Projednávání vládního návrhu zákona o dani z přidané hodnoty, které v nastávajících dnech vyvrcholí, napjatě sleduje nejen česká společnost, sténající nad tím, že stravování v restauracích kvůli přesunu do vyšší sazby DPH podraží, ale také vydavatelé periodického tisku.
Koncem minulého týdne se sešel rozpočtový výbor sněmovny, do jehož kompetence návrh zákona spadá. Přestože k žádnému konkrétnímu závěru ještě nedošel, jasné je to, že o podobě zákona rozhodne druhý únorový týden.
Ze současné podoby vládního návrhu zákona vyplývá, že snížené sazbě DPH (zatím stanovena na 5 %) budou podléhat pouze noviny a časopisy, ve kterých reklama nepřesahuje 25 % plochy. U novin a časopisů, v nichž reklamní plocha přesáhne 25 % plochy, se bude uplatňovat základní sazba DPH, která je zatím stanovena na 22 %.
Ponecháme-li stranou fakt, že samotná výše sazeb DPH je stále předmětem jednání (uvažuje se o zvýšení snížené sazby z 5 % na 7 % a základní by se naopak snížila z 22 % na 20 %), samotná podstata návrhu není pro vydavatele přijatelná.
Není v souladu s EU!
Přestože cílem návrhu zákona je přizpůsobit daňovou politiku Evropské unii, vydavatelé mají pocit, že uvedený návrh principům EU odporuje. Tvrdí, že současný vládní návrh neodpovídá evropské praxi a je v rozporu s uplatňováním snížené nebo nulové sazby DPH pro tištěná periodika v členských státech EU (viz tabulka).
Směrnice EU uvádí, že ve snížené sazbě DPH mohou být ponechány „noviny a periodika jiné než materiály plně nebo podstatně určené k reklamě“. V členských zemích EU je toto doporučení plně respektováno a v řadě případů jsou uplatňována pravidla jdoucí nad rámec tohoto doporučení.
Unie vydavatelů proto vypracovala vlastní návrh, který zaslala příslušným ministrům a poslancům. Požaduje v něm, aby z návrhu bylo vyškrtnuto omezení týkající se 25 % reklamní plochy titulu a aby v zákoně bylo uvedeno, že snížené sazbě DPH podléhají noviny a časopisy s výjimkou těch, které obsahují převážně reklamu.
Co by nastalo?
Pokud by zákon byl přijat v navrhovaném znění, UVDT tvrdí, že by byl velmi problematický při realizaci. Domnívá se, že návrh porušuje pravidla rovné hospodářské soutěže, neboť pro periodický tisk stejného zaměření i obsahu by platily různé podmínky.
Problémy by pravděpodobně vznikly i při prodeji novin a časopisů. „Lze předpokládat, že úspěšné tituly občas přesáhnou 25 % plochy reklamy, na základě které by podléhaly základní sazbě DPH. Pak se může stát, že na týdeník by se v rámci jednoho měsíce uplatňovala snížená i základní sazba DPH,“ zdůvodňuje UVDT s tím, že toto by způsobilo komplikace vzhledem k tomu, že prodej titulů probíhá mezi několika články.
Kombinované uplatňování sazby DPH by dále vedlo ke zdražení těchto produktů pro konečného spotřebitele. „Zvýšení DPH z 5 na 22 % u titulů s podílem inzerce nad 25 % je v podstatě postih pro schopnější vydavatele a v konečném důsledku další zatížení konečného spotřebitele. Vydavatelé by byli nuceni přenést alespoň část nákladů na čtenáře, tedy zvýšit cenu. To je ale v protikladu k současnému trendu v tištěných médiích, kdy se na trhu objevují spíš tituly s nízkou koncovou cenou. Tento krok je nicméně proti směrnicím EU, a proto ho nepokládáme za příliš pravděpodobný,“ říká výkonný ředitel Spriger Media CZ Tomáš Fošenbauer.
Podle našich informací uvažují poslanci dokonce také o tom, že by zavedli rozdílnou sazbu DPH pro noviny a pro časopisy, přičemž vyšší sazbou by byly daněny časopisy. Již na konci tohoto týdne bychom měli být moudřejší.
země | noviny | časopisy |
Belgie | 0 | 6 |
Dánsko | 0 | 25 |
Francie | 2,1* | 2,1* |
Irsko | 13,5 | 13,5 |
Itálie | 4 | 4 |
Lucembursko | 3 | 3 |
Německo | 7** | 7** |
Nizozemsko | 6 | 6 |
Portugalsko | 5 | 5 |
Rakousko | 10 | 10 |
Řecko | 4 | 4 |
Švédsko | 6 | 6 |
Švýcarsko | 2,4 | 2,4 |
V. Británie | 0 | 0 |
* Inzerce nesmí tvořit více než 66 % plochy | ||
**Texty musí zabírat více než 50 % plochy |
Za kolik se prodávají? Výše DPH ovlivňuje cenu konečné spotřeby. V členských státech EU se DPH u periodického tisku pohybuje ve snížené sazbě.