Rozpaky okolo poslední krabičky
TITULEK50: Rozpaky okolo poslední krabičky
Omezení tabákové reklamy sice nepostihne jen outdoor, utrpí také tisk a kinoreklama. Ztráty venkovní reklamy však budou zdaleka nejbolestnější.
MEZITITULEK: “Típnutí” za 120 mega?
Opatření byla avizována v dostatečném předstihu, v situaci dlouhodobějšího propadu venkovní reklamy se však jejich nepříjemný dopad jen umocňuje. “Ztráty kinoreklamy a printu dohromady činí ročně na základě letošních útrat přibližně 80 milionů korun, zbytek, tedy 120 milionů v ceníkových cenách, jde na vrub venkovní reklamy,” odhadl Michal Fejk z mediální agentury Aegis Media.
Nařízení o umístění tabákové reklamy pouze do místa prodeje způsobuje, že do hájeného prostoru v okolí prodejen tisku, restaurací a klubů se stahují první lovci zbytků cigaretové reklamy. “I v případě využití všech takto definovaných ploch půjde stejně jen o záchranu asi 15 % stávajících reklamních výdajů tabákových koncernů,” odhaduje ředitelka agentury Media Service Iva Větrovská. Z ohlasů zatím vyplývá, že mezery pro cigaretovou reklamu hledají spíše menší subjekty. Outdooroví giganti se soustřeďují spíše na přilákání nových klientů z dosud neperzekuovaných oblastí a stávající nosiče v místě prodeje zřejmě nabídnou podle situace.
MEZITITULEK: Trafiky první na ráně
V otázce nosičů se sází převážně na menší formáty, u nichž je vyšší pravděpodobnost, že vzdálenost od místa prodeje bude v souladu s příslušnou legislativou, jejíž výklad je dosud nejasný. “Z naší sítě připadají v úvahu nosiče CLV prodávané společností CLV ČR. Jde např. o formáty v blízkosti příslušných prodejen ve stanicích Českých drah,” dává příklad ředitel společnosti Rail reklam Jiří Otava.
Společnost Poster Media Network (PMN) nabízí od října síť podlahové reklamy v cca 100 trafikách a prodejnách tisku Relay, R Kiosk a M Trafik. “Počítáme mj. s prezentací produktů tabákového průmyslu, tiskových médií, nápojů a cukrovinek,” přibližuje záměr obchodní ředitelka PMN Katja Janečková. S rozšiřováním sítě a aktivitami ohledně propagace cigaret se počítá také v příštím roce.
Pozadu nezůstávají ani hráči, kteří dosud se sektorem out-of-home příliš spojováni nebyli. Společnosti ARBOmedia nabízí od září síť obrazovek pro spotovou reklamu ve 30 prodejnách Geco Tabak v největších nákupních centrech. “Přestože zadavatelé již měli rozpočty víceméně vyčerpané, zájem nás překvapil. Cigaretoví producenti tvoří asi třetinu všech klientů,” shrnuje marketingový ředitel ARBOmedia Štěpán Wolde. Za příznivých podmínek plánuje ARBOmedia v příštím roce rozšíření sítě až na 120 míst.
MEZITITULEK: Vzroste cena benzinek?
Jedním z míst, kde by kuřáci mohli být i nadále lákáni na oblíbené produkty, jsou benzinové stanice. I tady, podobně jako v dalších lokalitách, je nejpalčivější otázkou vymezení prostoru pro takovou reklamu. “Krajními alternativami je buď vytyčení okruhu cca jednoho metru od pokladny, nebo respektování území celé benzinové stanice včetně místa pro případné outdoorové nosiče,” uvažuje Simona Poršová, obchodní ředitelka společnosti IMIGe provozující na benzinkách elektronické digitální panely a kryty na čerpacích pistolích. Vedle rozšiřování počtu nyní nabízených reklamních mincovníků u pokladen 46 čerpacích stanic sítě Conoco Jet a 120 na stanicích OMV hodlá IMIGe do konce roku přijít s dalším nosičem reklamy zaměřeným zejména na cigaretové zadavatele.
Agentura TRS spolupracuje s tabákovým koncernem B.A.T., jenž využívá mincovníky, lamelové reklamy a čerpací pistole. Žádný zvýšený zájem ze strany jiných producentů cigaret o reklamu na čerpacích stanicích však TRS nepociťuje. “Dále rozšiřujeme reklamní
plochy na čerpacích stanicích o malé lamelové reklamy, které budou umístěny u vchodu do shopu a nové reklamní koše v blízkosti čerpání pohonných hmot,” uvedl ředitel TRS Petr Königsmark. Společnost Dirtecho spravující síť reklamních teploměrů je v otázce legislativních dopadů optimističtější a podle ředitele Václava Chmelaře registruje zvýšený zájem tabákových koncernů. “Prvním klientem je společnost Philip Morris,” prozradil Václav Chmelař.
MEZITITULEK: Místo pro další
Obecně se soudí, že zakonzervování současné situace na cigaretovém trhu v závislosti na omezení reklamy nemusí být pro tabákové koncerny špatným řešením. Především pozice těch největších bude při silné redukci reklamy prakticky neotřesitelná.
Přes všechny přetrvávající legislativní nejasnosti mohou ze situace plynout pro outdoor i výhody. Podle Michala Fejka se totiž uvolněná kapacita kvalitních ploch, kde dosud poptávka převyšovala nabídku, může stát lákadlem pro netabákové zadavatele.
období | výdaje tabák. koncernů na outdoor (v Kč) |
2000 | 117 835 070 |
2001 | 196 746 750 |
2002 | 180 132 790 |
I.-IX. 2003 | 106 739 370 |
Zdroj: TNS A-Connect
NAHRADĺ JE? Dočkáme se masivního přesunu cigaretových motivů do blízkosti prodejen tisku, nebo se zde prosadí i jiní zadavatelé?