Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Média

Rošády na trhu s distribucí tisku

Redakce MAM26. 2. 200728. 6. 2019

TITULEK50: Rošády na trhu s distribucí tisku

Vývoj na distribučním trhu se vstupem vydavatelství Burda Praha do Media-print & Kapa (MPK) dostává do své další fáze. Po období stabilizace v uplynulých třech letech, které vystřídalo ostrý distribuční spor z konce roku 2002, je přechod Burdy k Mediaprintu jednou z nej-významnějších událostí od té doby, co se vydavatelé časopisů rozhodli “zachránit” Mediaprint tím, že v něm postupně získávali podíly.

Trh s distribucí tisku je v zásadě rozdělen mezi dvě firmy: PNS a Mediaprint & Kapa. PNS distribuuje všechny deníky a některé časopisy, Mediaprint se soustředí výhradně na distribuci časopisů. Od zmiňovaného distribučního sporu se na trhu uplatňuje princip exkluzivní distribuce, kdy si vydavatelé volí jen jednoho z obou distributorů. Samozřejmě že čím silnější vydavatel si vybere některého z distributorů exkluzivně, tím se pozice distributora na trhu zvyšuje.

MEZITITULEK: Distribuce masových titulů

Tím, že se Burda rozhodla přejít k Mediaprintu, získala tato distribuční síť významného vydavatele mezi tzv. vysokonákladovými časopisy. V těch mají na českém trhu nejsilnější postavení vydavatelství Bauer Media a Sanoma Magazines, ta jsou ale akcionáři konkurenční PNS. Burda je prvním vydavatelem vysokonákladových titulů v portfoliu MPK.

“Získání exkluzivity vydavatelství Burda je pro MPK nejenom věcí cenného obratu, ale hlavně konec mýtu o tom, že MPK zásobuje jenom některé prodejny s tiskem a PNS všechny. Tituly jako Katka a Svět ženy jsou vysokonákladové tituly, které se prodávají skutečně v každé, i té nejmenší vesničce,” říká jednatel společnosti Ivan Kaufmann, podle kterého vysílá tímto MPK k vydavatelům zprávu, že firma dokáže distribuovat nejen exkluzivní časopisy, ale i masové tituly v nákladech přes 300 tisíc výtisků.

“Odchod dlouhodobého partnera nás pochopitelně mrzel, ale z hlediska obratu nešlo o ztrátu, která by naše obchodní výsledky výrazně ovlivnila,” hodnotí změnu generální ředitel PNS Radomil Juda.

MEZITITULEK: Zvýšení prodejních míst

Struktura vydavatelů a titulů, které produkují, dosud znamenala, že PNS zavážela na větší počet prodejních míst než Mediaprint. Ještě před půl rokem uváděl Mediaprint 13 tisíc prodejních míst. Teď se situace změnila a Mediaprint musel své pokrytí rozšířit: v současnosti zaváží na 19 tis. prodejních míst, což je téměř 100 % prodejní sítě ČR. PNS zaváží na 21 200 prodejních míst.

Do pokrytí Mediaprintu, který se silněji orientuje na obchodní řetězce a čerpací stanice, přibyly zejména malé prodejny a pošty, které Mediaprint dosud nepotřeboval. Důvodem rozšíření jsou právě vysokonákladové časopisy Katka a Svět ženy.

MEZITITULEK: Jak se změní podíly?

Vzhledem k tomu, že PNS distribuuje všechny deníky, které ročně generují nejvyšší prodeje, má na distribučním trhu měřeno podle tržeb z prodejů vyšší podíl než konkurence. Svůj aktuální podíl na trhu odhaduje PNS na 80 %.

Získání Burdy se projevilo v mírném nárůstu podílu u Mediaprintu. “Podíl na trhu podle obratu odhaduji na 25 % celkem a v obratu časopisů – bez deníků – je to 40 %,” říká Ivan Kaufmann.

Otázkou je, zda může přechod Burdy významněji ovlivnit další vývoj na distribučním trhu. “Nepředpokládáme to. V době, kdy Burda využívala služeb MPK i PNS, představovaly její tituly cca 2,5 % všech obratů na trhu periodik. Vzhledem k tomu, že přechodem k MPK Burdě ubyl počet prodejních míst, lze očekávat, že se tento podíl spíše sníží,” myslí si Radomil Juda.

“Doufám, že ano,” nechává otevřenou odpověď na otázku Ivan Kaufmann.

komu patří?

Akcionáři PNS

B.V. Tabora (Ringier): 27 %

Mafra: 26,27 %

HKM Beteiligungs (VLP): 26 %

Bauer Media: 11,24 %

Sanoma Magazines Praha: 9 %

Společníci MPK

Damika: 32 %

Stratosféra: 19,7 %

Burda Praha: 12 %

PK 62: 7,28 %

Ebika: 6,63 %

Hachette Filipacchi: 5,95 %

Radek Vaňkát: 5 %

Mediacop: 4,75 %

Springer Media: 3,9 %

Trade & Leisure Publications: 1,45 %

Motor-Presse Bohemia: 1,35 %

rozvoz tisku. V roce 2005 představovaly tržby z prodeje novin a časopisů společnosti PNS 5,689 mld. Kč. Obrat Mediaprintu dosáhl v tomto roce 1,4 mld. Kč.

×

Oficiální česká hitparáda IFPI ČR – 8. týden 2007

Starší článek

Reklamní gigant WPP loni zvýšil zisk

Novější článek

Podobné zprávy

Média
Foto: Rock Radio

Rádio Beat a RockZone budou mít v Praze konkurenci

Skupina Media Bohemia pokračuje v rozšiřování svého působení. Rock Radio, které do zmíněné skupiny patří lze od začátku března naladit…
2. 3. 20213. 3. 2021
Média

MZd posunulo termín pro mediálky. Důvod? Malé opravy zadání

Dnes v 10 hodin dopoledne mělo být uzavřeno odevzdání přihlášek do výběrového řízení pro mediální agenturu. To ministerstvo zdravotnictví vypsalo…
26. 2. 202127. 2. 2021
Média

Pořad Epicentrum. Česká televize bude sumarizovat aktuální vládní opatření

Živé přenosy z tiskových konferencí vlády tlumočené do znakového jazyka, celodenní zpravodajský servis ČT24, večerní speciály i webové…
26. 2. 202126. 2. 2021
Média

Austrálie má svůj bič na Google a Facebook. Inspiruje i další země

Australský parlament schválil hojně diskutovaný zákon, který přiměje technologické firmy platit vydavatelům za obsah. Jedná se o celosvětově doposud…
26. 2. 202126. 2. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy
Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více