Přichází pravý čas na útok z druhého břehu
V době okolo Vašeho nástupu panovaly na trhu dílčí nejasnosti ohledně hierarchie a odpovědnostních vazeb v Centrum.cz. Jaká je realita?
Nic podstatného se nezměnilo. Představenstvo tvoří zakladatelé a investoři, na další úrovni je výkonný ředitel a pod ním je management.
Jedna z legend, která provází Váš nástup, je záměr restrukturalizovat firmu a nastavit spořivější režim. Co říká oficiální verze?
Pokud jsme v současnosti jedním z lídrů rostoucího trhu, nejsou výrazné úspory na místě. Zároveň je mým zadáním pokračovat v dalším růstu. Realita je tedy taková, že žádný spořivý kurs se nekoná. Přirozeně pokud budu mít pocit, že v některé oblasti můžeme být efektivnější, je takový dílčí krok na místě.
V čem budete efektivnější?
Ambicí je pokračovat ve vývoji dalších atraktivních služeb a využít tak vývojového potenciálu, který máme k dispozici. Stejně jako budeme rozšiřovat naše obsahové magazíny, chceme zároveň podporovat adekvátní růst zpravodajského serveru Aktuálně.cz.
Do kterých produktů půjdou investice?
Letos se chceme rozsáhleji věnovat 2-3 větším projektům, jež spadají do oblasti obsahu, komunit a vyhledávání.
Skutečně si věříte ve vyhledávání?
Jistě. Vyhledávání jako takové už tu nějaký čas je a je třeba jiného nazírání na věc. Můj soukromý pracovní název zní “Útok z druhého břehu”. Při pohledu na naše nejvýraznější firemní aktiva se nabízí jejich konvergence: spojení kvalitní žurnalistiky s vývojem technologií.
Nová podoba Aktuálně je doplněná dovětkem 2.0 v názvu. Co to znamená?
Součástí nynějších změn je celkový redesign směřující k ještě vyšší uživatelské přívětivosti Aktuálně. Naší snahou bude vést uživatele dále do navazujících vertikálních magazínů a tam je dále segmentovat.
Hlavní novinkou samotného Aktuálně je rozjezd blogů osobností. Věřím, že portfolio lidí z různých částí politického spektra, světa vědy a umění zajistí kvalitní polarizaci názorů. Z těch nejznámějších prozradím premiéra Mirka Topolánka, ministra vnitra Ivana Langera, bývalého ministra zdravotnictví Davida Ratha nebo předsedu České akademie věd Václava Pačese.
Aktuálně začínalo s 60 lidmi. Kolik jich je dnes?
V současnosti něco přes sedmdesát.
Původně zvažovaná spolupráce s vydavatelstvím Vltava-Labe-Press zůstane asi nedotažena. Hovoří se o profilování do role on-line agentury. Mění se tím pádem ambice projektu?
Cíle se nemění, takže Aktuálně.cz chce být výhledově hráčem číslo jedna v seriózním on-line zpravodajství. Osobně jsem přesvědčen, že kvalitní vlastní on-line zpravodajství bude do budoucna větší devízou než třeba vyhledávače.
To si myslíte i proto, že přímé konkurování Google a Seznamu právě ve vyhledávání je už asi pasé?
Kvůli tomu ne. Ve zpravodajském servisu a jeho sbližování s komunitami vidím další fázi rozvoje internetu. Aby se do internetu mohli konečně začít přelévat významnější reklamní investice velkých zadavatelů, bude třeba nejen více mediálního prostoru ale i nových reklamních formátů, které lépe umožní budování značek klientů. To už není jen o proklikávání, ale o imageové roli internetové reklamy.
Lidé okolo internetu jsou často většími optimisty než Vy…
V první řadě je třeba nabízet kvalitní služby, za nimi přijdou uživatelé a až na konci řetězce se vydělávají peníze. Budu jen rád když se to stane dříve.
Oldřich Bajer (jednatel NetCentrum – pozn. red.) loni tipoval, že rok 2007 ovládnou multimédiía Přijdete s nimi?
Odpovím pouze, že ano.
Neustálým zaklínadlem jsou i komunity. Tady budete konkrétnější?
Prvním krokem v oblasti budování komunitního obsahu je právě spuštění projektu blogů při Aktuálně.cz, kde se možná poprvé v dějinách českých on-line médií vytváří skutečně robustní názorová platforma pro osobnosti, které ovlivňují dění v zemi.
Komunitní obsah a jeho publikum si ale žádá i citlivější přístup při přiřazování reklamního sdělení…
Počítáme s tím a vedle videoprvků chceme více pracovat s product placementem, který je podle mě stále ještě jako komunikační nástroj v komunitní oblasti podceňován. Vycházíme zkrátka z toho, že lifestylově orientované publikum v rozmezí 14-25 let už dnes tráví mnohem více času na internetu než u televize, a zadavatelé to pomalu začínají brát na vědomí.
Uvažujete v tomto směru o ještě užším provázání se službou Skype?
Toto partnerství je postaveno jako dlouhodobé a může to být jeden z pilířů připravovaných komunitních služeb. Určitě se ale více budeme zaměřovat na vlastní produkty tohoto typu, např. fotoalba. Myslím, že souhrnným trendem dnešního světa je fakt, že uživatelé jdou za jednotlivými službami, a nikoli za jednou značkou, kde najdou všechny produkty.
Na obratu Centra se podílela z 45 % klasická reklama, stejný podíl patřil vyhledávačům a zbytek tvořily další služby. Zůstane tento model zachován?
Myslím, že do něj není třeba příliš zasahovat. Očekávám ovšem růst zmíněných vertikálních vyhledávacích služeb, kde je jasně patrná zvýšená aktivita lokálních zadavatelů.
Hospodářské výsledky za loňský rok jste ještě neohlásili. Jak vypadají a co máte uloženo na letošek?
Z důvodu přechodu na mezinárodní účetní standardy oznámíme čísla za loňský rok v nejbližší době. V kolonce obratu by se předběžně mělo jednat o 400 milionů. Letos počítáme s růstem tržeb v řádu desítek procent, v zisku bude růst ještě vyšší. Nacházíme se ve stavu po dosažení kritické masy, nepotřebujeme zvyšovat základnu interních zdrojů stejně rychle jako tržby.
Jak bude Centrum dále fungovat obchodně? Hovoří se o obnoveném budování vlastní obchodní sítě pro případ výpovědi od firmy Internet Trading…
Internet Trading je pro nás dlouhodobý partner, ale zároveň jen jeden z přirozených partnerů. Takže je logické, že pracujeme na mixu prodejních kanálů. Rozhodně ovšem není na pořadu dne stavět jen na vlastní obchodní síti.
Kam až by musel Internet Trading v budování paralelních produktů zajít, aby Centrum svoji politiku přehodnotilo?
Podobně jako oni jdou z části svou produktovou cestou, i my se posouváme k rozšiřování partnerských sítí.
Zaklínadlem lidí okolo reklamy na českém internetu jsou komunity nebo přivedení FMCG klientů k on-line prezentaci. Co je důležité podle Vás?
Možná se ještě málo mluví a píše o výzkumu efektivity internetu a on-line reklamy pro budování značky. Přitom musíme být připraveni poskytnout takové výstupy, až ten zmiňovaný nástup velkých zadavatelů na internet opravdu přijde.
PROSTOR PRO ZPRAVODAJSTVĺ. Až za 3-4 roky začnou do internetu proudit investice velkých klientů, bude třeba mnohem více dodatečného interaktivního mediálního prostoru k budování značek klientů, tak vidí šanci obsahových produktů Pavel Mucha.