Pyrrhovo vítězství pro veřejnoprávní média?

1. 12. 2003 00:12

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Když něco, tak Allegro, říká tržiště v mezinárodní kampani od DDB Warszawa

Nový mezinárodní komunikační koncept spouští online tržiště Allegro, reaguje na rostoucí poptávku po větší personalizaci.

Reklama
SDG


Mediální komise Poslanecké sněmovny se rozhodla vytvořit tým pro přípravu sjednocení veřejnoprávních médií České televize a Českého rozhlasu. Projekt má být připraven do 28. února. Zástupcům obou médií se tento plán příliš nelíbí.
Hlavní důvod, který zastánci jednotného média uvádějí, je snížení nákladů. Podle Františka Lamberta, vrchního ředitele České televize, by ale sloučení institucí v současné době nepřineslo vůbec nic. „Naopak jsem přesvědčen, že by se stávající problémy mohly ještě více prohloubit,“ říká.
Karel Zýka, ředitel úseku komunikace Českého rozhlasu, označuje sloučení s ČT za krajně nevýhodné s tím, že ČRo s ČT již intenzivně spolupracuje. „V řadě evropských zemí existuje model sloučených veřejnoprávních médií, v řadě zemí se zase vedle sebe vyskytují striktně oddělená média veřejné služby,“ říká. Oba modely ale vycházejí z místních tradic a reflektují historický kontext.

Úspory
Odhlédneme-li od nákladů na sloučení, provoz jednoho média by určité finanční úspory znamenal. O tom nepochybuje ani Martin Nováček, vedoucí televizního nákupu ze společnosti OMD: „Minimálně v kumulaci servisu, který dosud obě média zajišťují nezávisle. Mohla by také existovat jedna Rada médií veřejné služby,“
uvádí.
Otázkou zůstává, jak by se sjednocení mělo načasovat. Podle Františka Lamberta je nutné dát ČT nejdříve do pořádku a v roce 2004 zastavit tři roky za sebou trvající ztráty. „To je otázkou roku či dvou let. Následně je nutné ČT stabilizovat a postupně ji rozvíjet.“
Rozhodnutí by měla podle Lamberta předcházet důkladná analýza. „Jednoznačně prvořadým úkolem pro obě společnosti je co nejrychlejší vyřešení financování, a to nejen roku 2004. Je nutné mít finanční jistotu v následujících pěti letech. Jinak si o strategii můžeme jen povídat, ale nemůže nabýt konkrétní podoby,“ říká Lambert.

Vliv na reklamní trh
Martin Nováček na otázku, jestli by se sloučením změnila pozice veřejnoprávního média na trhu, říká: „Jejich pozice je dána podílem na sledovanosti, resp. poslechovosti, a reklamním potenciálem daným ze zákona. Pokud se žádný z těchto parametrů nezmění, nezmění se ani jejich pozice na reklamním trhu.“ Sjednocení veřejnoprávních médií by asi nepřineslo ani rozšíření nabídky inzertních produktů. „Možnost nakupovat obě média prostřednictvím jednoho zastoupení existuje již nyní a o balíčky by mohli mít klienti zájem pouze za předpokladu, že přinesou balíčkovou slevu. Nemyslím si, že uvedená média něco podobného mají zapotřebí,“ dodává.

Další důsledky
Pozitivním důsledkem by podle Martina Nováčka mohlo být, že by médium mělo silnější pozici vůči ostatním státním orgánům a lépe by čelilo tlaku politiků. „Lépe by mohlo pracovat s formáty pro minoritní cílové skupiny. Také vzájemné promoaktivity by mohly být provázanější,“ dodává. Naopak negativním důsledkem by mohlo být možné omezení plurality názorů, zejména kdyby v takto koncipovaném médiu získala moc nějaká vlivová skupina.


24_CT2.jpg ()
Nesouhlas. „Sloučení by stávající problémy mohlo ještě více prohloubit,“ říká František Lambert, vrchní ředitel ČT.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Bude i český sport bez odpadu?

Bude i český sport bez odpadu?

Ty největší sportovní kluby už podléhají povinnému nefinančnímu reportingu, za pár let se to bude týkat i těch menších. Český sport témata ESG zatím spíš míjel. To se ale začíná měnit.