USA vládnou médiím
Společnosti ze Spojených států amerických patří podle aktualizovaného žebříčku k největším mediálním světovým vlastníkům. Z žebříčku, který na základě příjmů z mediálního podnikání sestavuje agentura ZenithOptimedia, vyplývá, že nejsilnějším mediálním vlastníkem je společnost Time Warner, která v roce 2005 generovala příjem ve výši 30 miliard USD. To je 13 % celkových příjmů mediálního průmyslu. Time Warner vyprodukoval téměř dvojnásobek toho, co druhá v pořadí News Corporation. Následují General Electric, CBS a Walt Disney. Z první třicítky nejsilnějších mediálních firem sídlí více než polovina (16) v USA.
Největší evropskou mediální firmou je až na sedmém místě Bertelsmann. Další německá firma, Axel Springer, figuruje na 29. místě. Své zastoupení mezi největšími mediálními firmami mají také Francouzi. Společnosti Vivendi patří 16. místo, TF1 22. příčka a Lagardére 26. příčka. Největší britskou firmou podle žebříčku je BSkyB na 11. místě, ITV je v pořadí 23. a Daily Mail General 27. Z evropských společností se do první třicítky vešel také zástupce Apeninského poloostrova, firma Mediaset na 17. místě.
Společnosti představující nová média – Google a Yahoo – obsadily 13., resp. 15. příčku.
Souhrnný příjem třiceti největších mediálních firem v roce 2005 představoval 215 miliard USD, podíl prvních deseti na tomto výsledku je 63 %.
JEDNIČKA. Sídlo společnosti Time Warner, největší světové mediální firmy.
společnost | příjem v mil. USD v r. 2005 |
Time Warner | 29 834 |
News Corporation | 16 726 |
General Electric | 14 689 |
CBS Corporation | 13 389 |
Walt Disney Comp. | 13 207 |