Mezi časopisy o vaření graduje konkurence

5. 3. 2007 00:03

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.


Nový měsíčník Snadné vaření vstupuje na trh s nejnižší prodejní cenou, jež se bude pohybovat o 10 Kč níže než u hlavních konkurentů. Hachette navíc spouští svůj druhý titul na téma vaření se zjevným úmyslem ochránit pozici staršího Apetitu a vykrýt prostor na trhu.

Právě Apetit stál na začátku expanze časopisů o vaření. „Řada levnějších klonů se urputně snaží přiživit na úspěchu Apetitu. Zatím se to nikomu nepovedlo, ale bojíme se, že jednou někdo vydá skutečně kvalitní a překvapivě levný časopis o vaření. Raději než nervózně čekat, vydáme ho my sami. Jedině bratrovražda nám zaručí vítěze,“ vysvětluje záměr ředitel vydavatelství Martin Shenar.

Apetit a Snadné vaření

Snadné vaření tak vstupuje mezi cenově nižší měsíčníky. Dopad jeho zavedení by se mohl projevit i na budoucím posunu Apetitu. „Doufáme, že úspěch Snadného vaření dříve či později vytlačí Apetit do luxusnějších výšin, aniž by ho poškodil čtenářsky či inzertně,“ dodává Martin Shenar.

Podle Dity Pecháčkové, šéfredaktorky Apetitu, se oba tituly budou lišit zejména v postoji k vaření a také v oslovení cílových skupin, kdy Snadné vaření je určeno spíše lidem ze středních a menších měst se středními příjmy. „Čtenáři Apetitu vaří často jen pro radost z vaření, baví je to, rádi objevují. Čtenáři Snadného vaření jsou ale spíš praktičtí, chtějí uvařit rychle, levně a přitom originálně a zdravě,“ popisuje Pecháčková, která je zároveň supervizorkou pro nový titul. Hlavní editorkou Snadného vaření je Eva Všetíčková.

Z popisu cílových skupin podle aktuálního Media projektu vyplývá částečně rozdílná charakteristika čtenářů Apetitu a levnějších měsíčníků (v MP jsou pouze Nejlepší recepty a Žena & kuchyně). U Apetitu totiž převažují mladší čtenáři do 40 let s vyššími příjmy domácností a z větších měst nad 100 tisíc obyvatel.

Přestože časopisů o vaření vychází několik, pravidelné měsíčníky jsou pouze čtyři včetně Apetitu a Chef gurmánu, který se netají tím, že jeho hlavním soupeřem je právě Apetit.

Co chystají konkurenti?

Lídrem trhu v měřítku prodaného nákladu je časopis Žena & kuchyně. Sanoma prozatím vyčkává s tím, zda na vstup Snadného vaření nějak zareaguje. „Nemůžeme zatím hodnotit, do jaké míry bude konkurencí pro Ženu & kuchyni,“ říká PR manažerka Kateřina Šmalková, která na příkladu nového produktu Vlasta-Delikatesy dokládá přesvědčení Sanomy, že potenciál segmentu je zajímavý.

Nejlepší recepty prošly obsahovou a grafickou změnou nedávno, v květnu 2006. „V tuto chvíli jsme stále ještě ve fázi sledování reakcí čtenářů na tyto změny,“ poukazuje jednatelka vydavatelství Burda Petra Fundová. Žádné další změny proto u tohoto titulu momentálně nechystá, do budoucna se jim ale nebrání.

Naopak zcela novou podobu a koncepci představuje čtvrtletník Vaříme od Bauer Media. „Vynechali jsme recepty, které nekorespondovaly s naší cílovou skupinou, nabízíme více praktických rad a tipů do kuchyně. Chceme být čtenářkám opravdovým rádcem,“ přibližuje změnu šéfredaktorka Renáta Fialová. Časopis spatřuje svůj potenciál především ve čtenářkách Tiny.

Dalším titulem za 29 Kč je dvouměsíčník Báječné recepty (RF Hobby). Pod tímto názvem vychází od loňského jara, podle obchodního ředitele Petra Doula ale neuvažuje o změně periodicity na měsíčník. „Koncepce titulu je postavena na jednotlivých ,kuchařských‘ sezónách, orientujeme se na ucelené tématické celky ve vztahu k danému období,“ vysvětluje, proč je dvouměsíční periodicita vhodnější.

