla doprovázena právě tematickými přílohami nebo některými z benefitů: vedle DVD např. příloha Daně včetně formuláře, příloha Hubnutí či příloha Studny včetně formuláře.


I zde ale velmi často dochází k mediální promotion těchto vydání.


Platí to i pro další zpravodajské deníky: v případě Lidových novin byla prodejně úspěšná vydání s jazykovým kurzem, rovněž podpořena mediální reklamou. Také Hospodářské noviny uspěly s tématy Daně na poslední chvíli včetně formuláře, Jak se naučit cizí jazyk nebo Jak ušetřit tisíce. Tato témata byla podporována ČRo1 – Radiožurnálem.


Šéfredaktor Lidových novin Veselin Vačkov říká, že seriózním novinám zvedají prodej seriózní témata. Například představení vládní reformy financí náklad LN podle jeho slov citelně zvýšilo. „Obecně zvyšují zájem o LN témata politická, ekonomická, kulturní a školská,“ dodává. Pokud jde o dodatečné stimuly pro zvýšení prodeje, věří pouze v ta opatření, která ladí se značkou novin. LN mají dobré zkušenosti právě s jazykovými kurzy a kvalitními literárními či filmovými edicemi.


Regionálnímu Deníku se podle šéfredaktora Romana Galla osvědčují témata, která řeší konkrétní problémy čtenářů. „Mohou to být i zdánlivé marginálie typu chybějícího přechodu pro chodce nebo bankomatu v obci, ale i otřesné případy typu obce Libišany, přes kterou v současné době vede sjezd z hradecké dálnice,“ konstatuje.


Podstatným aspektem, který přispívá k růstu prodaného nákladu všech deníků, jsou také suplementy s TV programem. Například u Deníku se pátečního vydání s TV magazínem prodalo v letošním březnu cca o 350 tisíc více než v jiný den. Také čtvrteční příloha deníku MF Dnes značně zvyšuje prodaný náklad – v průměru to je o 180 tis. výtisků.


příklady prodejně úspěšných vydání deníků v III/2007


Co bylo hlavní téma na titulní straně + přidané benefity


27obr_Aha.jpg


Vendule hrozí kriminál?


Svoboda: Přece jen vražda?


K sebevraždě ho donutili!


 


27obr_Blesk.jpg


Svobodová v nemocnici – Tohle jí připomnělo mrtvou Klárku


Petr Svoboda poprvé: Pohřeb táty byl cirkus!


Andělé 2006 – Svobodová na zhroucení


 


27obr_HN.jpg


Stát zdaní platy 15 procenty + Daně na poslední chvíli + daňový formulář


Firmy rozdají svým klientům miliony, Národní knihovna podle Kaplického + téma: Jak se naučit cizí jazyk?


Čína nastoluje novou linii, Zentiva kupuje tureckou firmu za 13 miliard + téma: Kde si půjčit na auto?


 


27obr_Lidove_noviny.jpg


Lidovcům už dochází s Čunkem trpělivost + Angličtina v práci + prodej výukového CD 3


Prostitutky pryč z českých ulic, „Zelený“ summit EU a česká rebelie + Angličtina v práci + zdarma plakát s gramatikou AJ


Hledá se Antiklaus + příloha Daně + dárek daňový formulář


 


27obr_Mfdnes.jpg


Nesu odpovědnost za 11. září + příloha Hubnutí a DVD cvičení Pilates č. 1


Velký přehled: Praha až třetí + příloha Studny a úřady


Policejní razie na ministerstvu + příloha Studny, včetně formuláře na legalizaci studny


 


27obr_Pravo.jpg


Čunek neskončí, ač mu žalobce zamítl stížnost, Neumannová si užívá zlaté medaile + příloha: Kde si dodělat maturitu?


Doplatky na léky vzrostou až o stokoruny, Lidovci: ať se rozhodne sám Čunek


Čunka vyslýchali čtyři hodiny + téma: Studium pro absolventy VŠ


 


27obr_Sip.jpg


Truchlící Vendula. Ukazuje břicho! Na veřejnosti!


Skandál na Českém lvu!


Svoboda se bojí! Pevnost v Jevanech!


Zdroj: data vydavatelů, z přehledu byla vyloučena vydání s TV suplementem

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.