Příští léta médií
TITULEK50: Příští léta médií
Investice do médií a zábavního průmyslu by měly v příštích pěti letech na šesti klíčových trzích západní Evropy (Německo, Francie, Velká Británie, Španělsko, Itálie, Nizozemsko) růst v průměru o 3,4 % ročně. Vyplývá to ze studie společnosti PricewaterhouseCoopers nazvané Entertainment & Media Outlook: 2003-2007 Europe.
MEZITITULEK: Největší růst předpovězen televizi
Nejrychleji rostoucím odvětvím by měl být televizní průmysl, kterému by se měly příjmy zvýšit za pět let o 8,1 %. Internet si podle PWC polepší o 7,4 %. Naopak téměř stagnovat bude hudební průmysl a novinový trh, oba segmenty s růstem menším než 2 %. Na výsledcích hudebního průmyslu se údajně podepíše pirátské pořizování kopií, které se v menší míře dotkne i filmového průmyslu.
V roce 2003 naroste celkový objem inzertních investic do médií jen o 0,3 %. Lépe by mělo být v dalších dvou letech, kdy se očekává znatelné zotavení internetu a televize. Výdaje příjemců médií by se měly zvýšit o 3,9 % z hodnoty 144 miliard eur (rok 2002) na 175 miliard eur (rok 2007). Růst by měl vyjít především ze zájmu o přístup na internet, o multikanálové televize a o DVD přehrávače.
MEZITITULEK: Oslabí terestrické televize
V růstu, i když menším než dosud, by měly pokračovat hlavně vícekanálové televize. Tahounem trhu se ale stanou satelitní stanice, kterým se podaří kolem roku 2007 v penetraci domácností téměř srovnat krok s kabelovými televizemi, které je budou převyšovat už jen přibližně o 1,3 milionu domácností. Posun spotřebitelů k novým technologiím zároveň také povede ke smazání hranice mezi internetem a televizí.
Rozšiřování nabídky televizních kanálů, kterou trhy zaznamenaly v posledních deseti letech, zpomalilo a bude hrát ve zvyšování inzertních příjmů menší roli než dosud.
Reklama na vícekanálových stanicích poroste během pěti let rychleji (o 10,9 %) než u terestrických stanic (o 3,1 %). Inzerce na terestrických stanicích si ale nadále udrží klíčový podíl (83 %) pro TV reklamu.
U příjmů televizních stanic z předplatného televizních služeb dojde po pětiletém období s velmi vysokým nárůstem ke zpomalení a do roku 2007 vzroste tento finanční objem o 8,1 % na celkovou hodnotu 29,9 miliardy eur (rok 2007).
MEZITITULEK: Tisková média
Tiskový trh by měl v příštích pěti letech vykázat růst investic (na sledovaných trzích) jen o 1,3 % a dostat se na hodnotu příjmů 26,4 miliardy eur. To má být odrazem celkového zpomalení reklamního trhu, změn v regulaci reklamy a menšího množství spouštění nových titulů. Výnosy z prodaných nákladů tak vzrostou přibližně o 1,6 %, zatímco příjmy z inzerce zůstanou prakticky statické (0,9 %). Po poklesech v letech 2001 až 2003 by se měl trh tiskových médií stabilizovat v roce 2004. Deníkový trh by měl v odhadovaném období vykázat jen malé oživení o 1 % a jeho příjmy se zvýšit na 39,2 miliardy eur. Deníky byly v poslední době zasaženy především oslabením personální inzerce a ztrátou inzertních příjmů ve prospěch digitálních médií. K mírnému ozdravení inzertního trhu deníků by mělo dojít v letech 2006 a 2007 se zlepšením klasifikované reklamy, která podle PWC podstoupí cyklické zlepšení v návaznosti na trend vývoje ekonomiky.
MEZITITULEK: Rádia se zotavením
K finanční stabilizaci rozhlasového trhu by mělo dojít už v roce 2003. Po dvouletém poklesu inzertních příjmů se u rádií očekává během příštích pěti let 3,3% růst. Ten by měl těžit částečně ze zlepšení ekonomiky a z expanze digitálního rádia, které přinese nové reklamní možnosti.
MEZITITULEK: Venkovní reklama
V roce 2003 očekává PWC mírný pokles investic do venkovní reklamy, v roce 2004 by se měl stav stabilizovat a výdaje by měly postupně růst o 2,6 % až na příjmy 3,9 miliardy v roce 2007. Tento nárůst by měly podpořit hlavně novější a netradiční nosiče, jako je reklama na podlahových plochách, ve výtazích a podobně. Především zákaz tabákové reklamy bude mít negativní dopad na nejbližší období.
Rozhlasové zotavení. Růst rozhlasového trhu zemí západní Evropy dosáhne podle studie PWC za příštích pět let hodnoty 3,3 %.