Kde je strop?

V roce 2006 se prodej časopisů o vaření ve srovnání s předcházejícím rokem zvýšil, otázkou ale je, kolik je trh ještě schopný pojmout. Petr Doul se obává, že další boom příliš očekávat nelze. „Úspěch podle mého názoru spočívá především ve správném využití marketingových nástrojů, dobré volby témat a v neposlední řadě také ve správném načasování vydání,“ říká s tím, že tato vyvážená kombinace má prioritně směřovat k získání čtenářů konkurenčních titulů.

Petra Fundová je přesvědčena, že pro nový titul se najde vždy místo. „Záleží zejména na tom, zda časopis reaguje na zájmy a požadavky čtenářů, zda vydavatel přichází s novým nápadem a tím zaplňuje díru na trhu,“ uvádí a dodává, že dokud Burda nebude mít 100% jistotu, s novým titulem nepřijde.

Bauer Media vydává ke svým titulům několik speciálů o vaření, ale přímo o novém časopise teď neuvažuje. S vlastním kulinárním studiem je ale podle jednatele Jaromíra Skopalíka schopné pokrýt velkou část regionu střední a východní Evropy. „V případě změny našeho současného stanoviska by to proto byla otázka krátkého času,“ doplňuje.


24obr_zeny.jpg


V čele levnějších měsíčníků. Zleva: E. Všetíčková, hlavní editorka Snadného vaření, J. Köppelová, šéfredaktorka Ženy & kuchyně, a M. Vavřinová, šéfredaktorka Nejlepších receptů. Kterým časopisům ubere nový titul?

Hlavní časopisy v segmentu vaření


 


24obr_1.jpg


Nejlepší recepty

vydavatel: Burda Praha

tištěný náklad: 35 000

prodaný náklad: neověřován ABC ČR

čtenost: 152 tis.

periodicita: měsíčník

prodejní cena: 29 Kč

inzertní cena 1/1: 73 000 Kč

vychází od: 1997


 


24obr_2.jpg


Vaříme

vydavatel: Bauer Media

prodaný náklad: 24 038 (rok 2006)

čtenost: nesledována

periodicita: čtvrtletník

prodejní cena: 29 Kč

inzertní cena 1/1: 75 000 Kč

vychází od: 2003


 


 


24obr_3.jpg


Žena & kuchyně

vydavatel: Sanoma Magazines Praha

prodaný náklad: 62 430 (rok 2006)

čtenost: 87 tis.

periodicita: měsíčník

prodejní cena: 29 Kč

inzertní cena 1/1: 99 000 Kč

vychází od: 2005


 


24obr_4.jpg


Báječné recepty

vydavatel: RF Hobby

prodaný náklad: 39 807 (10, 12/2006 – Báječné recepty, 28 760 v r. 2006 jako Paní domu speciál)

čtenost: nesledována

periodicita: dvouměsíčník

prodejní cena: 29,50 Kč

inzertní cena 1/1: 87 000 Kč

vychází od: 2006 pod názvem Báječné recepty, před tím Paní domu speciál


 


 


24obr_5.jpg

Snadné vaření

vydavatel: Hachette Filipacchi 2000

tištěný náklad: 100 000

periodicita: měsíčník

prodejní cena: 19,90 Kč

inzertní cena 1/1: 105 000 Kč

vychází od: 10. 3. 2007


 


 


24obr_6.jpg

Apetit

vydavatel: Hachette Filipacchi 2000

prodaný náklad: 49 118 (rok 2006)

čtenost: 76 tis.

periodicita: měsíčník

prodejní cena: 39 Kč

inzertní cena 1/1: 160 000 Kč

vychází od: 2004


 


 


24obr_7.jpg

Chef Gurmán

vydavatel: Media Laboratory

tištěný náklad: 50 000

prodaný náklad: neověřován ABC ČR

čtenost: nesledována

periodicita: měsíčník

prodejní cena: 29 Kč

inzertní cena 1/1: 150 000 Kč

vychází od: 2005


 


24obr_8.jpg

La Cucina Italiana

vydavatel: Omega Publishing Group

tištěný náklad: 30 000

prodaný náklad: neověřován ABC ČR

čtenost: nezveřejněna

periodicita: 8 x ročně

prodejní cena: 95 Kč

inzertní cena 1/1: 110 000 Kč

vychází od: 2004

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.