Velká vydavatelství výrazněji šlápnou na plyn

12. 1. 2004 00:01

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Behavio otestovalo Habánské zákony od WMC Grey a hokejový spot Komerční banky od VCCP Prague

Agentura Behavio již tradičně otestovala dvě nejúspěšnější reklamy měsíčního kola Souboje spotů. V březnovém klání uspěly Habánské sklepy a Komerční banka. O tom, s čím uspěly u diváků, si přečtěte v aktuálním vydání Marketing & Media 16/2024.

Reklama
SDG


Posilování pozice silnějších vydavatelských domů a naopak oslabování menších hráčů, vyšší aktivita v segmentu časopisů a boj s televizí o rozpočty v celkovém mediálním mixu. Tak vypadají předpovědi vydavatelů o vývoji tiskového trhu v letošním roce.
Podle dostupných (oficiálních i neoficiálních) informací to vypadá, že přední vydavatelské domy se letos rozhodly využít situace a plánují přijít hned s několika novými projekty najednou. První vlny zavádění nových titulů na trh se pravděpodobně dočkáme již v březnu.

Čtenáři se mohou těšit
„Očekávám zavedení řady nových titulů velkých vydavatelských domů. Konkurence se po stagnaci v roce 2002, nadechnutí a zavedení prvních z nich v loňském roce vyostří v řadě segmentů a vzniknou nové zajímavé tituly,“
odhaduje jednatel vydavatelství Europress Jaromír Skopalík. Právě jeho vydavatelství bude prý letos usilovat o získání významnějších podílů na trhu ve stávajících, tradičních segmentech Europressu a k tomu má navíc připraveno několik překvapení pro tiskový trh.
„Sice nečekám vznik nového deníku, ale časopisů vznikne minimálně stejné množství jako v roce minulém. Mimo jiné zvýšená aktivita vydavatelů na podzim loňského roku slibuje vyšší investice do nových časopisů i letos,“ hodnotí situaci podobně ředitel vydavatelství BertelsmannSpringer CZ Tomáš Tkačík. Toto vydavatelství přijde v březnu na trh s novým časopisem Rodinný dům, ale údajně by nemělo zůstat jen u tohoto projektu.

Silnější získají
Ředitel vydavatelství Mediacop Sebastian Pawlowski odhaduje, že silná vydavatelství letos upevní svoji pozici, a na druhou stranu, že několik titulů s nižšími náklady zanikne. „Česká republika má o dost více titulů než třeba Rakousko,“ říká. Přesto ale nové projekty budou podle jeho slov vznikat: „Jak jsme mohli vidět již v loňském roce, jen malé procento nových titulů však bude úspěšné.“ Mediacop má letos v plánu přijít na trh se seriózními nedělními novinami a stále má zájem o získání některých stávajících titulů.
Jestli letos vznikne nebo zanikne více nových projektů než v roce 2003, ředitel vydavatelství Axel Springer Praha Ivan Ševčík nevěděl. „Pečlivě ale sleduji vývoj v oblasti ženských titulů, zde zřejmě k dalšímu vývoji dojde. Nové možnosti vidím i v oblasti deníků,“ odhaduje. K plánu svého vydavatelství v letošním roce pak řekl: „Budeme investovat nemalé zdroje a redakční úsilí do rozvoje našich motoristických titulů. Dále dojde ke stabilizaci Světa počítačů a budeme pracovat na nových projektech, které čerpají z úspěchů Axel Springer na jiných trzích.“

