Rádia komunikují playlisty
Začátek letošního roku přinesl pražskému rozhlasovému éteru ambiciózního nováčka. Po vstupu společnosti Radio Investments do provozovatele Rádio Twist Praha došlo k změně názvu stanice Rádio Twist, resp. Viva, na Spin. Radikálně se změnila koncepce stanice, především se vybudovalo pražské studio, jež sídlí vedle Beatu, Country, Radia 1 a Kiss 98 FM na Vinohradech.
Nově je definovaná také cílová skupina mladých lidí od 15 do 23 let, což z tohoto rádia dělá vůbec nejspecifičtěji profilovanou rozhlasovou stanici v zemi. Hudební dramaturgie je postavena na žánrové produkci hip hop, rap a R&B, což dosti bizarně, přesně podle licence, doplňují vstupy moderátorů ve slovenštině.
Outdoor a tisk
Posledními značkami uvedenými na pražský rozhlasový trh byly rádio RockZone 105,9, Info, Wave a Bonton. Všechny stanice kromě Infa provázely při startu reklamní kampaně, jejichž těžištěm byla inzerce na OOH nosičích a v tiskových médiích.
V případě komerčních RockZone a Bonton byla komunikace zaměřena na propagování hudebního formátu. Rockový bratříček celoplošného Impulsu si i přes velmi nízké pokrytí získal zajímavou posluchačskou základnu. Bontonu vyletěla poslechovost už v prvním měření, nicméně kvalitní hudební dramaturgie a systematická marketingová podpora v ceníkové hod-notě 5,8 mil. Kč vytváří dobré předpoklady pro další růst. Výdaje RockZone představovaly loni podle monitoringu TNS 4,6 mil. Kč.
Zaváděcí kampaň
Komunikace relaunchovaného Spinu stojí částečně na sdělení vyhraněného hudebního formátu, ale také na volbě médií. Značná část komunikace probíhá na sloupech tramvajového vedení, což je tradiční plocha sesterského rádia Beat. Spin však nakoupil i tradiční média – polepy v metru a na tramvajích, city lighty a část kampaně přesunul na pražské střední a vysoké školy.
“Vizuál na základně našich podkladů vyrobilo studio Czechpromotion. Jedná se o první zaváděcí kampaň rádia, která bude v různých obměnách pokračovat až do června. Další kolo začne opět v září,” říká programový ředitel Spinu Petr Kříček.
Profilováním rádií Kiss 98, Country či Beat prokazuje Radio Investments značnou trpělivost na schopnost generovat relevantní zásah, proto se dá předpokládat, že i této nové stanici poskytne prostor na obhájení svého místa na trhu.
Asociace na interprety
Nový trend v komunikaci rozhlasových stanic ukázaly ještě v břez-nu Country radio a Bonton. Jistým předvojem byla předloňská kam-paň Evropy 2, která se prostřednictvím dvojníků nechala identifikovat s Madonnou a Robbiem Williamsem. Reklamní agentura Fabrika, jež pracuje pro celé portfolio Lagardére v ČR (Frekvence 1, Evropa 2, Info, Bonton) vytvořila pro pop-rockovou stanici Bonton vizuály se jmény interpretů často nasazených v playlistu: Elán, Kabát, Aneta Langerová, Peha, Support Lesbians nebo Depeche Mode.
Paralelně se touto cestou vydalo Country, které dva roky po změně formátu zvolilo identifikaci na základě preferované hudby. Samotná kampaň upozorňovala na soutěž. “Reklamu jsme umístili na lavičky, plakáty, na web a do dvou deníků,” hodnotí ředitel stanice Radek Velechovský.
Wave se “southparkem”
Vlastní cestu při propagaci zvolil marketing Českého rozhlasu při listopadové kampani na Rádio Wave. Rozhlas spustil loni sedm větších kampaní, letos to byly zatím dvě: v únoru na Český rozhlas 6 “Pojďte s námi do hloubky” a v březnu to byla podpora rozhlasového zpracování Pána prstenů na Českém rozhlasu 2.
“Obvykle oslovujeme více kreativních agentur, z nichž si následně vybereme v rámci výběrového kola návrhy a koncepce, které nejlépe odráží naše požadavky a představy o kampani, včetně těch finančních. Letos to byly agentury SGA a AnFas. Máme také své grafiky, kteří připravují propagační tiskoviny a vizuály, jakými byla podpora ČRo Leonardo a projektu Odhalení,” přibližuje vedoucí oddělení marketingu Českého rozhlasu Petr Poláček.
BAREVNĚ. Wave a Spin cílí na mladé posluchače – výrazně a hlavně na city lightech a dalších outdoorových nosičích.
PLAYLIST. Stanice Bonton a Country vsadily v jarní kampani na potřebu žánrové identifikace.