Pokusy o český YouTube nabírají na intenzitě
YouTube, internetová platforma umožňující uživatelům sdílení videozáznamů a dalších multimédií, nachází v poslední době stále více českých následovníků. Celosvětové potíže s autorskými právy jsou hlavním důvodem, proč i nejnovější české počiny zatím sází hlavně na soukromou produkci českých nadšenců.
Po serverech jako např. Libimseti.cz nebo Stream.cz, který vedle původní tvorby nabídl i umístění soukromých videí, se o přízeň surferů hlásí projekt N-Joy.cz a vylepšení slibuje nová akvizice portálu iDnes.cz, server Ukažse.cz. Patřičný náboj v dalších měsících bude mít nejen vzájemné přetahování o české uživatele, ale i podobný boj s globálními platformami, disponujícími nesrovnatelně většími databázemi.
V očekávání zájmu
N-Joy.cz je podle managing directora provozující firmy FunPower Davida Háce vyvíjen od roku 2004. Jednou z unikátní funkcí služby je možnost označení videa jako privátní, což zaručí jeho nezobrazení ve standardní nabídce, ani prostřednictvím vyhledávače. “Cílem je být portálem první volby pro sdílení videí českých uživatelů. Od oficiálního startu narostla návštěvnost našeho portálu pětinásobně a domníváme se, že z hlediska návštěvnosti budeme v brzké době atakovat první dvacítku serverů v ČR,” je přesvědčen Hác. Kromě videí od uživatelů nabízí N-Joy.cz i širokou škálu předem připraveného multimediálního obsahu.
Na identické platformě funguje také služba video.tiscali.cz. “Odhadujeme, že ji začne využívat 25 až 30 procent našich uživatelů,” říká PR & event manager portálu Tiscali.cz Michaela Tichá.
Liberálové ze seznamky
Co nejmenší omezení uživatelů z pohledu nabízených služeb slibuje Ukažse.cz, který nedávno spolu se službou Rajče zařadil do svého portfolia portál iDnes.cz. “Služba je unikátní hlavně možností hodnocení videí a zvuků samotnými uživateli a představuje bránu do světa partnerství a nových známostí. Hlavní inspirací původních autorů byl zejména server HotOrNot.com,” nabízí vizitku projektu marketingová manažerka serveru Linda Rainová. K současným 400 tisícům uživatelů měsíčně by podle ní po spuštění kampaně v příštím týdnu mělo přibýt dalších zhruba 200 tisíc zájemců o seznámení.
Kampak na ně s reklamou?
Reklama ve spojení s komunitami na internetu nemu-sí nutně znamenat svár, šikovná kreativa se občas dokáže prosadit i v rámci samotného obsahu. V žebříčku top 60 nejlepších videí na YouTube za loňský rok se tak umístily i tři reklamní spoty (Sky One, Nike, Sony Bravia). “Prostřednictvím viral marketingu mohou také ATL a BTL kampaně podporovat samotní konzumenti sdě-lení, kteří jsou motivováni k tvorbě videoklipů třeba formou soutěže na dané téma či s daným produktem. Na základě videa publikovaného v březnu 2006 na YouTube tak vzrostl rapidně prodej produktů společnosti Logitech,” dává příklad David Hác.
“Vedle klasických bannerových formátů můžeme nabídnout i neokoukané reklamní formáty, jakými jsou videospoty, které je možné buď automaticky připojit k přehrávaným videím, nebo je uložit jako samostatné video s přednostním výpisem přímo na defaultním playlistu,” nabízí další možnosti Michaela Tichá. Běh na dlouho trať přitom vůbec není na škodu. “V případě mobilních operátorů nebo nápojových firem je třeba adrenalinové video, či vtipná reklama mnohdy vhodným doplňkem v dlouhodobém působení na určitou cílovou skupinu. Tento týden běží na libimseti.cz videoreklama společnosti Coca-cola,” argumentuje Tomáš Kapalín, šéf mediazastupitelství 247 media.
Zaplaťme jim!
Obchodní modely domácích hráčů mohou zároveň sledovat, jak zaberou nové kousky jejich světového vzoru. Google, který po odkoupení YouTube nově zařadil videa z této služby do svého vyhledávání, má třeba v úmyslu uživatele s reklamou ještě více spřátelit. Podle spoluzakladatele platformy Chada Hurleye se uživatelé mají brzy stát podílníky na reklamních příjmech. Zajímavé sumy prý čekají autory nejčastěji proklikávaných videí. Jiné služby sdílející videa, jako např. revver.com, podobný model již praktikují.
SPOLEČNÁ KASA S NEJLEPŠĺMI. Zvýšit zainteresovanost uživatelů na obsahu chce YouTube postoupením části příjmů z reklamy na tvůrce nejúspěšnějších videí. Zafunguje časem něco podobného i v Čechách?