Obávaná direktiva EU stažena
Evropští vydavatelé si mohou vydechnout. Evropská komise totiž oznámila, že má v úmyslu stáhnout svůj sporný návrh, jehož cílem bylo regulovat mediální a reklamní produkty ve smyslu rovnoprávného zobrazování mužů a žen. Komise nakonec došla k závěru, že k takovému rozhodnutí nemá dostatečnou legislativní oporu. Nicméně direktiva jako taková zcela zapomenuta nebude, její části týkající se pojištění a penzijního sektoru budou dále projednávány.
Navržená direktiva Evropské komise vzbudila během letošního léta rozruch mezi vydavateli a tvůrci reklamy. Jejím cílem bylo totiž dohlížet na sexuální reprezentaci v médiích a v reklamě. V návrhu se sice konstatovalo, že je nezbytné respektovat svobodu vyjadřování, na druhou stranu bylo ale zdůrazněno, že sexuální diskriminace uráží lidskou důstojnost, a proto by měla být v médiích zakázána. “Cílem návrhu je vyhnout se ve všech typech médií stereotypnímu zobrazování mužů a žen stejně jako zveřejňování nepřijatelných obrazů mužů a žen ohrožujících lidskou důstojnost a slušnost,” stálo v návrhu evropské direktivy.
Vydavatelské organizace od počátku upozorňovaly na to, že nelze jednotně pro všechny země Evropské unie určit, co se rozumí pod pojmem sexuální diskriminace. V různých zemích může být totiž tento pojem chápán odlišně.
Pokud by direktiva ve znění, ve kterém byla navržena, prošla, měla by pravděpodobně velmi vážné následky pro většinu nejen tištěných médií. Např. bulvární londýnský deník The Sun by se musel rozloučit se svojí proslulou slečnou ze třetí stránky, dopady by ale pocítily i lifestylové časopisy.