Internetových akvizicí vydavateli bude přibývat
Internetových akvizicí vydavateli bude přibývat
Vydavatelé budou s přibývajícím časem začleňovat internetová média do svých portfolií častěji. Investice, kterou na tomto poli v uplynulých dnech učinilo vydavatelství Axel Springer Praha, je prvním významnějším rozšířením portfolia časopiseckého vydavatelství o internetové médium prostřednictvím akvizice.
Vedle akvizicí vstupují vydavatelé do internetového podnikání také díky vlastním projektům. Letos tak učnil například vydavatel zpravodajského Týdne, společnost Mediacop, který spustil vlastní zpravodajský server Tyden.cz.
Axel Springer získal ve společnosti Anima Publishers, provozující úspěšný automobilový portál Auto.cz včetně jeho zahraničních mutací, 75,1% podíl a na zbývajících 24,9 % má uzavřenou opci.
Proč?
Důvody, proč se Axel Springer rozhodl pro tento způsob rozšíření portfolia, jsou dva. Vstup do nových médií je jednak zajímavou investiční příležitostí mateřské společnosti Axel Springer, která vidí v internetovém podnikání efektivní mediální nosič do budoucna a příhodný kanál pro rozšíření svého záběru.
Za druhé, server Auto.cz vhodně doplňuje portfolio tištěných titulů tuzemského vydavatelství, ve kterém mají motoristické časopisy silné zastoupení.
Integrace do portfolia
Axel Springer Praha je ze středo- a východoevropského regionu první firmou, která v rámci koncernu Axel Springer akviziční vstup do nových médií uskutečnila.“Auto.cz začleníme do našeho portfolia velmi citlivě a jemně. Samozřejmě počítáme s marketingovou podporou a částečným sdílením obsahů, ale zachováme co největší nezávislost internetové a tištěné redakce. Zásadně je propojovat nebudeme,” přibližuje způsob začlenění publisher vydavatelství Vítězslav Kodym.
Provoz serveru Auto.cz zajišťuje přibližně 20 lidí, redakce sídlí ve Zlíně a její stěhování do Prahy se neplánuje. Akvizice byla pro Axel Springer vzhledem k postavení (nejnavštěvovanější český automobilový server) a rentabilitě Auto.cz výhodnější než budování vlastního internetového projektu.
Ekonomická posila
Právě o internetových médiích se v portfoliích vydavatelů obecně mluví jako o dalším zdroji pro generování příjmů, a to v souvislosti se snižujícími se nebo stagnujícími výkony z vlastní vydavatelské činnosti. Přestože tento vývoj zatím neplatí absolutně, řada velkých vydavatelství už dávno ohlásila záměr rozšířit svůj záběr napříč jinými médii.
Axel Springer Praha už má v případě Auto.cz vypracovaný obchodní plán. Internetová akvizice pro AS Praha ale údajně neznamená, že vydavatelství utlumí své aktivity v tištěných médiích. Soustředit se chce především na speciály ke svým titulům, v nichž vidí budoucnost. Nový titul v současnosti nepřipravuje. “Také v tisku půjdeme spíše cestou akvizicí. Zavádění nových projektů je ztíženo kritickou situací na inzertním trhu,” zdůvodňuje ředitel Ivan Ševčík.
Axel Springer se ale dalších aktivit v internetové oblasti nevzdává a je zde údajně připraven vstoupit i do segmentů, které svými tištěnými tituly nezasahuje.
Internetové akvizice narůstají
Vývoj v loňském roce v Evropě naznačuje, že se opět zvyšuje uskutečněný počet fúzí a akvizic v mediálním sektoru. Podle zprávy společnosti PricewaterhouseCoopers (PwC) byl v roce 2006 zaznamenán jejich největší počet za posledních šest let v celkovém objemu 43 mld. eur. Zároveň se zvyšuje počet transakcí vztahujících se k internetu. “Vydavatelé pokračují v začleňování internetu pomocí akvizic do své struktury, aby vyrovnaly hrozbu představující z poklesu jejich tradičních inzertních příjmů. Stále však existuje prostor k navýšení internetových transakcí a do budoucna se očekává jejich nárůst,” konstatuje zpráva PwC.
Jsou to především tradiční mediální firmy, které se k internetu přiklánějí. “Stálý růst internetové reklamy je hnacím motorem konsolidace v rámci tradičního vydavatelského sektoru, a to především v kontinentální Evropě,” poukazuje dále zpráva PwC.
Směr jiná média
Silná časopisecká vydavatelství operující v českém prostředí si uvědomují, že s čistě vydavatelským podnikáním si do budoucna nevystačí. Například Bauer Media už změnou svého názvu k 1. březnu 2006 naznačil své záměry, kterými jsou rozšíření působnosti mimo vydavatelský sektor.
Také konkurující vydavatelství Sanoma má v plánu vyhledávání jiných médií. “Rádi bychom naše tradiční, časopisecké zaměření rozšířili o jiná média a společnost více mediálně diverzifikovali,” řekl už dříve M&M ředitel Sanomy György Szabó. V Sanomě také vznikla nová divize Online Operations, která má na starosti strategický rozvoj v oblasti nových médií. Do vedení této divize byl jmenován David Beška.
Časopisy se mění
Také časopisecká konference v německém Hannoveru, kterou pořádala federace FIPP, se v předminulém týdnu zabývala budoucností časopiseckého podnikání v éře digitálních médií a konstatovala, že celý časopisecký průmysl se mění. Bill Muray z britského vydavatelství Haymarket na ní např. prohlásil, že vydavatelé se už nemohou považovat pouze za vydavatele tiskovin, ale za tvůrce obsahů. Jim Spanfeller, prezident a CEO Forbes.com, připomněl, že změna se odehrává každou vteřinu každého dne. “Pořád jsme teprve na začátku této změny,” zdůraznil.
tisk a internet. Začlenění serveru Auto.cz do portfolia vydavatelství bude podle V. Kodyma citlivé.
rozšíření. Internetový server Auto.cz a jeho zahraniční mutace rozšiřují motoristické portfolio Axel Springer Praha.