Balíčky Novy a Galaxie sport prý nebudou
Stejně jako ostatní tematické stanice, také Galaxie sport vykazuje za poslední období vysoký nárůst sledovanosti zejména v parametru weekly reach (viz graf). Podle posledních dat z Media projektu, je po Óčku a Spektru třetím nejsledovanějším specializovaným kanálem mezi těmi, které měření zahrnuje. Růst stanice je kontinuální, snížení v druhém pololetí 2004 a prvním pololetí 2005 bylo způsobeno absencí přenosů z NHL, které byly zastaveny kvůli stávce hokejistů.
Pětina tržeb z reklamy
Galaxie sport je založena na hybridním obchodním modelu, který je postaven především na získávání poplatků od předplatitelů prostřednictvím kabelových operátorů a z menší části na tržbách z reklamy. Podle Petry Hladíkové, sales executive manažerky CET 21, jež reklamu Galaxii sport prodává, představovala reklama v roce 2006 20 % z celkových tržeb. Podle výročních zpráv však reklama dosahovala ještě v roce 2005 kolem 32 % (viz tab.), což je však zkreslené započtením barterového plnění.
Počet předplatitelů roste
Mateřská CME, která koupila Galaxii sport spolu se společností Hartic od PPF v září 2005 za 119 mil. Kč, může být se současnými výkony televize relativně spokojena. Počet předplatitelů v ČR a na Slovensku prostřednictvím kabelových operátorů představoval na konci ledna 1 082 607 lidí, dalších více než 14 tis. má zakoupeno kartu na digitální příjem.
Jen za loňský rok se jí podařilo získat přes 260 tis. nových předplatitelů a počet domácností, které ji sledují přes satelit, se loni zdvojnásobil.
Už v roce 2005 vykázala zisk, který před zdaněním představoval 12 mil. Kč, přičemž ještě v roce 2004 to byla ztráta přes 12 mil. Kč. “Srovnání je však zkresleno skutečností, že v roce 2004 byla vytvořena opravná položka do nákladů k ochranné známce Galaxie ve výši 9723 tis. Kč, která byla v roce 2005 rozpuštěna do výnosů,” konstatuje výroční zpráva za rok 2005.
DVB-T pro ni zatím není
Galaxii sport se otevírají nové možnosti dalším rozvojem televize přes internetový protokol, jež provozuje např. Telefónica O2. Jako další platformu chtěla stanice DVB-T, když se přihlásila do licenčního řízení na digitální televize. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání ji však mezi vítězné projekty nezařadila. Kromě jiného i z důvodu, že stanice chce zůstat placenou a první digitální multiplexy budou na bázi free-to-air.
Model placené TV přes DVB-T není v tuzemsku momentálně finančně udržitelný, protože i když by získala Galaxie sport licenci, platila by za šíření signálu, který by mohlo přijímat jen minimum lidí. Základní set-top boxy, jež si nyní pořizují domácnosti zejména kvůli digitálním stanicím České televize, totiž nedisponují možností přijímat signál placených kanálů.
Hlavně mužská záležitost
Mezi největší zadavatele reklamy na Galaxii sport patřili vloni telefonní operátoři, sázkové kanceláře, pivovary, odvětví farmaceutického průmyslu nebo automobilové společnosti.
Pro zadavatele je doplňkovým médiem s vysokou afinitou u mužů, kteří tvoří až 89% podíl na publiku. Z hlediska věku má téměř 80 % diváků 20 až 49 let.
Díky propojení s TV Nova se nabízí společný prodej reklamy, nicméně podle CET 21 tomu tak není. “V nejbližším období ani neuvažujeme o společných balíčcích s TV Nova nebo s Markízou,” dodává P. Hladíková. Další předplatitele má přinést stanici nová kampaň, jež momentálně obsahuje billboardy a v další vlně se přidá inzerce v tisku a na rádiu Evropa 2. Její hlavní konkurent v oblasti reklamy, ČT 24, posiluje také, do konce března ho přeřadí UPC v domácnostech pokrytých Karnevalem do základní nabídky.
Trefa. Galaxie sport skóruje u diváků zejména díky přenosům NHL. Za poslední čtyři roky se na sportovním kanále zdvojnásobil počet přímých přenosů. Tržby Galaxie Sport
2003 | 2004 | 2005 | |
Předplatné | 39 809 509 | 57 360 000 | 61 906 000 |
Prodej reklamy* | 39 621 559 | 45 852 000 | 31 501 000 |
Ostatní | 2 998 911 | 2 999 000 | 15 082 000 |
Celkem | 84 872 576 | 106 211 000 | 108 489 000 |
* včetně barterů |