Internet vystřelí boom denních čísel

18. 12. 2006 00:12

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Fajn rádio si novým partnerstvím s Enterprise Esports otvírá dveře do gamingu

Fajn rádio z mediální skupiny Media Bohemia se v marketingu dlouhodobě zaměřuje na spolupráci s influencery a tiktokery z různých oblastí. Nyní prostřednictvím Enterprise Esports vstupuje do oblasti esportu a bude oslovovat milovníky gamingu.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.


Začněme zostra. Co vás v českých internetových médiích letos zaujalo?


Rychle zrekapituluji to podstatné: opět se podařilo o kus přiblížit tradičním mediatypům, jako je televize nebo print. A to jak v obsahové části, tak i v podílu na reklamních investicích. Velký krok se podařil v oblasti datové, když se dobře etabloval NetMonitor, a za dveřmi je spolu se Santa Clausem i nový monitoring internetové inzerce AdMonitor. Podle mě jde vůbec o český nejlepší datový zdroj z oblasti médií. Je flexibilní, hodnověrný a metodicky kvalitní.


Byla k vidění i nějaká překvapení?


Na můj vkus se neobjevilo mnoho nových subjektů, které by zasáhly do boje o rozdělení peněz z on-line reklamy. Nemyslím, že by měly promlouvat přímo do dění na české špičce, ale čekal jsem větší příliv nových hráčů. Ani mediazastupitelství nepřivedla nijak velké množství on-line vydavatelů. To je podle mě chyba. Rád bych příští rok viděl větší množství firem živících se jako internetové médium a celkové zpestření konkurence na trhu. Zkrátka více oborově specializovaných webů, např. o bydlení nebo outdoorovém sportu, které si na sebe naváží inzerenty z dané oblasti a získají je pro on-line média.


Od zástupce jednoho z největších portálů to zní dost zajímavě…


Ale ono je to logické. Nejsou tu jen velké portály. Český trh je příznačný svou malostí. Nemyslím intelektuální, ale kvantitativní. Nejsme Amerika, a tak se tu na v začátcích internetu mohlo uživit jen těch pár „velkých“. Na konferenci Křišťálová lupa se před časem objevila otázka: Jak je možné, že až nyní se ve výstupech NetMonitoru začínají objevovat weby bez vazby k portálům? Přitom tu dávno byly, ale až nyní se při vědomí vyšší vlastní síly mohou zviditelňovat. Objem peněz v trhu se rychle zvyšuje a tak je tu větší prostor pro nové hráče.


Z vašeho hlasu je ale poznat, že to stále ještě není ono. Co tomu chybí?


Deset milionů potenciálních konzumentů reklamy a cca 18 miliard korun mediálních peněz je do jisté míry tou determinantou. U větších trhů tak už na úplném začátku takové weby byly, protože trh je potřeboval a dostatečně ocenil o několik let dříve než u nás. Tady existovaly, až na čestné výjimky, dlouho jen portály Seznam, Atlas, iDnes, po nějakém čase i Centrum a až jako nástavba začaly růst zmíněné projekty. Na rozdíl od západní ciziny si tak u nás velké on-line subjekty právě proto nejdříve musely vzít peníze od kamenných hráčů a až nyní pozorujeme přelévání prostředků k menším. Až nyní začínají solidně prosperovat třeba internetové cestovky, e-shopy, sázkové kanceláře. Čili až dnes se internet začíná živit tzv. zevnitř, ale mohlo by to mít ještě rychlejší rytmus. Každopádně má internet v českém mediálním světě dostatečný respekt a při tvorbě mediamixů ho nelze jen tak obejít.


Mluvíte o misionářské roli specializovaných webů mezi zadavateli z řad oborových firem. Mohou být portály na oplátku něčím prospěšné také těm menším?


Prvky výkonnostního marketingu nebo pay-per-click systémy jako AdFox nebo Sklik usnadní život i byznys právě těm malým s návštěvností např. 10 tisíc uživatelů z konkrétní cílové skupiny za měsíc.


