Studia soutěží o Primu
Stačilo půl roku a Prima TV zcela změnila systém výroby pořadů. Ještě loni zabezpečovala téměř veškerou vlastní produkci přes dceřinou společnost. TV Produkce však v létě rozpustila svůj tým. Ředitel Radko Janoušek založil vlastní produkční firmu Core production, která nyní dodává televizi pořad Receptář prima nápadů.
Kromě ní má Prima podepsané kontrakty s dalšími pěti společnostmi. Ještě loni v únoru byl v podstatě jediným projektem připraveným mimo televizi seriál Rodinná pouta (Pro TV), což představovalo kolem 100 min. týdně. Nyní má Prima na obrazovce v prime time kolem 500 min. pořadů dodaných externími společnostmi.
Rozvoj segmentu
Omezením vlastní výroby na zpravodajské relace dostaly prostor externí produkce. Nyní se trh nezávislých TV studií pouze formuje a právě Prima tento rozvoj stimuluje. “Tato iniciativa otevírá pro české produkční společnosti příležitosti realizovat pořady pro Primu, což povede k růstu celého trhu TV produkce,” předpovídal ještě loni v červnu tehdejší generální ředitel Primy a nyní místopředseda představenstva FTV Prima Holdingu Martin Dvořák.
Studia zaměřená na výrobu TV pořadů se přitom rozvíjejí samostatně, bez přímého napojení na oblast filmové nebo reklamní produkce.
Nova po svém
Pro Primu je změna přístupu k vlastní tvorbě strategickým rozhodnutím. Její výrobní kapacity už nestačily objemu vysílání a výhodnější než najímat další lidské zdroje a rozšiřovat technické zázemí bylo nastavení standardů pro spolupráci s dodavateli.
Naopak konkurenční TV Nova uvažuje jiným způsobem a veškerou výrobu si zajišťuje sama. Posiluje dokonce vývoj nových formátů in-house a jediným větším projektem dodaným externím studiem je seriál Místo v životě (Space films).
Bez exkluzivity
Mezi průkopníky nové formy spolupráce patří např. Real TV, kterou založili v roce 2004 moderátor Petr Lesák a tehdejší ředitel ARBOmedia Michael Richter. Na obrazovku se dostala poprvé přes Českou televizi, a to pořadem Vypadáš skvěle. Na Primě se zapsala relací Můžu u vás přespat? a spolupráce pokračovala projektem licenčního formátu Celadoru Jste to, co jíte, který se dočká druhé série, zároveň se spolupráce s Primou v lednu rozšílila o pořad Top 10.
Právě Real TV dokazuje, že jeden producent může pracovat pro více stanic a že TV jednak zadávají k výrobě vlastní koncepty, nicméně očekávají náměty i zvenčí. Zkušenosti s více televizemi má i Dramedy Productions (Nova – Redakce, ČT – Horákovi) nebo Frmol.
Pro Fremantle
Právě Frmol je jeden z klíčových hráčů v oblasti TV produkce. Představil se v roce 2005 jako producent pořadu Vodopád Tomáše Hanáka pro Vodafone. Talk show vysílala Prima.
O rok později se podařilo Frmolu stát dvorní produkční společností Fremantle Media pro ČR a Slovensko. Z tohoto titulu má exkluzivitu pro realizaci formátů, jež televizní společnosti koupí od Fremantle, ale nechtějí je vyrábět samostatně.
Frmol tedy natáčí soutěž 5 proti 5 a do vysílání Primy připravuje dva nové licencované pořady – Konečně jsi tady! a Hádej, kdo jsem?. Nyní vyrábí také týdeníky pro ČT – Na cestě a pořad o zdravém životném stylu V kondici. Další realizace připravuje pro slovenskou Markízu.
Plán B
Díky spolupráci s Primou může udržovat svůj tým generální ředitel TV Barrandov Petr Chajda. Ten angažoval několik bývalých pracovníků Novy pro digitální plnoformátovou TV, ale po zmrazení procesu digitalizace musel najít aktivity mimo vlastní vysílání.
V pražských Letňanech natáčí soutěž Ber nebo neber a třetím týdnem běží na Primě Hvězdy u piána. “Na vyspělých trzích nakupují licence na TV formáty produkční společnosti a stanicím nabízejí hotové produkty. U nás je zatím externí produkce na začátku a její rozvoj slibují nové digitální stanice,” konstatuje Chajda.
Spor o Pouta
Spolupráce Primy s produkcemi však není bezproblémová. První velký spor v této oblasti se objevil koncem loňského roku, když Prima najala na výrobu seriálu Rodinná pouta Etamp film production. To vedlo k podání žaloby ze strany původního producenta Pro TV, jenž dodal prvních 240 dílů. Soud třemi předběžnými opatřeními stanovil, že Prima nemůže Rodinná pouta vysílat, scenáristky se nesmí na seriálu bez Pro TV podílet a že jej nesmí produkovat Etamp.
To vedlo ke změně jména seriálu na Velmi křehké vztahy. “Prima podle nás nedodržela závazek opce pro třetí řadu seriálu, a proto od ní požadujeme náhradu škody,” vysvětluje jednatel Pro TV Jan Novotný. Jediným současným živým projektem Pro TV je nyní Pošta pro tebe, vysílána na ČT1.
Kdo pro koho
TV Nova
Space films – Místo v životě
Prima TV
TV Barrandov – Ber nebo neber, Hvězdy u piána
Filmbrigade – Letiště
Real TV – Top 10, Jste to, co jíte
Frmol – 5 proti 5, Hádej, kdo jsem?, Konečně jsi tady!
Strix – Krimi live
Etap – Velmi křehké vztahy
Core production – Receptář prima nápadů
Česká televize
Pro TV – Pošta pro tebe
Frmol – Na cestě, V kondici
Dramedy Productions – Horákovi
Real TV – Přes nový práh
Vachler Company – Kinobox
Nataša Slavíková-Phoenix – 13 komnata
Pražská kinematika – Filmopolis
Twiga – Banánové rybičky
Herafilm – Diagnóza, Domácí lékař
Arthur Krensky Film – Kluci v akci
Eallin – Musicblock
QQ studio Ostrava – Chalupa je hra
Golden Dawn – Q
konečně i křehce. Externí TV produkce odlehčují stanicím od personální či technické agendy spojené s výrobou pořadů. Na druhou stranu můžou TV ztratit kontrolu nad všemi aspekty spolupráce, což dokázal případ seriálu Rodinná pouta.