Exkluzivita na celebrity?

8. 12. 2003 00:12

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Fajn rádio si novým partnerstvím s Enterprise Esports otvírá dveře do gamingu

Fajn rádio z mediální skupiny Media Bohemia se v marketingu dlouhodobě zaměřuje na spolupráci s influencery a tiktokery z různých oblastí. Nyní prostřednictvím Enterprise Esports vstupuje do oblasti esportu a bude oslovovat milovníky gamingu.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.


Na jednu stranu je v zájmu těchto týdeníků přinášet co nejexkluzivnější informace o českých hvězdách a hvězdičkách, na druhou stranu je tento zdánlivý paradox pochopitelný. Zaplacení exkluzivity totiž samotnou exkluzivitu nezajišťuje. České bulvární týdeníky také proto exkluzivitu na zveřejňování informací nebo fotografií s žádnou celebritou uzavřenou nemají.

Chtějí exkluzivitu?
České časopisy navíc exkluzivitu ani příliš nevyhledávají. „Až na naprosté výjimky je to zbytečné. V praxi se málokdy exkluzivita stává opravdovou exkluzivitou, schopnou periodikum patřičně prodat, a to tím, že informace má opravdu pouze jedno médium,“ naznačuje šéfredaktor Ringu Martin Dudek. Jeho slova potvrzuje i šéfredaktorka Story Tereza Kopáčová: „Exkluzivita je relativní záležitost – většinou se nepovede věc utajit a zcela zamezit přístupu ostatním médiím.“
Podle šéfredaktora týdeníku Spy Ondřeje Höppnera je exkluzivita prázdný pojem. Helena Vondráčková např. prodala exkluzivitu na svou svatbu jinému časopisu. Dopadlo to tak, že Spy měl nakonec lepší materiál než časopis, který za exkluzivitu zaplatil,“ popisuje.

Kolik stojí celebrita?
„S exkluzivními smlouvami jsme v této republice, nemýlim-li se, začali my, ale týkalo se to vždy jedné konkrétní akce, převážně svatby,“ říká Tereza Kopáčová. Také podle Höppnera se pojem „exkluzivita“ odvíjí spíše od konkrétní situace nebo události.
Ostře sledovaný spor celebrit s médii zažila před nedávnem Velká Británie. Herecký pár Catherine Zeta Jonesová a Michael Douglas uspěl v soudním sporu s populárním bulvárním magazínem Hello!. Jonesová a Douglas totiž udělili exkluzivní práva na zveřejnění fotografií ze svatebního obřadu konkurenčnímu titulu OK!, který za ně zaplatil 50 milionů korun. Částky vydané za exkluzivitu jsou u nás mnohem nižší. Podle neoficiálních informací zaplatil týdeník Story za výhradní právo na svatbu Heleny Vondráčkové – mediální hit letošního léta – 100 tisíc korun.

Celebrity a konflikty
Konflikty médií s celebritami nejsou ničím neobvyklým. V českém prostředí byl velmi sledovaným spor Libuše Šáfrankové a Josefa Abrháma s bývalým deníkem Super. Týdeníků se soudní pře příliš netýkají. Spy se prý soudil zatím pouze jednou, a to nikoliv v souvislosti s nerespektováním exkluzivity konkurenčního titulu. „Šlo o soud proti Halině Pawlowské. Zažalovala nás za to, že o ní Spy napsal, že je ,Lolo Ferrari české literatury‘. Spor ale prohrála,“ říká Höppner.

Zaručené tváře
Je nepsaným pravidlem, že některé celebrity dokážou zaručeně zvednout prodeje časopisů. Výsledkem je, že v těchto časopisech se stále objevují stejné tváře. Bílá, Vondráčková, Gott. To jsou trvalky, ostatní celebrity táhnou, pokud se kolem nich něco děje,“ říká Martin Dudek. I tento mechanismus však skrývá určitá rizika. „Osobnosti časopisům zpočátku značně pomohou zvýšit náklad, ale po určité době nastolí určitá očekávání, takže tato pomoc se stále zmenšuje,“ varují mediální experti. Na jistou proměnu v používání známých tváří poukazuje i Ondřej Höppner: „Lucie Bílá dříve zvedala prodej časopisu až o 15 %. V posledních měsících se ale situace změnila. Už jde spíše o příběh než o tvář,“ dodává.


25_1mm50.jpg ()


25_2mm50.jpg ()


25_3mm50.jpg ()
Stejné tváře. Bulvární týdeníky staví na tvářích celebrit, exkluzivnímu vztahu se však většinou vyhýbají.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení