Likvidační návrh pro vydavatele?

16. 2. 2004 00:02

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.


Návrh zákona o DPH, podle kterého by noviny měly zůstat v 5% sazbě DPH a časopisy by měly být přeřazeny do 19% sazby, je nesmyslný a nesystémový hned v několika bodech. Pokud v parlamentu v tomto navrhovaném znění projde, povede k likvidaci pro demokratickou společnost nezbytných časopisů a ve svém důsledku poškodí samotné čtenáře.
Argumentace vládní koalice, která chce časopisy do 19% sazby přesunout proto, že jde o nadstandardní službu, je neopodstatněná. Časopisy nejsou o nic méně potřebné než denní tisk. Speciálně některé segmenty časopisů naplňují službu veřejnosti tak, jak to činí zákonem chráněná veřejnoprávní elektronická média. Především význam kulturních, odborných a vědeckých časopisů je pro rozvoj společnosti nezbytný a informace v nich poskytované jsou z jiných zdrojů nenahraditelné. Nejde tedy o nějakou nadstandardní službu.
Pokud by vláda skutečně chtěla rozlišit význam nezbytných a nadstandardních služeb, tak jak činí v případě novin a časopisů, nemohla by přehlížet rozdíly, které v uvedených segmentech existují. Časopisy a deníky jsou vnitřně žánrově dále rozčleněny, přičemž informační hodnota a společenská závažnost některých deníků je nižší než u některých časopisů a obráceně.
Paradox vládního návrhu navíc ještě zřetelněji vystupuje v případech, kdy stát finančně přispívá na chod některých časopisů, většinou právě kulturních, odborných nebo vědeckých. Znamená to totiž, že finance, které stát do vydávání časopisů vloží, by si zase vybral zpět zvýšením DPH.

Jak je to v EU?
Zkušenost ze zemí EUukazuje, že noviny a časopisy jsou zařazeny do stejné sazby DPH. Jde přitom o sazbu sníženou, české poslance proto ani EU nenutí, aby časopisy přesouvala do základní sazby. Legislativa některých evropských zemí má přesně definováno, která periodika jsou noviny a která časopisy.
Přestože pozměňovací návrh ministerstva financí, které pro účely zákona vymezuje noviny jako periodika vycházející minimálně dvakrát ročně v nesešité vazbě, částečně zacelil dosavadní legislativní absenci rozlišení novin a časopisů, všechny problémy tím nevyřešil. Vyvstává např. otázka, jakou DPH vztáhnout na deníky vycházející se suplementy. Suplementy nejsou totiž podle navrhované definice noviny.

Ohrožená existence
Vládní návrh přehlíží způsob, jakým jsou časopisy financovány. Příjem některých skupin časopisů je více závislý na příjmech z prodeje než inzertních příjmech. Například objem inzerce u dětských časopisů je vzhledem k cílové skupině minimální a tvoří přibližně 10 % z celkového obratu těchto časopisů. Vyšší DPH by se tak promítla do vyšší prodejní ceny, což by vzhledem k nízké kupní síle české populace vedlo k poklesu čtenářů a k nižším příjmům z prodeje, na kterých jsou existenčně závislé.
Nelogické také je, že v 5% sazbě DPH zůstávají knihy, kdežto odborné časopisy mají být daněny 19 %. Přitom se jedná celkem o více než 700 periodik s vysokou společenskou užitečností, jako jsou lékařské časopisy nebo další vědecké tituly. Nezastupitelnost odborného tisku pro společnost několikrát prokázaly i zahraniční výzkumy. V zahraničí si navíc fyzické osoby mohou z daní odepsat náklady vynaložené na odborný tisk a prodejní ceny časopisů tak mohou být proto vyšší. V ČR ale tato možnost neexistuje a ceny časopisů jsou již tak mnohem nižší než ve standardních ekonomikách.
Zvýšení DPH není příliš výhodné ani pro státní rozpočet. Před třemi lety zvýšili DPH o 7 procent v Polsku. Výsledkem bylo zdražení časopisů, pokles prodeje i inzerce. Výnos z DPH se tak v důsledku toho snížil.

Zákon o DPH
Co by znamenalo zvýšení DPH:
zdražení časopisů
ztráta čtenářů, pokles prodeje
snížení příjmů z inzerce
nižší konkurenceschopnost časopisů
zánik některých vydavatelů a titulů
poškození konkurenčního prostředí na tiskovém trhu
nižší příjmy na DPH, než stát předpokládá


20_Casopisy_10.jpg ()
Boj o DPH. Vydavatelé časopisů naléhají na vládu a parlament, aby časopisy ponechaly v 5% sazbě DPH.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.