Vaření oživilo nabídku časopisů

22. 5. 2006 00:05

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.


Už jsme si téměř odvykli, že by v meziročním srovnání některá skupina tiskových titulů vykazovala celkový růst v prodaných nákladech. Přestože obecně titulů přibývá, převažujícím trendem je – až na výjimky – spíš klesající úroveň prodaných nákladů. Jinak je to ale u časopisů, které se věnují přípravě jídel, vaření a dalším kulinářským kratochvílím.
Jde přitom o velmi mladý segment, který začali vydavatelé obsazovat teprve před necelými dvěma lety. Své zástupce zde mají jak silná časopisecká vydavatelství specializující se na vysokonákladové časopisy nebo magazíny životního stylu, tak rovněž menší vydavatelé, pohybující se v jiných částech tiskového trhu. To platí především o vydavatelství Omega Publishing Group, které se specializuje na technické časopisy, ale poslední dva tituly – česká verze La Cucina Italiana a také Víno & Styl – zasahují právě do gastronomické oblasti.


26obr_varecka.jpg

Co říkají čísla?
V letošním březnu se podle ABC ČR prodalo o 60 tisíc výtisků těchto časopisů více než ve stejném měsíci v roce 2005. Celkově se za celý březen prodalo zhruba 117 tis. výtisků časopisů s uvedenou tematikou, ale toto číslo je nutné brát pouze orientačně. V ABC ČR totiž absentují údaje o prodaném nákladu časopisů Nejlepší recepty, Chef gurmán a La Cucina Italiana.

Zlom vnesl Apetit
Pohled zpátky odhaluje, že jistý zlom ve vývoji přinesl časopis Apetit vydavatelství Hachette Filipacchi. „S časopisem Nejlepší recepty jsme dříve konkurovali pouze dvěma menším titulům a celkově se segment spíše redukoval. Potom se ale objevila novinka od kolegů z Hachette a dokázala, že se segment časopisů o vaření dá ještě rozšiřovat. Proto jsme podrobili koncepci časopisu Nejlepší recepty základnímu obnovení, zavedli jsme více rad, tipů a servisu, layout časopisu omládl,“ přibližuje jednatel vydavatelství Burda Alexander Teutsch.
Zmiňovaný časopis Nejlepší recepty byl vedle speciálů dlouhou dobu jediným titulem o vaření. Poté mu začal konkurovat titul Vaříme & Pečeme (dnes čtvrtletník) vydavatelství Bauer Media a konkurenci měl také v pravidelných dvouměsíčních speciálech časopisu Paní domu vydavatelství RF Hobby.
Po uvedení Apetitu následovaly rychle další časopisy: La Cucina Italiana a o rok později Žena & kuchyně (Sanoma) a Chef gurmán (The Brand).

Pořád dost místa?
To, že trh nové tituly zatím přijímá, potvrzuje nástup časopisu Žena & kuchyně. Ten na trh vstoupil na podzim roku 2006, od té doby vykazuje průměrné prodané náklady na úrovni 61 tis. výtisků.
Prodeje nejmladšího z časopisů o vaření, titulu Chef gurmán, nejsou auditovány ABC ČR. Vydavatel tvrdí, že se pohybují na úrovni 20 tis. výtisků. „Po dopracování distribuční sítě chceme titul podpořit reklamou, ke konci roku očekáváme prodej kolem 30 tis. výtisků,“ říká šéfredaktorka Ivana Jenerálová.
Také vydavatelství Omega je se vstupem do tohoto segmentu velmi spokojené. „Prodáváme v rozmezí 16-18 tis. výtisků. La Cucina se nám osvědčila také inzertně,“ uvedl ředitel inzerce Jaroslav Krulich. Také tento údaj ale není auditovaný.

Konkurence narůstá
Zdá se přitom patrné, že Chef gurmán se snaží konkurovat především Apetitu, který u nás vychází v licenci britského BBC Good Food, a může tedy využívat jeho zázemí. Oba časopisy jsou také mimo klasickou distribuci umisťovány ve speciálních stojanech v některých supermarketech. Prodejní cena Apetitu je však vyšší, což platí i o prodeji. Průměrný prodaný náklad za poslední rok představuje podle ABC ČR 45 tis. výtisků. Cenově Apetitu konkurují Nejlepší recepty, přestože přeci jen oslovují odlišnou cílovou skupinu.
Na stejné cenové úrovni jako Chef gurmán (29,50 Kč) se pohybují i měsíčník Žena & kuchyně a čtvrtletník Vaříme & Pečeme. La Cucina se svým specifickým zaměřením i prodejní cenou (95 Kč) pohybuje trochu jinde.

Bude jich víc?
Vydavatelé mají v tomto segmentu další plány. „Jistě, je to jeden ze segmentů, kterému se intenzivně věnujeme a který nabízí prostor pro vydávání dalších titulů o vaření,“ naznačuje jednatel Bauer Media Jaromír Skopalík.
Jak už bylo naznačeno, plány se svým stávajícím časopisem Nejlepší recepty má rovněž vydavatelství Burda a ani ostatní jmenovaní vydavatelé nechtějí zůstat stranou.


26obr_vareni.jpg


Kuchaři mluví ke čtenářům. Profesionální kuchaři dostávají v časopisech o vaření stále větší prostor. Tento trend má pokračovat i v budoucnosti.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.