Všichni máme stejné zájmy

8. 3. 2004 00:03

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

22_2803_Böhm.jpg ()V uplynulých několika týdnech se v různých periodikách začaly v souvislosti s projednáváním novely zákona o DPH objevovat informace o tom, že Unie vydavatelů (UVDT) nevyvíjela dostatečnou aktivitu k ochraně zájmu všech svých členů, a dokonce že zde byla snaha ze strany některých vydavatelství udržet časopisy v základní sazbě DPH (19 %). Považuji za svou povinnost tyto názory co nejdůrazněji odmítnout, a to zejména proto, že se v žádném případě nezakládají na pravdě a slouží pouze jako účelový nástroj k destabilizaci situace uvnitř UVDT.
UVDT se od začátku jednoznačně snažila hájit a prosadit zájmy všech svých členů bez jakéhokoli zvýhodňování kohokoli. To především. Že se vše nepodařilo prosadit hned, ale až postupně, je fakt, který však nijak nezpochybňuje aktivitu UVDT vyvíjenou, jež pak nakonec vedla k dosažení kýženého cíle.

Společné zájmy převažují
Unie vydavatelů (nikoli Unie vydavatelů denního tisku, neboť tato neexistuje) je zájmovým sdružením vydavatelů tisku v České republice, jehož cílem je chránit a prosazovat zájmy svých členů, kterými jsou jak vydavatelé novin, tak i vydavatelé časopisů, bez toho, že by preferovala zájmy jedné či druhé skupiny. To, že skloubit někdy rozdílné zájmy těchto skupin je obtížné, je pravda, ale v případě ochoty obou skupin je to možné. Neoddiskutovatelným faktem totiž zůstává, že pokud tyto skupiny vydavatelů postupují společně, mají mnohem větší šanci něčeho dosáhnout, než když převáží parciální zájmy a obě skupiny postupují samostatně.
Rozhodně není pravda, že by „deníkáři“ měli v Unii vydavatelů většinu a jakýmsi záhadným způsobem by si uzurpovali moc a z pozice síly rozhodovali. Unie vydavatelů je řízena představenstvem, ve kterém jsou zastoupeni jak zástupci vydavatelů novin (Mafra, VLP), vydavatelé časopisů (Springer Media CZ, Computer Press, Europress, Sanoma), tak vydavatelé „hybridní“ (Economia, Ringier) a každý z těchto členů představenstva má jeden hlas. Tedy zastoupení zvolené poslední valnou hromadou, zastoupení zahrnující všechny skupiny vydavatelů sdružených v UVDT. Obdobné zastoupení je také v dozorčí radě a v odborných komisích UVDT. Kromě toho v rámci UVDT existuje i samostatná časopisecká sekce (sekce „deníkářů“ neexistuje, ač tito členové velmi výrazně finančně přispívají na chod UVDT) a členové jejího vedení mají právo účastnit se zasedání představenstva.

Je to zbytečné
Jsem toho názoru, že pokusy o rozbití či rozštěpení UVDT jsou zbytečné a kontraproduktivní, neboť kterýkoli člen má k dispozici dostatek prostředků k prosazení svých zájmů. Bylo by vhodnější soustředit se na to, aby počet členů UVDT stoupal a nikoli klesal.
Vznik další (dalších?) vydavatelské asociace je jistě možný a nikdo tomu nebrání, ale nepovede tento proces poté k tomu, že samostatnou asociaci budou chtít také vydavatelé odborných titulů či erotických časopisů, neboť musí často řešit věci, jejichž řešení může být v rozporu se zájmy vydavatelů titulů jiného zaměření či periodicity?
Vzhledem k tomu, že máme všichni stejné základní zájmy a řešíme stejné problémy a někdy musíme jednat také s jednotnými asociacemi sdružujícími naše klienty, dodavatele či odběratele, je jistě vhodnější vést tato jednání jako jedna silná organizace hájící zájmy všech svých členů než jako počet samostatných asociací zastupujících parciální zájmy svých členů.
Ve stávající Unii vydavatelů je dostatek prostoru k vyjádření a prosazení svých názorů a je jistě otevřena i návrhu jakýchkoli změn, které povedou ke zlepšení její činnosti. Jde jen o to s těmito návrhy přijít a jednat o nich.

předseda představenstva UVDT a ředitel Ringieru ČR

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.