Nedělní trh nepřijal další seriózní deník
Pouze dva bulvární a jeden sportovní nedělník zůstávají v nabídce tiskového trhu. Ještě před rokem a půl se o přízeň čtenářů ucházelo pět nedělních titulů, v současnosti se ale spektrum zúžilo na nedělní vydání deníku Aha!, na Nedělní Blesk a Nedělní sport.
Čtenáři nemají zájem
Přibližně po třech letech opustil scénu spíše seriózněji laděný Nedělní svět. Po Nedělních novinách, které vycházely pouhý rok do října roku 2000, jde o druhý nezdařený pokus etablovat na nedělním trhu nebulvární zpravodajský titul.
Vydavatelství Mediacop přitom od začátku věřilo, že se situace od zastavení Nedělních novin změnila. “Spotřební chování zdejších čtenářů se stále více přibližuje k úrovni ve Švýcarsku nebo Nizozemsku. Vydávání Nedělního světa se opírá o průzkumy, podle nichž lidem chybí aktuální informace v době, kdy mají mnohem více času na čtení,” zdůvodňoval krátce před startem Nedělního světa v dubnu 2004 vydavatel Sebastian Pawlowski.
Málo inzerce
Na konci letošního ledna však musel Pawlowski konstatovat, že Nedělní svět není ekonomicky perspektivní. “Od začátku jsme projektu dávali tři roky. Za tu dobu jsme do jeho provozu investovali cca 100 mil. Kč. Přesto, že ztráta v roce 2006 nebyla zdaleka tak velká jako v předcházejících letech, nevidíme šanci, že by titul byl v budoucnu ziskový,” řekl M&M po rozhodnutí ponechat “nedělní” informace pouze na internetu.
Za rozhodující faktor označil vydavatel skutečnost, že nedělník nedokázal přitáhnout inzerenty. “To je v přímém kontrastu s vývojem v západní Evropě, kde nedělníky dosahují vyšších inzertních objemů. Vypadá to, že v současnosti je český nedělní trh orien-tován na vysokonákladové bulvární tituly, které jsou taženy hlavně příjmy z prodeje,” říká dále Pawlowski.
Proti větrným mlýnům
Skutečností je, že objem inzerce Nedělního světa podle monitoringu za poslední rok nevzrostl. Vloni dosáhl 23 mil. Kč, což byl téměř stejný výsledek jako v roce 2005. Celkově to znamenalo, že podíl na reklamním trhu měl Nedělní svět téměř totožný jako bulvární Aha! (21,4 mil. Kč v roce 2006). Segmentu jednoznačně vládne Nedělní Blesk s loňským objemem 135 mil. Kč, a to představuje téměř 70% podíl na nedělním reklamním trhu.
I v měřítku prodaného nákladu Nedělní Blesk dominuje. Průměrně se vloni každou neděli prodalo 294 tisíc výtisků Nedělního Blesku, nedělního vydání Aha! o necelých 186 tisíc méně (108 tis.). Právě prodané náklady Nedělního světa byly nejnižší ve srovnání s ostatními konkurenty, když vloni dosáhly 23,5 tisíc výtisků. Znamenalo to 5% podíl na prodejích všech nedělníků.
Do budoucna pokles?
V posledních dvou letech se vývoj na nedělním trhu částečně odlišoval od vývoje mezi deníky. Je ale pravdou, že o růst celého segmentu se staraly především bulvární a sportovní nedělníky. Loňský rok byl z pohledu prodaného nákladu pro celou skupinu nedělníků méně úspěšný než r. 2005: celkově se jich v průměru prodalo 465 tisíc, což bylo o 27 tisíc méně než o rok dříve.
Navíc si nelze u jednotlivých deníků nevšimnout klesajícího vývoje v prodaných nákladech. Ukázalo se například, že vstup Nedělního sportu odčerpal čtenáře všem ostatním nedělníkům. V důsledku toho vloni zaznamenaly tyto tituly meziroční pokles prodaného nákladu.
Je otázkou, jestli se prodej nedělníků letos dokáže udržet na loňské úrovni. Závěr loňského roku, kdy prodeje klesaly, tomu příliš nenasvědčuje. Jisté je to, že neděle v současnosti zůstává zcela vyhrazena bulvárním a sportovním tištěným informacím. Navíc bulvární nedělní tituly má v letošním roce posílit nedělní vydání deníku Šíp, který připravuje Vltava-Labe-Press.
Nebulvární noviny šanci nemají. “Zájem kupovat seriózní nedělní noviny mají dnes zřejmě pouze obchodní a politické elity. To ale pro úspěšný prodej novin nestačí,” myslí si Sebastian Pawlowski.
Čas na noviny nezbyl. Předpoklad, že s větším množstvím času, se budou lidé k seriózním novinám obracet, se nepotvrdil. Obdobné koncepty Nedělních novin z r. 1999 a Nedělního světa z r. 2004 nevyšly.
S. Pawlowski. “Nemůžeme pořád vyhrávat.”