Elektronická média prožila bohatý rok

22. 12. 2003 00:12

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.


Odvolání Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, konec Vladimíra Železného na postu ředitele TV Nova, volba nového ředitele České televize Jiřího Janečka a vlastnické propojování rozhlasových stanic. To patří k hlavním změnám v českých elektronických médiích v roce 2003. Částečnou obměnou prošla i Rada České televize, do které usedlo pět nových radních, a více o sobě začaly dávat vědět i menší televizní stanice, především hudební televize Óčko.

Nova zažila velké změny
Televize Nova prožila upevnění pozice majoritního vlastníka, společnosti PPF, a odchod svého zakladatele, ředitele Železného. Již na začátku roku vyjednávala PPF o vlastnickém vstupu do společnosti AQS (nakupuje pro Novu zahraniční pořady).
Postupně se ale Nova ocitla pod tlakem, když v březnu rozhodla stockholmská arbitráž, že Česká republika musí zaplatit 10,4 miliardy korun společnosti CME (první zahraniční investor Novy) za to, že neochránila její investice. Situaci nevylepšilo ani stíhání Vladimíra Železného a to, že ho senát zbavil imunity. Začátkem května proto v rámci očištění investice Vladimír Železný nedobrovolně opustil místo ředitele. Zástupci vlasníků po nějaké době do funkce jmenovali Petra Dvořáka, ředitele společnosti PPF, a výkonnou ředitelkou se stala do té doby „pravá ruka“ Železného Libuše Šmuclerová.
PPF korunovala svůj úspěch odkoupením servisní společnosti ČNTS, která byla jejím posledním hlavním nepřítelem. Zabránila tak další, tentokrát vídeňské arbitráži.
Nova oživila televizní trh několika novinkami. Výrazné bylo především spuštění marketingové divácké soutěže Superprogram, která se ale nesetkala s původně očekáváným zájmem. Z programového hlediska se stanici podařilo do českého prostředí přenést některé nové formáty jako IQ test a Paměť národa.

ČT našla ředitele
Změnu vedení zažila v tomto roce i Česká televize. Při prvním únorovém pokusu se sice Radě ČT zvolit nového ředitele nepodařilo, a pokračovalo tak nejisté provizorium pod vedením Petra Klimeše, po regulérní obměně části radních (nových pět členů) se to ale v polovině července povedlo. V čele veřejnoprávní televize stanul Jiří Janeček a situace slibovala pro ČT alespoň nějakou stabilitu. Následující etapa včetně jmenování Františka Lamberta do nové funkce vrchního ředitele se odehrála ve snaze vypracovat vyrovnaný rozpočet pro následující rok a hlavně pokračovat v debatě o dalším financování veřejnoprávní televize, která se vlekla během celého roku.
Po vyjmenování a zvažování všech možných variant (včetně veřejnoprávní televize bez reklamy i navýšení reklamy na 3 %) poslanecká sněmovna situaci opět zmrazila a projednávání věci odsunula až na příští rok.
Koncem roku ČT změnila tiskového mluvčího ve snaze aktivněji komunikovat s veřejností. Do příštího roku ale ČT vstupuje s velkou neznámou, s jakými finančními prostředky může počítat.
Divácky nejúspěšnějším pořadem a programovým esem ČT se stal seriál Nemocnice na kraji města po 20 letech se sledovaností dlouhodobě nad 3 miliony lidí. K jejímu diváckému úspěchu přispělo i vydatné využití self promotion ve vlastním vysílacím čase, které bylo ve vysílání ČT novinkou. Při volání po zefektivnění chodu televize sáhli radní z Rady ČT i po mírně alibistickém kroku a opakovaně vystavili kritice vztah televize s obchodním zastoupením ARBOmedia a iniciovali jeho přehodnocení. Společnost se stala určitým rukojmím i vedení televize ve vyšší hře o financování televize.

Prima v poklidu dál
Prima TV ve srovnání se svými konkurenty zažila poměrně klidný rok. Jako jediná celoplošná televize nezměnila management a oslavila 10. výročí vysílání. Nejistotu do jejího počínání vneslo zejména jarní čekání na prodloužení vysílací licence, se kterým si dala Rada pro rozhlasové a televizní vysílání načas. K rozuzlení došlo až v červenci, a stanice tak může vysílat dalších 12 let do roku 2018.
Hlavní programovou strategií stanice bylo nasazení starších českých seriálů jako Žena za pultem a Chlapci a chlapi, což se ukázalo jako dobrá volba. Menší odezvu přinesl seriál My všichni školou povinní. Prima v tomto osvědčeném tahu, který jí pomáhá vymezit se oproti Nově, hodlá pokračovat, když se jí podařilo zakoupit 30 případů majora Zemana.
Z novinek domácí zábavy přišla Prima se soutěžním pořadem Aplaus, pro nějž se jí podařilo „přetáhnout“ tvůrčí veřejnoprávní dvojici Zedníček – Ulm. Prima zároveň pokračovala v trendu zavádění nových merchandisingových produktů k vlastním pořadům a začala připravovat natáčení vlastního seriálu.
Provozovatel televize se zároveň soustředil na rozšíření a zprovoznění regionálních televizí (které začaly působit jako TV Praha a TV Hradec Králové), se kterými směřuje do dalších regionů.

Rádia s novou metodou
Rozhlasový trh zaznamenal výraznější vlastnické propojování regionálních stanic. Byla vytvořena síť tří Rádií Hey vlastnicky napojených na společnost GES s vlastním obchodním zastoupením, společností CZ Rádia, která však během roku zanikla. Společnost vlastnící RadioNet, Radio Investments, uskutečnila akvizici rádií Jizera a Delta. Vlastník konkurenčního obchodního zastoupení Media Marketing Services (Stamford Managing) získal podíl v Rádiu Vysočina a Radiu Olympic.
Dlouhodobější kauzou rozhlasového trhu minulý rok byl pokračující spor kolem Rádia Sázava, které získalo licenci na benešovskou frekvenci. Patový spor dvou stran, které si dělaly nárok na vysílání, ale vyústil v rozhodnutí soudu o nutnosti nového rozhodnutí o udělení licence.
Už na počátku roku ještě více přituhlo na pražském rozhlasovém trhu, kde se objevily dvě nové stanice: Rádio Info a Rádio Hey Praha. To vedlo k dalšímu formátovému vymezování pražských rádií jako pokračujícímu trendu.
Pro obchodní zastoupení byl nejvýraznějším impulsem začátek roku, kdy došlo k postupnému přechodu šesti regionálních rádií od společnosti RadioNet k Media Marketing Services, což ovlivnilo rozložení sil v národním prodeji reklamy regionálních stanic.
Podstatnou novinkou z hlediska měření poslechovosti byla nová metoda výzkumu Media projektu, ten po půlročním čekání na data o poslechovosti vykázal celkové zvýšení poslechu rádií. Největší výzvou pro rozhlasový trh na příští rok může být plánovaný test audiometrů společnosti GfK.


22_železný.jpg ()


22_2933_Janecek_Jiri_3.jpg ()


22_televize1.jpg ()


22_radio.jpg ()

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.