Možná jsme trochu zapomněli na uživatele. Jak to s nimi vidíte napřesrok?


Kromě toho, že na internetu je u nás už skutečně jádro aktivní populace, se letos podstatně změnila struktura připojení k internetu, výrazně narostl podíl broadbandu. I když i tady se stále dá mluvit stále ještě více o pouhém cenovém modelu než o skutečném broadbandu. Lidé se ale mohou připojit, kdy chtějí, a to znamená dramaticky vyšší denní návštěvnost internetu. Nedíváme se tak na to, kolik uživatelů k nám za měsíc zabloudilo, ale kolik si nás denně, nebo dokonce několikrát za den aktivně našlo a opravdu použilo. To má samozřejmě odezvu i na straně klientů.


Desetimilionový trh se pokoušíte rozšířit minimálně na odbytiště 15milionové. Jsou efekty při spuštění projektu Aktuálne.sk tak zajímavé?¨


Z pohledu Aktuálně.cz jde především o kvalitnější pokrytí slovenské scény. Optikou celku jde o větší potenciál zpravodajského média z hlediska generování témat. Co se úspor z rozsahu týče, můžeme dostat ještě lepší cenu za agenturní servisy, ušetříme na některých produkčních nákladech a navzájem si zvyšujeme citovatelnost. Obecně bych rád zalobboval za internetové zpravodajství, které opakovaně, a ne jenom v případě Aktuálně.cz, prokázalo, že dokáže žít v čase, vytvářet reakce. Na rozdíl od tištěných novin, které jsou už v době zakoupení beznadějně staré.


Ale zpět na Slovensko. Trh tam má před sebou stále ještě obrovský potenciál. Až se dostane na porovnatelná shareová čísla z pohledu investic do reklamy jako u nás, budou ze dne na den všichni provozovatelé stránek velmi bohatí.


Můžeme si tipnout, kdy ta doba přijde?


Až tam do tohoto spektra mediálního trhu vstoupí i některé velké mediální agentury. Už letos se odhodlaly dvě agentury. Jsou signály, že další dvě budou následovat příští rok. Pořád je to ale málo. Teprve až to bude většina, nastane skok, který u nás známe někdy z přelomu let 2000-2001, přijde odbrzdění online reklamních výdajů ze strany velkých firem. Broadband tam ovšem roste rychleji než u nás.


Zpět na českou půdu, kde se za poslední rok přiostřila konkurence mezi portály. Má tento boj i nějaká pozitiva?


Paradoxně je vidět, že všichni hráči jdou v otázce nových projektů cestou zefektivňování. Už není mnoho služeb, které by okamžitě po spuštění generovaly velké peníze nebo podstatné uživatelské báze. Boj se tak odehrává spíš na poli obchodním, kde klient dostává určitě více a rozhodně v profesionálnějším balení.


Znásobí se tento efekt, pokud by se ukázalo, že to Google myslí s vyšší angažovaností v ČR vážně?


Téma „Google v Čechách“ je samo o sobě zajímavé. Google zde má obrovskou prestiž u novinářů, a tím pádem i u veřejnosti. Sám přitom přiznává, že zde je už několik let, což nekoresponduje s obrovskými titulky, které jeho údajný nástup v posledních měsících provázejí. Takže Google zde bude i nadále úspěšně dělat své AdSense a AdWords a bude dále budovat povědomí o svých vyhledávacích službách. I v USA přitom počet uživatelů freemailu Google činí jen 5 % z celkového počtu lidí využívajících služby Googlu. Proti vyhledávači, kde je Google dominantní, staví i tam lokální hráči své úspěšné modely. Takže i v Čechách si každý budeme dělat to svoje, není třeba vyklízet trh. A troufnu si předpovědět, že například z pohledu čistě mediálních peněz nezaznamenáme absolutně žádný dopad tzv. nástupu Googlu.


