Před dalším rokem pravdy

22. 12. 2003 00:12

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.


Na jedné straně očistná konsolidace trhu, na té druhé pád reklamních výdajů na venkovní reklamu doprovázený již téměř chronickými potížemi s prosazováním jednotného měření a bubák v podobě omezení tabákové reklamy za zády. Perspektivy outdoor má, pohled na celý reklamní trh zase varuje – rok, který zdaleka nemusí znamenat dosažení absolutního dna.
Fúze a spojenectví
Slučováním, akvizicemi, popř. aliancemi diktovanými zvenčí vznikly stěží přehlédnutelné subjekty. Začátkem roku šlo o skupinu JCDecaux zahrnující kromě stejnojmenného provozovatele městského mobiliáře také společnosti Europlakat, Rencar a Avenir. Na jaře byla bigboardová Aurum Media pohlcena společností News Outdoor a na sklonku listopadu pak převážně billboardová Akzent Media (AM) skoupila většinu aktivit společnosti Český okruh. Stačí doplnit skupinu Bigmedia, poněkud stranou trhu stojící euroAWK a společnost News Outdoor – a „pětka“ ovládající většinu tuzemské out-of-home scény má svá jména. Většina hlasů soudí, že pro další akvizice je trh příliš přebraný. Faktem je, že kromě společnosti WIP reklama a dceřinky Českých drah Rail Reklam už na trhu mnoho velkých subjektů nenajdeme. Nechme se ale překvapit!
Záblesky na temném nebi měření
Okolo jednotné měny pro český outdoor se opět hodně mluvilo, korektně je však třeba přiznat, že i činilo. S vlastními řešeními přispěly do diskuse společnosti Natio Media a Poster Consulting International, realizaci svých alternativ oznámili zástupci skupiny JCDecaux a euroAWK. Konečně i největší subjekty sdružené v Asociaci pro venkovní reklamu (AVR) se s podporou Asociace komunikačních agentur a po dirigentskou taktovkou ředitele News Outdoor Richarda Meduse shodly na základních principech měření. Favoritem se zdá být Medusem preferovaná anglická firma Postar.
V prosinci zamíchalo kartami nahrazení Miroslava Báťka ve funkci šéfa AVR ředitelem Akzent Media Štěpánem Hutlou a odkoupení outdoorového měřicího systému Medias společností GfK. Případná změna politiky asociace i rozšíření nabídky měřicích systémů jsou otevřenou záležitostí.
Zbrzdí pád?
Suma výdajů do out-of-home médií v roce 2003 opět citelně poklesla. Odhady agentury Media Service dokonce hovoří o 15% pádu, pro příští rok je prorokována ztráta ve výši 20 %. Klesá také počet realizovaných kampaní. Zatímco v roce 2001 proběhlo venkovkou podle údajů firmy Billboardcheck 577 kampaní, loni už to bylo jen 499 a letos se zřejmě dočkáme jen slabého překročení hranice 400 kampaní. Další nástrahou, která se však očekávala, je omezení tabákové reklamy.
Někteří naopak přijali výzvu stagnaci vzdorovat. Nové nosiče v sekcích transportu i mobiliáře představila skupina JCDecaux, čile se projevoval indoor. Částečně byla ozdravná cesta nastoupena: Postupně zkvalitňovat a selektovat plochy, při prezentaci nosičů se opírat nejen o zkušenosti a domněnky a oslovovat klienty v out-of-home dosud nepříliš aktivní.

Internet: Optimismus trvá
Přestože internet ve své expanzi v příštím roce nepatrně poleví, zůstane i nadále nejbouřlivěji se rozvíjejícím médiem.
Společnost ARBOmedia odhadla výdaje na internetovou reklamu na příští rok na 285 milionů korun, Sdružení vydavatelů internetových titulů (SVIT) i agentura OMD sdílejí příznivější varianty vývoje. Přesto ani jejich vize 380, resp. 390milionového trhu největší optimisty neuspokojí. V internetových kuloárech se někteří nezdráhají spekulovat o miliardové hranici a možnosti „vyzvat“ v pomyslném mediálním ringu rozhlas a outdoor. Opravňuje je k tomu větší chuť zadavatelů prezentovat se na síti podpořená jasnými čísly o návštěvnosti.
Výzkum běží
Navzdory některým pesimistickým předpovědím se v tuzemském internetovém prostředí podařilo ukotvit sociodemografický průzkum NetMonitor, který pro Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR) produkuje agentura TNS Factum. Po doplnění dalšími servery v roce 2004 a v kombinaci s daty z iAuditu má tak český internet kvalitní nástroj, díky němuž může dál růst.
Stále vzhůru
Zatímco v lednu 2002 registrovalinternet 1,977 milionu unikátních uživatelů, v říjnu 2002 se mohl pochlubit hranicí 2,750 milionu uživatelů a v letošním desátém měsíci tvořilo internetovou komunitu 3,583 milionu lidí. I v méně zatížených letních měsících byla překročena loňská maxima a průměrný měsíční čas strávený na internetu neklesá pod 3 hodiny. Ukazuje se také, že internet je alternativou s velkým potenciálem. Téměř 70 % jeho uživatelů např. patří mezi podprůměrné TV diváky.
Nástup silných týmů
Nabídka silných portálů (Seznam.cz, Centrum.cz) nabrala kurz kombinace zpravodajského obsahu, vylepšených služeb (katalog firem, e-mail, slovníky, mapy) a poměrně masivní komunikace těchto inovací. Výsledkem byly zejména televizní kampaně obou portálů, jež kromě vlastní prezentace přiblížily obecně výhody internetu poměrně široké cílové skupině. Bude jistě otázkou, zda zajímavé a specifické publikum určitých menších webů bude portály inspirovat k rozšíření portfolia služeb těmito směry. Některé indicie tomu nasvědčují.
Regulované formáty?
Reklamní formáty zaznamenaly další posun od tradičních bannerů k frekventovaným skyscraperům a wallpaperům. Objevila se také řešení typu slideover, která nutí uživatele aktivně spolupracovat při deaktivaci reklamního sdělení na obrazovce. Přestože na některá známá agresivní zahraniční řešení není a asi dlouho nebude český trh adaptován, snaží se SPIR v předstihu regulovat „netradiční“ formáty vydáním dokumentů o standardizovaných reklamních formátech a návodu pro jejich výrobu.
Ztráty a nálezy
Z rozhodnutí mateřské společnosti Český Telecom ukončila koncem roku aktivní činnost internetová agentura M.I.A. Novým subjektem na trhu s ambicemi brokera je internetová agentura Interactive House (IH) v čele s bývalým key account directorem portálu Atlas.cz Karlem Jaruškem. Nakolik se aktivity IH budou krýt s činností M.I.A., jak úspěšné bude v roce 2004 poslední internetové mediazastupitelství ARBOmedia a co to všechno bude pro trh znamenat, zůstává v rovině spekulací.


23_panove.jpg ()
S plány v hlavách. Dočasný „zimní král“ Asociace pro venkovní reklamu Štěpán Hutla (vlevo) slibuje jasnější zaměření asociace na klíčové okruhy. Roční působení Petra Bednáře v čele internetového SPIR se zase nese ve znamení zintenzivněné snahy o běžné prosazení internetu do mediamixů.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.