Chajda může Primě pomoct, ale není všelékem
Chajda může Primě pomoct, ale není všelékem
P. Chajda vstoupil do televizního prostředí v létě 2003. Spolu s Petrem Dvořákem (generálním ředitelem) a Pavlem Horákem (finančním ředitelem) ho PPF nasadila na konsolidaci Novy. Chajda tam měl na starosti filmové koprodukce, programové akvizice a expanzi do tematických stanic.
Po sporech s rumunským manažerem Adrianem Sarbuem Novu opustil a podnikatel Tomáš Chrenek si ho najal na pozici generálního ředitele TV Barrandov. V ní soustředil lidi z Novy a podílel se na vytvoření konceptu plnoformátové stanice schopné konkurovat současným lídrům trhu.
Lepší komunikace
“Pro P. Chajdu hovoří i fakt, že je Čech. To jednak zcela jistě usnadní jeho interní komunikaci se zaměstnanci, ale zejména přinese do manažerského rozhodování též znalost mentality českého diváka,” říká ředitel mediální agentury Mediaedge:cia Jiří Svoboda.
“Pokud chce Prima zlepšit svou výkonnost, vnímám jako logický krok, že sáhne do týmu, který pomáhal budovat nejsilnější televizi v Česku,” komentuje nové angažmá svého bývalého podřízeného P. Dvořák z Novy.
“Vidím v tom snahu posílit pozici Primy vůči místním politickým a správním subjektům, kde po odchodu Martina Dvořáka mohlo vzniknout určité vakuum. Zároveň tím tento vrcholový manager dává indicii o střednědobé perspektivě digitálního vysílání – přičemž projekt TV Barrandov byl považován za jednoho z předních favoritů,” poukazuje ředitel mediální agentury Universal McCann Marek Svoboda.
Odpovědnost za co?
Klíčové pro vliv P. Chajdy na řízení televize bude rozdělení kompetencí s generálním ředitelem Alexandrasem Cesnaviciusem. Ten sice podporuje vývoj nových pořadů, nicméně stále nedostal pod kontrolu nízký podíl na trhu sledovanosti, a to zejména v prime time.
Problémem Primy může být i nedostatečné chápání českého trhu ze strany zahraničních konzultantů. Samotný příchod P. Chajdy na Primu nemusí být výhrou, pokud bude mít stejně svázané pravomoci jako již najatí čeští manažeři na různých úrovních.
Program stále bez šéfa
Nesmírně důležité bude rozhodnutí o obsazení pozice programového ředitele. Sám P. Chajda sice říká, že v českých poměrech je tato funkce mytizována, k čemuž měla přispět Libuše Šmuclerová, nicméně specificky pro Primu to může být pomoc z nepříjemné situace. Programový ředitel Primy by měl být z poloviny výzkumný analytik, který umí na základě dat sledovanosti pracovat s cílovými skupinami a nacházet mechanismy, jak je přitáhnout v pravý čas. Díky znalosti prostředí se může P. Chajda podílet na vytipovaní vhodného ředitele programu.
Řada představitelů mediálních agentur poukazuje také na nutnost marketingových investic do značky. Prima již ohlásila relaunch, který možná proběhne v první polovině roku. Za jeho přípravou stojí bývalý group account director Mark/BBDO Jan Müller.
Nutnost změn v obchodu
Mediální agentury také otevřeně poukazují na neudržitelnost obchodní politiky Primy. “TV Prima dostává sama sebe do pasti, ze které bude bolestné unikat. Nabízená (tedy nízká – pozn. red.) cena reklamy nekoresponduje se slabou výkonností a to roztáčí spirálu narůstající poptávky po reklamním čase a prodlužování reklamních breaků. Tím pádem dochází k výraznému růstu délky většiny pořadů a k odlivu diváků. Cesta z tohoto kruhu bude vyžadovat razantní opatření, která mohou krátkodobě znamenat ztrátu některých zadavatelů a částečný odliv reklamních investic,” míní J. Svoboda.
Nová digitalizace
Chajda může přinést na Primu také jiný pohled na digitalizaci. “Nevnímám ji jako hrozbu, ale jako příležitost pro nové rozdělení trhu,” říká P. Chajda. MTG má bohaté zkušenosti s mnohými tematickými stanicemi a má předpoklady k připravení rentabilního konceptu menších bezplatných digitálních kanálů.
výzva. Petr Chajda prošel TV Nova, TV Barrandov a od 1. dubna ho čeká pozice výkonného ředitele Prima TV. Nyní se ukáže, zda jsou jeho schopnosti tak dobré jako jeho manažerská kultura.