Časopisový bulvár se proměňuje
Před rokem a půl to začal časopis Šťastný Jim, jenž se po přechodu do vydavatelství Bauer Media (tehdy ještě Europress) přeměnil na tzv. people maga-zín, tedy magazín o lidech, ale s přívětivějším stylem, než jaký užívá dryáčnický bulvár.
Byly k tomu pádné důvody. Celý segment bulvárních týdeníků procházel zře-telným poklesem prodaného nákladu, zejména tituly Story, Šťastný Jim, Spy a Ring ztratily dohromady od roku 2002 do roku 2005 v průměru 230 tis. výtisků týd-ně. Proti trendu šel jedině Rytmus života, který své prodané náklady v daném období kontinuálně navyšoval.
Stabilizace výsledků
V loňském roce se situace v tomto segmentu částečně stabilizovala, alespoň podle ukazatelů čtenosti a prodaného nákladu. Přibyly také nové tituly, zejména cenově přijatelný Pestrý svět (odstartoval v r. 2005) se prodejně chytil.
V Bauer Media dnes považují přesun Šťastného Jima mezi people magazíny za dobrý krok. “Přinesli jsme na český trh nový koncept časopisu. Stabilizovali jsme prodeje i čtenost a časopis učinili atraktivním pro inzertní klienty,” hodnotí dnes situaci ředitel vydavatelství Jaromír Skopalík.
V loňském roce dosáhl průměrný prodej Šťastného Jima 37 tis. výtisků, což je přibližně stejná úroveň jako o rok dříve. Na druhou stranu se ale prodaný náklad časopisu k původně plánovaným 70 tis. výtisků (viz M&M 37/2005) zatím nepřiblížil.
Omezené možnosti bulváru
Do segmentu people magazínů se od le-tošního roku pouští také vydavatelství Sanoma Magazines Praha. Přesouvá do něj časopis S tebou mě baví život, který se vydavatelství rozhodlo vyvést ze skupiny levných časopisů. “Sanoma nechce dále ztrácet čas aktivitami v tvrdě bulvárním segmentu a chce se nadále zaměřit na to, co umí a co má dávno vyzkoušené. Oproti bulváru je people magazín v podstatě sněním o skvělém životě, a když se umí dělat, tak je to jeden z nejhezčích formátů na trhu. Pro čtenáře i inzerenty,” vysvětluje důvody obchodní ředitel Sanomy Jiří Vávra.
Zároveň poukazuje na známou pravdu, že český trh je co do počtu domácích celebrit, které jsou schopny časopis prodat, velmi omezený. “Přibližně pět domácích celebrit nestačí. Z této materie se dá v přijatelné kvalitě dělat maximálně jeden deník a jeden časopis. A ty už na trhu dávno existují,” dodává.
Story jde jinam
Relaunch časopisu S tebou mě baví život souvisí také s jinými úpravami titulů Sanomy. Předně je navázán na proměnu dosud tradičního zástupce segmentu bulvárních týdeníků, magazínu Story. Story se totiž od letošního 10. čísla významně proměňuje a ze segmentu bulvárních týdeníků se posouvá výš. A aby Sanoma o tento prostor na trhu nepřišla, měl by ho zaujmout právě titul S tebou mě baví život.
Co tato proměna Story konkrétně obsahově znamená? “Více stránek, exkluzivní fotografie, luxusní móda, šperky, kosmetika i příběhy. Story hodlá nadále udávat tón nejen ve společenských tématech, ale i v oblasti módních trendů. Naším cílem je přinést čtenářům druh časopisu, který je mimo hranice Česka velmi úspěšný. Stručně řečeno luxusní měsíčník s týdenní periodicitou,” upřesňuje Jiří Vávra.
Sanoma tak bude chtít v Česku uplatnit zkušenosti, které má s tímto konceptem v jiných zemích (např. Chorvatsko), a bude se snažit zařadit svůj týdeník po bok luxusnějších měsíčníků.
Rozšíření portfolia
Do třetice se jistý odklon Sanomy z bul-várního segmentu projevuje odstartováním magazínu Sedm, který je na trhu teprve od poloviny dubna. Jeho zavedení mj. znamená, že Sanoma už nevydává dlouholetý bulvární titul Ring.
Sedm je společenským týdeníkem pro ženy, který nestaví výlučně jen na typicky ženském servisu. Představuje tak koncept, jenž není na českém trhu příliš rozšířený (jistý ekvivalent by mohl představovat suplement Ona Dnes), a Sanoma jím rozšiřuje záběr svého portfolia. “Dlouhou dobu byla většina našich časopisů soustředěná z hlediska cílových skupin velmi blízko u sebe, což neumožňovalo efektivnější zásah jak čtenářského, tak následně inzertního trhu. Sedm by tak spolu s řadou našich měsíčníků, které prošly výrazným refreshmentem, mělo tento nedostatek vykompenzovat,” říká Jiří Vávra.
Kudy dál?
Změny mezi společenskými týdeníky naznačují, že vydavatelé se snaží hledat cestu ven z bludného kruhu, do kterého se bulvární týdeníky dostaly. Patrná je snaha o větší profilaci jednotlivých titulů v rámci segmentu. A případné nové přírůstky s tím musejí počítat. “Budou muset přijít s originálním konceptem či zpracováním. To je požadavek na koncept každého nového časopisu uváděného na přeplněný český printový trh,” potvrzuje Jaromír Skopalík.
Bude zajímavé sledovat, zda se koncept people magazínů výrazněji rozvine i na českém trhu. V Británii, kde tento typ časopisů představují tituly jako OK! nebo Hello, se těší velké oblibě a vloni opět registrovaly nárůst prodejů. Tyto tituly ale prosluly tím, že platí horentní sumy za exkluzivní fotografie, zejména svatebních obřadů prominentů a členů královské rodiny. Případné zvýšení jejich vlivu na českém trhu nicméně přiživují i informace o testování potenciálu magazínu OK! v Česku.
TÝDENÍKY DNES.
Společenské týdeníky se více profilují, některé z nich ze segmentu bulvárních titulů odcházejí.
Proč ne tvrdý bulvár? “Inzertní klienti netouží mít své špičkové výrobky vedle titulků a fotografií popisujících události, eufemisticky řečeno, s negativním obsahem,” říká Jiří Vávra.