Vedle Googlu se mluví také o vyšší aktivitě Microsoftu…


Opět se budu opakovat, když řeknu, že Microsoft tu byl a je. Ve světě je souhrnná návštěvnost jejich stránek zajímavá. I tady ale tušíme, že je to automatickým nalistováním jejich aplikace při zapnutí exploreru. Bylo by naopak zajímavé podívat se na to, které služby Microsoftu generují nějakou zajímavou signifikantní aktivitu. Nedojdeme pak k typickým portálovým službám, ale spíše ke službám vertikálního charakteru.


Jaký typ služeb ovládne příští rok?


Budeme svědky posouvání internetového kontentu přizpůsobeného on-line médiu a přicházejícímu na internet unikátně. Lidé chtějí stále více číst a ještě častěji sledovat. Příští rok přijde boom multimédií, několik čistě multimedi-álních projektů. Konečně, i o projektu stahování hudby z internetu i-legalne.cz lze říci, že jde o multimediální záležitost. Nebudou to ale videopůjčovny, které jsou ve srovnání s kamennými půjčovnami méně komfortní a rozhodně ne nákladově o tolik výhodnější.


Velké šance do příštího roku se dávají také komunitním projektům. Bude ten ohlas skutečně tak velký?


Vliv komunit roste díky tomu, že lidé už neřeší e-maily či nastavení homepage. V prohlubování internetového užívání se zařazují do zájmově nebo profesně stejných skupin, sdílejí zkušenosti a zdroje informací. Jde o typickou fázi vylaďování online služeb, která bude pro příští rok či dva silným tématem. Ve výsledku je to masová služba zajímající portály. Časem může ve vývoji dojít ke štěpení velkých uživatelských skupin na zájmově menší. Odezvu čekáme úměrnou nabídce.


Myslíte, že se trh změní po akviziční stránce? Naposledy rozvířila předvánoční hladinu spekulace o údajné dohodě Mafra-Atlas.cz…


Tyto spekulace se ke mně samozřejmě také dostaly. Nerad bych je ale komentoval. Je to věc zmíněných subjektů.


Přesto, co by to znamenalo pro poměry sil mezi portály?


Vycházíme z toho, že mezi oběma je v některých portálových aplikacích ale i obchodních ukazatelích dost velký překryv. Takže toto spojení by Centrum obchodně zásadně neohrozilo, stále bychom byli větší ve výkonu, v dosahovaných page views.


Oblíbenou kratochvílí zástupců internetových médií skoro ve všech zemích je odškrtávání konkurenčních mediatypů, které nechali v objemech reklamních investic za sebou. Kdo to bude u nás?


Podle mého odhadu by letos výkonnostní marketing a ATL reklama měly na stranu internetu přitáhnout dvě miliardy korun. Dalo by se tak říci, že internet předhonil rádia. Reklamní formáty se budou dále orientovat na poskytované služby, na jejich efektivitu z pohledu zásahu. A pokud mluvíme o multimédiích, je nutné dodat, že zelenou v reklamě budou mít formáty, které tento trend doprovodí a podpoří. Takové formáty by konečně měly ukázat cestu k nabourání televizních příjmů, protože trendově budou směřovat ke stejnému efektu – televiznímu spotu.


Televize přitom také nespí. Soudě podle návštěvnosti i multimediálního obsahu zažívají jejich weby zlaté časy…


To bezesporu. V případě soukromé televize jde o logické rozkročení se v mediálním prostoru, jež je financováno z vlastních prostředků. Co si ale jako daňový poplatník mám myslet o podobné aktivitě veřejnoprávní televize, která tím podle mého názoru rozhodně přesahuje rámec daný charakteristikou využitelnosti koncesionářských poplatků? Za své peníze mám pomáhat budovat konkurenci?


 


36obr_Bajer_0045.jpg


NADÁLE NEOHROŽENĺ? Případné spojení Mafry s Atlasem by Centrum obchodně neohrozilo. Stále bychom byli větší ve výkonu, v dosahovaných page views, říká Oldřich Bajer.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení