Bailando Novy má oslabit ČT1
Loňská taneční soutěž StarDance, jež patřila mezi klíčové momenty loňského podzimu na obrazovkách, přinesla veřejnoprávní televizi velký úspěch. Sobotní přenosy sledovalo průměrně 1,9 mil. lidí, což představuje rating v úrovni 22,6 %.
Bailando, které odstartuje 20. dubna na Nově, však není určeno na zaplnění víkendového programu. Televize ho postaví proti divácky atraktivním relacím České televize. Těmi jsou momentálně tři po sobě následující pořady Četnické humoresky, 13. komnata a Uvolněte se, prosím.
Bailando, jehož stopáž dosáhne včetně reklamních brejků až tří hodin, tak bohatě “překryje” tři zmíněné pořady ČT1.
Slabší pátek Novy
Nova letos nemá problémy s plněním závazků vůči reklamním zadavatelům. I přes malý pokles sledovanosti v cílové skupině, na niž prodává reklamu, je výkonnost Novy dostatečná. Její strategií se stále více stává protiprogramování, kterým podráží nohy reklamně vyprodané ČT a Primě.
Proto nemá pro Novu smysl zařadit Bailando na sobotní večery, kde má u cílové skupiny 15-54 let lepší výsledky ve sledovanosti i podílu na trhu než je průměr v pracovním týdnu.
Nejslabším místem Novy je z hlediska prime time právě pátek.
Dobrá trojka
Za prvních dvanáct týdnů letošního roku dosáhla Nova v prime time u 15-54 let 16,2% rating a 48,98% share. O pátcích to však byl “pouze” 14,6% rating a 45,38% share.
Nova sice zůstává lídrem trhu, ale dobrých výsledků tu dosahuje ČT1. Pátek je pro první veřejnoprávní kanál nejsilnějším dnem v prime timeovém čase – má zde 12,8% rating (proti celotýdennímu 10,9 %). Páteční prime time je pro ČT silný i z pohledu podílu na trhu – za prvních 12 týdnů letošního roku zde měla 29,46% share oproti průměrným 24,15 %.
Velkou mírou se na pátečním úspěchu ČT1 podílí pořad Uvolněte se, prosím. Jeho letošní části měly sledovanost v úrovni 16,1 % a podíl na trhu 46,31 %, což jsou parametry, za které by se nestyděla ani Nova.
Bailando jako StarDance
Bailando je zahraniční formát, který Nova koupila od společnosti Televisa. Stejně jako u StarDance v něm soutěží osm tanečních párů. Generálním partnerem pořadu je v ČR Sazka, jež se bude podílet i na hlavní ceně. Společnost spustila také sázení na vítězství jednotlivých párů.
O tom, že Bailando nemá pouze přilákat diváky 15-54 let k Nově, ale také odlákat od ČT, svědčí struktura diváků StarDance. Pořad měl více než polovinu diváků starších 55 let, takže podobně strukturované Bailando zřejmě více uškodí ČT, než by pomohlo Nově. Diváky starší 55 let, zjednodušeně řečeno, neumí komerční jednotka zpeněžit.
Co s přenosy?
Filozofie programování sobotních večerů v televizi je nesourodější než v průběhu týdne. Nova a ČT1 často v hlavním večerním čase od 20 hod. nabízejí přenosy z různých událostí. I když se sledovanost přenosů jen těžko porovnává, protože ČT vysílá společensky hodnotnější akce, Nova sahá k omylům méně často.
Dva hlavní sobotní pořady ČT1 jsou Udělám cokoliv a starší formát Hodina pravdy. Ty za letošní rok vykázaly dobrou průměrnou sledovanost v úrovni 13,2 %. Horší je to už v případě zmíněných přenosů. Český lev dosáhl 12,3% rating, Ceny Thálie 11,6%, EuroSong 9,7 % a Anděl pouze 7,7% rating.
Někdy však klopýtne také Nova, což je určitě případ nominačního večera TýTý, jež sledovalo 12,7 % lidí ve věku 15-54 let, nebo únorové České miss 2007, která natočila 13% rating u cílové skupiny Novy.
Filmy vedou
Po tom, co Nova změnila od ledna cílovou skupinu, je pro ni stále zajímavější omezovat estrádní show a zařazovat filmy na sobotní večery. Tituly Kurýr, Medailón, Příběh rytíře nebo Detektivové z Hollywoodu od společností Sony Pictures a Fox natočily nejlepší čísla mezi hlavními sobotními pořady.