Musíme nabídnout vícerychlostní noviny

18. 4. 2005 00:04

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Proč jste vůbec přistoupili ke změnám LN?
České deníky si byly v posledních letech až příliš podobné, což bylo jednak dáno nedostatkem zkušeností a invence, ale také živelnými procesy na čtenářském trhu, symbolizovanými nástupem bulváru. Teď se podle mého názoru situace pozvolna mění a přibývá čtenářů, kteří chtějí noviny s výraznějším charakterem a svébytnějším pohledem. A právě tímto směrem jsme postupovali, když jsme připravovali změny v LN. Chceme zdůraznit jejich vlastní rukopis, chceme ukázat, že mají jiné priority než ostatní deníky, že jsou seriózním listem, který je zároveň velmi živý a dynamický.
Znamená to, že je cílem změn zdůraznit postavení LN jako názorového deníku?
Lidové noviny byly a nadále budou deníkem, pro který jsou názory mimořádně důležité. A je pravda, že jsme se tento charakteristický prvek, kvůli kterému jsou LN vyhledávány, rozhodli posílit, takže názory budou na našich stránkách velmi viditelné. V Británii se teď razí pojem „viewspaper“ a Lidovky mají k němu v Česku nejblíže.
Důležitá otázka je, jestli se budou Lidovky a MFD více lišit, jestli bude mezi nimi hmatatelný rozdíl.
Pro snadnější uchopení této otázky mám takové přirovnání: MF Dnes je velká, kvalitní mléčná čokoláda se spoustou oříšků, která se prodává velmi dobře. Lidovky jsou oproti tomu sice menší, ale velmi kvalitní hořkou čokoládou pro gurmány. Obě čokolády mají místo na trhu, na jedné straně si konkurují, na druhé se doplňují. My chceme s MFD na trhu informací soupeřit a z pohledu čtenářů se i doplňovat. Změny v LN mají odlišnosti mezi námi zviditelnit.
V čem se odlišnost projeví?
První změnou, kterou si čtenář všimne, je nový layout, který jsme připravovali se švýcarskou designerkou Katjou Hösli. Obecně si myslím, že důležitost designu na českém trhu velmi vzrostla. Důležitější ale nadále zůstává obsah.
A pokud jde právě o obsah, jak byste vymezil LN vůči MFD ostatním deníkům?
Změnu jsme postavili na posílení toho nejlepšího v LN. Nyní budeme nabízet nejvíce kultury ze všech deníků. LN jsou také spojovány se zájmem o vzdělání a vědu, proto zavádíme jako jediné noviny denní stránku o vědě. Zmiňoval jsem se o komentářích, dáváme jim větší prominenci, rozšiřujeme sobotní přílohu Orientace. Chceme také nabízet jiný pohled na ekonomiku, což se odráží v nové koncepci ekonomické přílohy, která se teď jmenuje Byznys. Také jsme změnili strukturu novin, teď budou mít tři sešity a v tom třetím je každý den jedna příloha. Některé přílohy jsme přitom mírně zvětšili a hlavně zpřesnili jejich koncepci.
Je tedy snahou víc se osamostatnit ve vnímání čtenářů?
Určitě, cílem změn je posílení svébytného postavení LN na trhu vůči ostatním deníkům. Základem změny přitom není boom v počtu stránek, i když mírné navýšení tady je, ale spíše snaha, abychom stránky zaplnili zajímavým obsahem.
Protože redakce LN a MFD mají stejné sídlo, nabízí se otázka, zda obě redakce pracují nezávisle.
Jsou zcela nezávislé, máme vlastní a naprosto oddělené týmy reportérů, editorů, fotoreportérů nebo grafiků. Denně soupeříme, jednoduše chceme mít lepší obsah než MFD a ta chce to samé.
Museli jste v souvislosti se změnami rozšiřovat redakci?
Od začátku roku jsme přijali přibližně deset nových kolegů.
Každá takováto změna v sobě nese skrytý cíl v podobě navýšených prodejů. Máte stanovený cíl, na jakou úroveň byste chtěli v prodaných nákladech dosáhnout?
Pro ekonomický úspěch titulů je důležitější inzertní výkon a zde využíváme synergií v rámci vydavatelské skupiny. Co se týče nákladu, neslibujeme si okamžitý zázračný nárůst, protože ta změna je vedena dlouhodobými strategickými úvahami o tom, kde se noviny mají pohybovat. I když nezastíráme, že chceme nárůst nákladu, preferujeme postupný růst a větší podíl předplatitelů.
V souvislosti se současným vývojem českých deníků se mluví o bulvarizaci. Jak moc se podle vás týká LN?
Lidové noviny dlouhodobě staví na kvalitě a serióznosti, nikoli na zábavě. Slovo „zábava“ se ale stalo téměř nadávkou v rozhovorech o médiích, neprávem. Jsem přesvědčen, že seriózní noviny mají taky bavit. Důležité ale je, aby se nestaly součástí zábavní společnosti. A Lidové noviny součástí showbyznysu nejsou a ani nebudou.
Kde je hranice?
Každá redakce si ji musí najít sama. Já pouze vím, že bulvarizace leckdy nespočívá v tématech, ale v mizerné novinářské práci.
Kdybyste si měl zahrát na vizionáře a odhadnout, jak bude deníkový trh vypadat za pět let, co byste řekl?
Internet, mobilní telefony, televize opravdu tlačí na deníky tím, že mění životní styl čtenářů. Elektronická média učí lidi neklidu, větší rychlosti spotřeby informací, zatímco noviny spíše předpokládají klid. Na druhé straně, pokud jsou čtenáři elektronickými médii takto ovlivněni, tak my jim musíme nabídnout vícerychlostní noviny, které se dají přečíst jak za 20 minut, tak i za dvě hodiny. Tady je velmi důležitá dobrá navigace, přehlednost, layout a podle mě toto bude hlavní výzva pro české deníky v následujícím období. Myslím si, že nás čeká to, co se odehrává v západní Evropě, tedy častější relaunche, častější grafické, strukturní i obsahové změny.
Počet deníků považujete za konečný?
Co do počtu deníků je podle mě situace stabilizovaná. Podle mě ale bude vzrůstat počet vedlejších produktů: více magazínů, příloh různého zaměření, které cílí na určitou skupinu, protože deníky jsou všeobecné, a pokud chcete zasáhnout speciální cílovou skupinu, musíte jí něco nabídnout.
Neočekáváte ani posilování počtu bulvárních titulů?
Zatímco všeobecné deníky jsou spíše „slow food“, tak bulvár je z povahy věci fast food a ten necítí takový tlak ze strany internetu nebo mobilů. Myslím si, že v Česku je ještě dost místa pro informační fast foody tohoto typu. A kromě toho si myslím, že je na trhu místo pro ještě jeden ekonomický titul dravé a kompaktní povahy. )


23obr_Vackov_Veselin_8.jpg ()


Jak Dál? „Myslím si, že nás čeká to, co se odehrává v západní Evropě, tedy častější relaunche, častější grafické, strukturní i obsahové změny,“ odhaduje vývoj Veselin Vačkov.


 


23obr_LN.jpg ()


Změna. Takto vypadají Lidové noviny s novým logem a designem.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.