Měníme strategii, zelenou teď bude mít obsah
Akviziční námluvy okolo Atlasu zřejmě utichly. Nebo ještě přijde překvapení?
Máme za sebou určitou etapu a začínáme další. Je ale asi jasné, že když dá někdo na stůl balík peněz odpovídající hodnotě Atlasu, může se leccos změnit.
Jaká oblast aktivit je nyní prioritou?
Atlas se loni vracel do hry. Předělávali jsme domovskou stránku a uvedli ji s výbornou perzonalizací. Máme nové mapy, které by do několika dnů měly svou kvalitou předstihnout domácí špičku, nový katalog firem, kde vedle servisu pro uživatele sázíme i na pravidelné informace pro samotné podnikatele. Zmíním třeba daňové kalkulačky, zpravodajství z legislativní oblasti, právní on-line poradenství pro podnikatele, které jsme spustili ve spolupráci se serverem epravo.cz. Ve vyhledávání je prioritou hledání ve zboží a v nejbližších dnech představíme nový e-mail. Tím se vrátíme zpět do roviny kvalitního klasického portálu a projekt “restart” bude naplněn. My chceme být ale víc než jen standardní portál. Položme si otázky: Chceme být nejnavštěvovanějším obecným vyhledávačem? Ne. Chceme mít nejmasověji používaný e-mail? Ne. Otázkou je, zda by vůbec bylo ještě efektivní vydat se touto cestou. Jsem přesvědčen, že ne. Přesto ale můžeme být lídry například v hledání, e-mailu a jiných službách pro určité segmenty na trhu. A to je náš cíl.
Jste opět v černých číslech a internet trvale boduje. I přesto chcete opustit tuto osvědčenou cestu?
Předpokládejme, že se povezeme společně s tímto trendem ještě asi půldruhého roku. Ale co pak? Konkurence je na stejném trhu a rostla by s velkou mírou pravděpodobnosti rychleji. Pokud neuděláme nic dalšího, naše pozice se postupně zmarginalizuje. Je jasné, že situace se rychle pročistí. Google posílí v oblastech, které zvládá ze všech nejlépe, utká se se Seznamem a prostor je nutné hledat jinde.
V jakém partu tedy chcete hrát prim?
Uživatelům nabídneme něco, co ještě spadá do kategorie vyhledávání, ale má úplně jiné atributy a je natolik sofistikované, že bude poskytovat vysoce relevantní výstupy přesně odpovídající očekáváním návštěvníků Atlasu.
Co konkrétního tím myslíte?
Vycházím z představy, že třeba na základě kombinace jednoho až tří zadaných klíčových slov je možné získat výstupy, které nebudou jen textové. Už dnes nabízíme jako výsledky např. přímo konkrétní komodity, zboží. Pokud vyhledávání, tak klidně ne masové, ale určitě něčím unikátní.
To by samo o sobě asi k důstojnému přežití nestačilo. Všeobecně se soudí, že se více opřete do využití ICQ…
ICQ je a bude i nadále jen jednou z částí Atlasu, které věnujeme naši pozornost. Nová “šestková” verze ICQ se svou uživatelskou jednoduchostí přiblíží potřebám starších cílových skupin. Vzhledem k masovému úspěchu ICQ v ČR připravujeme pro jeho uživatele další dva projekty. Abychom je ještě intenzivněji komunitizovali, nabídneme jim jako první on-line obsahový magazín ICQ TV. Magazín bude skutečně hi-tech, chceme tak vytvořit určitý lovemark v životech uživatelů. Stojí na sekcích, které podle našeho výzkumu lidé nejintenzivněji využívají – videoklipy, hudba, chat, sport. Průzkum poskytl i data o oblíbených bankách, mobilech, hudbě, fast-foodech nebo sportu, abychom přišli s relevantním servisem.
Na kolik vyjde klienta partnerství sekce?
Na cca 150 tisíc korun měsíčně. Pro práci s komunitou je ale lepší delší doba. Adekvátní je tak spíše 1,8 milionu Kč za 12 měsíců.
V jakém poměru se dělíte o příjmy z reklamy na ICQ s vlastníkem prostoru?
Nemohu bohužel dát konkrétní data. Po-díl odpovídá i našemu příspěvku ke znáso-bení počtu uživatelů za dobu spolupráce.
Když jste oznamovali možnost bezplatného odesílání SMS zpráv prostřednictvím ICQ do sítě O2, nevyloučil jste podobnou dohodu i s dalšími dvěma operátory. Už je to aktuální?
Více než si myslíte. Jsme poměrně daleko v jednáních a věřím, že brzy budu moci oznámit uživatelům ICQ další dobrou zprávu.
Jak pokročíte ve zpravodajství, kde zatím v jistém slova smyslu zaujal jen redesignovaný magazín Pikant?
Nutno podotknout, že zpravodajství už dávno máme. Momentálně dokončujeme strategii inovovaného zpravodajství. Neče-kejte žádnou sofistikovanou disciplínu, nepůjde nám o vteřinovou rychlost, ale o kvalitu. Podobně jako třeba iHNed nehnal nahoru návštěvnost za každou cenu, protože si držel kvalitu svého ekonomického servisu. Do souboje iDnes versus Aktuálně každopádně ne-zasáhneme. Neusilujeme o vytvoření on-line zpravodajské agentury.
Nedávno jste dali valé firmě Chaps a její službě Idos, jejíž návštěvnost si Atlas v části roku 2006 započítával. Jak je to s mediálním prostorem Idosu?
Pokud se partner brání inovaci služby a za vašimi zády vyjednává s konkurencí, nejde o obchodní vztah. Proto jsme jej ukončili. Jízdní řády si ale do celkové návštěvnosti nepočítáme už od prosince 2006. Mediální prostor Jízdních řádů zastupujeme i nadále, takže inzerenti nemusí mít žádnou obavu.
Hovoří se o postavení vlastních “jízdních řádů”. Jaká bude skutečnost?
Nerad bych to šířeji komentoval, ale mohu říct, že dostat se k jízdním řádům není tak komplikované, jak by se mohlo zdát.
Jak vlastně vidíte další vývoj internetu?
Internet se velice rychle stane určitou kvazitelevizí, která se začne měřit na GRP’s. Cena za zásah tisícovky uživatelů pak bude určována na základě stejného modelu, který dnes funguje u televize. V televizích sice dnes vidíme určité, řekněme, lapání po vizi interaktivní TV. Podle mě je ale televize něco jako pevná linka, zatímco počítač bych přirovnal k mo-bilu. Pevnou linku často používá více lidí a vlastně nepatří nikomu konkrétnímu. Počítač je ve srovnání s tím hodně osobní věc.
Další rozdíl je v praktické nemožnosti televizí, zejména těch komerčních, cílit na úzce vymezené skupiny lidí. Internet toto umožňuje ve vysoké míře. Díky ukazateli CPT (cena za zásah tisícovky uživatelů – pozn. red) je možné vyčíslit míru oslovení těchto skupin. Televize operují jen tzv. “plackovým” ceníkem.
MĺSTO PRO ZNAČKY. Prostor v Magazínu ICQ bude zajímavý pro velké zadavatele ze světa rychloobrátkového zboží, mobilních operátorů, značkového oblečení, je přesvědčen David Duroň.