Trápení pro menší vydavatele?
Ředitel vydavatelství Computer Press Jiří Hlavenka očekává spíše konsolidaci, tedy slučování nebo zaniknutí především některých malých hráčů. „Jsem toho názoru, že pro řadu (cca deset) menších vydavatelství skončil loňský rok pod očekáváním zejména v oblasti inzertních příjmů, řada těchto firem je předlužená,“
myslí si. Zároveň se domnívá, že pokud jde o nové projekty, dynamika bude zde i letos docela značná.
„Branže vůbec stále častěji používá časopisy na dva roky s plánovanou krátkou životností do vyčerpání témat. Netuším, kolik projektů letos vznikne a zanikne, ale myslím si, že dlouhodobě se bude dynamika změn – nové, rušené, přejmenované časopisy – zvyšovat.“
Computer Press na jaře spustí luxusní časopis Digi o digitální fotografii, na podzim chce pak přijít s dalším, zatím blíže nespecifikovaným titulem. Má také v úmyslu posilovat B2B média, protože podle názoru Jiřího Hlavenky se do této oblasti začínají vracet inzerenti.

Ve znamení časopisů
Ředitel Stratosféry Antonin Herbeck si dokonce myslí, že letošní rok bude ve znamení zlaté horečky časopisů. „Konečně se provalilo, že kdo nemá svůj časopis, jako by neexistoval,“ glosuje a zároveň potvrzuje nastoupený trend z konce loňského roku, kdy se více začaly prosazovat levné časopisy.
„Jediné časopisy, které se prosadí na trhu, budou za cenu do deseti korun. Naše vydavatelství několik takovýchto časopisů připravuje a je pouze otázkou několika měsíců, než je rozjásaní čtenáři a pobledlá konkurence uvidí,“ odkrývá plány vydavatelství. Trh se podle jeho názoru začíná dělit velmi dramaticky podle širšího trendu ve společnosti, kdy posilují skupiny s vysokými a nízkými příjmy a vypadává střední třída.
Přestože jeho konkurent Petr Rasocha, ředitel vydavatelství Sanoma Magazines Praha, letos neočekává žádný výrazný „třesk“, je přesvědčen, že nové projekty zcela jistě vznikat budou. Zajímavé také podle jeho názoru bude sledovat další vývoj mezi distribučními společnostmi PNS a Mediaprint & Kapa.
Z pohledu svého vydavatelství říká, že to bude rok novinek. „Šíře našeho portfolia nám poměrně dobře dovoluje experimentovat např. se speciály, které se v případě čtenářského úspěchu dají poměrně snadno konvertovat do pravidelně vycházejícího titulu. Neměl bych také opomenout náš vstup do segmentu zákaznických časopisů, kde jsme již získali prvního velmi významného klienta,“ naznačuje.
Na změny tiskového trhu jsou připraveny i mediální agentury. „Podle informací, které máme, rozhodně předpokládáme nové projekty a změny periodicity u některých stávajících magazínů. Nárůst nových titulů předpokládáme přibližně stejný jako v roce 2003, možná mírně větší,“ předpovídá Filip VaněkMindSharu.

V souboji s televizí
Otázkou také zůstává, jak si letošní rok povede tiskový trh jako celek z hlediska reklamních příjmů. Předpovědi zatím dvakrát příznivé nejsou, ale např. Tomáš Tkačík věří, že reklamní investice o pár procentních bodů stoupnou a tiskový trh mírně poroste. Připomíná, že nedávno zveřejněná čísla z průzkumu PricewaterhouseCoopers dokazují, že objem tiskové reklamy je mnohem vyšší, než se všeobecně tvrdilo. „Navíc může tiskovou inzerci pozitivně ovlivnit i chystané zvýšení cen televizní reklamy,“ říká.
Petr Rasocha si myslí, že by letošní rok mohl být rokem výraznější snahy vydavatelů na inzertním poli lépe konkurovat televizím. Poměr mezi tiskem a televizí je podle jeho názoru v tomto ohledu u nás ve srovnání se západní Evropou dosti nevyvážený. „Bude to ale běh na dlouhou trať, přesvědčit některé zadavatele, že tisková reklama opravdu funguje,“ dodává.


19_Casopisy_18.jpg ()
Nekončící aktivita. Podle prvních náznaků se zdá, že letos bude rušno zejména v segmentu časopisů. Vydavatelé mají v plánu svá portfolia dále rozšiřovat.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení